Când auzim de Sicilia, probabil că printre primele lucruri care ne vin în minte este Mafia.
Mafia este o organizație criminală secretă, fiind totodată una dintre cele mai periculoase și complexe grupări de crimă organizată din istoria recentă.
În fiecare an, afacerile murdare ale mafiei produc peste 100 de miliarde de dolari.
Principala sursă de venit a mafiei, după traficul de droguri, o reprezintă taxa de protecţie.
Asta înseamnă că, dacă ai o afacere şi vrei să-ţi meargă bine, trebuie să oferi un pizzo, adică să cotizezi. Altfel, afacerea ta va avea de suferit.
Mafia italiană a apărut în Sicilia, răspândindu-se și în Roma, Milano, Napoli și Torino.
Din cauza emigrărilor masive din această țară, mafia s-a extins ajungând și în Austria, Statele Unite, Canada și Australia.
Deşi autorităţile sunt în deplină cunoştinţă de cauză, este foarte dificil de destructurat o astfel de familie.
Evident, oamenii nu au fost mulţumiţi să trăiască sub teroarea mafiei şi au existat, de-a lungul timpului, mai multe încercări de împotrivire.
Primul care s-a opus public mafiei a fost Libero Grassi.[1]
Acesta avea o afacere în Palermo, iar în anul 1991 a publicat o scrisoare intitulată „Dragă cămătarule”, publicată pe prima pagină de ziarul local Giornale di Sicilia.
Opt luni mai târziu, Libero Grassi a fost împuşcat mortal de mafie, în faţa magazinului său.
Addiopizzo
Oamenii au continuat să fie frustraţi de incapacitatea autorităţilor de a se opune mafiei.
Astfel, în anul 2004, a apărut mişcarea Addiopizzo.
Un grup de 5 tineri absolvenţi au vrut să-şi deschidă un bar în oraşul Palermo.
Cerându-li-se taxă de protecţie din partea mafiei, tinerii au pornit o campanie împotriva plăţii pizzo.
Au afişat bannere în oraş, cu textul „Cine plăteşte taxă de protecţie este un om fără demnitate”.
De asemenea, au convins mai mulţi afacerişti să se alăture mişcării, afişând logoul Addiopizzo, un cerc frânt, cu un X în mijloc, pe care scrie Addiopizzo şi Cosumo Critico.
În anul 2007, la mişcare aderaseră peste 200 de afaceri locale şi peste 9000 de consumatori.
Consumatorii susţin mişcarea cumpărând doar de la afacerile care au afişat logoul Addiopizzo la intrare.
Poliţia şi autorităţile locale au fost de acord să protejeze discret afacerile care au aderat la mişcare, întrucât mafia a fost, în mod evident, deranjată.
Addiopizzo a efectuat sute de programe de informare în şcoli şi instituţii de învăţământ, cu sprijinul poliţiei şi al procurorilor.
Familia lui Libero Grassi s-a alăturat mişcării. În fiecare an, pe 29 august – ziua în care acesta a fost ucis de mafie, oamenii protestează faţă de taxele de protecţie şi de indolenţa autorităţilor.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: