V-ați întrebat vreodată de ce portocalele sunt vândute de obicei în acele sacoșe roșii din plasă? Ei bine, în realitate acesta este un truc viclean folosit de producătorii de alimente și de supermarketuri pentru a vă înșela simțurile și (sperăm) a vă face să cumpărați mai multe fructe.

Portocalele sunt vândute de obicei în sacoşe roşii din plasă

Plasa roșie sau portocalie în jurul portocalelor creează iluzia unei culori mai intense a cojii, făcând fructele să pară mai suculente și mai atrăgătoare. În cazul în care portocalele nu sunt complet coapte, plasa colorată diminuează tonurile verzi și accentuează nuanța portocalie, oferind impresia de maturitate și de prospețime sporită.

În mod similar, lămâile sunt ambalate în plase galbene pentru a sublinia culoarea lor naturală. Dacă ar fi ambalate în plase roșii, lămâile ar putea părea portocalii, ceea ce le-ar diminua atractivitatea convențională.[sursa]

portocalele sunt vândute
De obicei, portocalele sunt vândute în sacoşii roşii din plasă

Acest fenomen se bazează pe ceea ce se numește „iluzia confetti”, o iluzie vizuală în care percepția culorilor este influențată semnificativ de culorile din contextul înconjurător. În această iluzie, o bilă de culoare neutră, plasată într-o grilă cu linii de diferite culori, pare să-și schimbe culoarea în funcție de liniile predominante din prim-plan.

Într-un studiu recent, psihologul Karl R. Gegenfurtner de la Universitatea din Giessen, Germania, explorează modul în care punga portocalie din supermarketuri exploatează efectul acestei iluzii.[studiu]

Cercetătorul a scris: „Cumpăr portocale proaspete de la Helga, vânzătoarea mea preferată de fructe, în fiecare sâmbătă la piața locală. Într-o zi, spre surprinderea mea, Helga nu avea portocale coapte, ceea ce este de așteptat în timpul verii germane. Mai târziu, am observat o abundență de portocale aparent coapte la un supermarket și, desigur, am cumpărat câteva, toate ambalate într-o plasă portocalie la îndemână.”

„Când am ajuns acasă și am scos portocalele din plasă, s-a întâmplat un lucru remarcabil: fiecare portocală, care părea perfect coaptă în interiorul plasei, s-a transformat într-o nuanță dezamăgitoare de verde!”, a mai spus profesorul Gegenfurtner.

• CITEŞTE ŞI:  Gerul aduce şi distracţie. Cel mai mare labirint din lume, creat în zăpadă (VIDEO)

În spiritul științific, psihologul a adus și dovezi pentru a-și susține observațiile, sub forma unor fotografii care arată diferența dintre portocalele înșelătoare.

portocalele sunt vândute
O imagine care evidențiază portocalele înșelătoare ale lui Gegenfurtner: (A) Portocală verde necoaptă în plasa portocalie, (B) portocala necoaptă fără plasă și (C) portocala cu o „plasă Munker”

„Am ajuns la concluzia că asimilarea culorii are un efect puternic asupra percepției vizuale, transformând o portocală cu aspect verzui într-una frumos colorată în portocaliu. Nu este de mirare că vânzătorii de fructe au exploatat acest efect de mult timp. O privire atentă în supermarketuri va dezvălui că multe fructe și legume (cum ar fi lămâile, ceapa, dovleceii sau chiar cartofii) sunt ambalate în plase care pun în valoare cele mai atractive exemplare.”, concluzionează studiul.

Lucrarea explică faptul că „iluzia confetti” se bazează pe modul în care creierul nostru procesează informațiile vizuale periferice și percepția culorilor. Sistemul vizual uman este construit pentru a crea o experiență vizuală coerentă și eficientă, prin uniformizarea și simplificarea culorilor adiacente. Atunci când o plasă roșie acoperă o portocală, creierul nostru tinde să îmbine culorile pentru a simplifica percepția.

Nu este încă clar dacă acest truc influențează semnificativ vânzările de portocale, dar ar fi interesant pentru cercetători să exploreze această ipoteză în detaliu.

Publicitate

Un alt exemplu

Un alt exemplu pentru a înţelege această percepţie a creierului îl reprezintă această imagine celebră:

iluzie optica

Aceasta este de fapt o imagine alb-negru. Prin desenarea unor linii colorate, creierul tău completează culorile, transformând-o într-o imagine color.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: