Închide ochii pentru o secundă. Imaginează-ți că ai făcut o vizită în SUA și după excursia de vis lași în urmă agitația din Manhattan, te așezi confortabil într-un scaun de tren și, înainte să termini de ascultat albumul preferat, cobori în inima Londrei. Fără aeroporturi, fără ore de zbor. Doar 54 de minute.

Un vis frumos, nu-i așa? Acum, deschide ochii și răspunde sincer: crezi că acest vis ar putea deveni vreodată realitate? Păstrează răspunsul în minte. Un inginer cu zeci de ani de experiență este pe cale să ne arate ce se ascunde, de fapt, sub mii de kilometri de ocean întunecat, iar realitatea este mai fascinantă decât ficțiunea.

Un tunel sub Atlantic: o problemă de viteză și fizică

Pentru început, călătoria de 54 de minute ar necesita un tren care să atingă o viteză de 8.000 km/h într-un tunel vidat. Această tehnologie, deși teoretizată, pur și simplu nu există la o scară funcțională. Cu tehnologia feroviară convențională, de mare viteză, aceeași călătorie ar dura aproximativ 15 ore, aproape dublu față de un zbor de 8 ore. Visul vitezei se destramă rapid, după cum confirmă și Live Science.

tunel sub Atlantic
De mult timp oamenii și-au imaginat un tunel sub Atlantic

Costuri astronomice: lecția tunelurilor existente

Orice discuție despre un megaproiect începe și se termină cu banii. Să luăm cel mai bun exemplu pe care îl avem: Tunelul Canalului Mânecii („Chunnel”), care leagă Anglia de Franța. Secțiunea sa subacvatică are doar 37,9 kilometri. Construcția a durat șase ani, a necesitat 13.000 de muncitori și a costat echivalentul a 16 miliarde de dolari astăzi.

• CITEŞTE ŞI:  Te-ai întrebat vreodată cum funcționează un aparat RMN? Adevărul despre RMN, explicat simplu și fără secrete

Acum, să ne apropiem de casă. Proiectul Hudson Tunnel, un tunel feroviar de doar 14 kilometri între New York și New Jersey, are un cost estimat de 16 miliarde de dolari și un termen de finalizare de 12 ani. Steve Sigmund, de la comisia care gestionează proiectul, subliniază complexitatea: „Este un singur proiect, dar în realitate sunt 10 proiecte diferite într-unul singur.”

Un tunel transatlantic între Londra și New York ar avea aproximativ 5.500 de kilometri. Scara costurilor și a timpului devine, pur și simplu, de neconceput.

Coșmarul logistic de sub ape

Bill Grose, expert în tuneluri și membru al prestigiosului Institut al Inginerilor Civili din SUA, explică provocările practice care fac proiectul imposibil cu tehnologia actuală.

  • Logistică și personal: cum transporți muncitorii și materialele la mii de kilometri în interiorul unui tunel în construcție? Doar drumul până la punctul de lucru ar dura zile întregi. Ar fi nevoie de o mașină de forat complet autonomă, o invenție care încă nu există la scara necesară;
  • Energie: „chiar și pentru un tunel de 10 km lungime, o mașină de forat tuneluri obișnuită necesită aproximativ aceeași cantitate de energie ca un oraș mic,” spune Grose. Imaginați-vă necesarul pentru 5.500 de kilometri;
  • Timp: chiar dacă am alege cea mai scurtă rută posibilă peste Atlantic (Gambia – Brazilia, 2.575 km), Grose estimează că „ar dura probabil ceva de genul 500 de ani la viteza actuală a mașinilor de forat tuneluri.”

Presiunea care ar zdrobi oțelul: obstacolul suprem

Însă provocarea fundamentală, cea care oprește orice discuție, este presiunea apei. Adâncimea medie a Oceanului Atlantic este de mii de metri.

• CITEŞTE ŞI:  Nu atinge șinele. Cum a creat China trenul care levitează cu 800 km/h și de ce restul lumii privește uimită

„Recordul mondial pentru presiunea apei cu care se confruntă o mașină de forat tuneluri este de 15 bari (de 15 ori presiunea atmosferică), la aproximativ 150 de metri adâncime. La cea mai mare adâncime, Oceanul Atlantic are o presiune de 800 de bari.”, explică Grose.

Această cifră este zdrobitoare. Vorbim de o presiune de peste 50 de ori mai mare decât orice am reușit să gestionăm vreodată în construcția unui tunel. O singură fisură, o singură scurgere la o asemenea presiune nu ar fi un incident, ci o catastrofă instantanee și totală.

Un vis frumos, o realitate imposibilă

Finanțarea, logistica, timpul și, mai presus de toate, presiunea colosală a apei fac din tunelul transatlantic un proiect care aparține, pentru moment, domeniului științifico-fantastic, după cum confirmă și un studiu din Science Direct.

„În acest moment, aș spune că provocările sunt destul de insurmontabile. Sunt unele lucruri care trebuie mai întâi inventate.”, concluzionează Grose.

Poate că valoarea acestui vis nu stă în posibilitatea realizării lui, ci în lecția de umilință și admirație pe care ne-o oferă în fața forțelor naturii și a limitelor propriei noastre ingeniozități.

Fii mereu la curent cu noutățile!

Abonează-te acum la newsletter-ul nostru și primești, direct pe email, cele mai interesante articole și recomandări — gratuit și fără mesaje nedorite.

Abonează-te acum