Avionul Boom reprezintă răspunsul americanilor pentru avionul Concorde, un proiect franco-britanic. Revenirea călătoriilor supersonice a fost remarcabil de lentă pentru o tehnologie care promite viteze mai mari decât cea a sunetului. Totuși, o etapă semnificativă a fost atinsă pe 28 ianuarie 2025, când Boom Supersonic a efectuat primul său zbor supersonic.

Boom, compania americană care dezvoltă ceea ce ar putea deveni cel mai rapid avion de linie din lume, a reușit să depășească pentru prima dată bariera sunetului în timpul unui zbor de testare desfășurat în Mojave, California.

Zborul supersonic al avionului demonstrativ XB-1 marchează prima dată când un avion cu reacție dezvoltat independent a trecut de bariera sunetului.[sursa]

boom supersonic
Avionul Boom a atins nivelul supersonic

XB-1, care a realizat deja 12 zboruri de testare cu succes de la primul său zbor, în martie 2024, reprezintă un precursor al dezvoltării avionului comercial supersonic Boom Overture.

Când XB-1 a decolat de la Mojave Air and Space Port pentru acest zbor istoric, a intrat în același spațiu aerian unde legendarul pilot Chuck Yeager a spart pentru prima dată bariera sunetului, în anul 1947.

Pilotat de Tristan „Geppetto” Brandenburg, pilotul-șef de teste al Boom, avionul a accelerat până la Mach 1,1 (aproximativ 844 mile pe oră / 1.358 kilometri pe oră) – cu 10% mai rapid decât viteza sunetului – după aproximativ 12 minute de zbor, la o altitudine de 10.500 de metri.

Înainte de acest zbor, cea mai mare viteză atinsă de XB-1 a fost de Mach 0,95, puțin sub pragul supersonic de Mach 1, în timpul testului efectuat pe 10 ianuarie 2025.

Un moment istoric pentru Boom

Evenimentul a fost transmis în direct, documentând momentul istoric al primului avion supersonic civil construit în America și al primului avion supersonic din lume dezvoltat independent.

• CITEŞTE ŞI:  Dispozitivul neobișnuit care extrage CO2 din atmosferă și îl transformă în combustibil

În camera de control, o echipă formată din 25 de ingineri a monitorizat în timp real datele colectate în timpul misiunii.

Avionul Boom Overture, extrem de așteptat, a atras deja 130 de comenzi și precomenzi din partea unor companii aeriene de renume, precum American Airlines, United Airlines și Japan Airlines.

boom avion supersonic
Avionul Boom în aer

Decenii de așteptare

Au trecut aproape 55 de ani de la primul zbor al prototipului 002 Concorde la Mach 1, pe 25 martie 1970, și mai bine de 21 de ani de când cursele comerciale supersonice s-au încheiat odată cu ultimul zbor al legendarului avion anglo-francez, în noiembrie 2003.

Publicitate

De atunci, mai mulți concurenți au încercat să reînvie zborurile supersonice, în timp ce celelalte avioane Concorde au rămas expuse în muzee din Regatul Unit, SUA și Franța. Până acum, însă, nimeni nu a reușit să atingă succesul acestui simbol al aviației.

Ambițiile companiei Boom Supersonic sunt însă mari. CEO-ul Blake Scholl a declarat, anul trecut, că se așteaptă ca avioanele supersonice să înlocuiască avioanele de linie convenționale în timpul vieții noastre.

„Cred foarte mult în revenirea transportului aerian supersonic și, în cele din urmă, în aducerea acestuia pentru fiecare pasager, pe fiecare rută. Totuși, acest lucru nu se va întâmpla peste noapte”, a spus Scholl în martie 2024.

Planul companiei este ca Overture, avionul comercial supersonic dezvoltat de Boom, să fie operațional înainte de sfârșitul acestui deceniu. Overture va transporta între 64 și 80 de pasageri la o viteză de Mach 1,7 – de aproape două ori mai rapidă decât avioanele subsonice de astăzi.

„Oriunde în lume în patru ore pentru 100 de dolari”

Într-un interviu acordat publicației CNN Travel în mai 2021, Scholl și-a exprimat visul ca, într-o zi, oamenii să poată „zbura oriunde în lume în patru ore pentru 100 de dolari”. În anul 2024, el a confirmat că această idee rămâne „steaua lui de nord” – obiectivul suprem al companiei.[sursa]

• CITEŞTE ŞI:  O limbă scrisă necunoscută a fost descoperită pe o tăbliță de piatră antică

Boom Supersonic intenționează ca Overture să opereze pe mai mult de 600 de rute din întreaga lume.

„Un avion mai rapid este mult mai eficient atât din punct de vedere uman, cât și al capitalului. Poți efectua mai multe zboruri cu același avion și același echipaj. Dacă avem avioane mai rapide, nu mai avem nevoie de atât de multe.”, a explicat Scholl.

Tehnologii inovatoare și lecții din trecut

Nava de testare XB-1 a fost utilizată pentru a testa noile tehnologii dezvoltate de Boom Supersonic.

La fel ca și Concorde, XB-1 și Overture au un bot lung și un unghi mare de atac la decolare și aterizare, ceea ce limitează vizibilitatea piloților asupra pistei.

Dacă Concorde a rezolvat această problemă printr-un bot mobil, Boom folosește un sistem de vizibilitate cu realitate augmentată, care oferă piloților o vedere clară a pistei fără a adăuga greutate sau complexitate suplimentară.

„Apariția ingineriei digitale este un factor determinant pentru revenirea zborurilor supersonice. Aerodinamica, materialele și propulsia sunt cele trei mari domenii în care am făcut progrese uriașe față de Concorde.”, a declarat Scholl.

„Viitorul aviației”

În anii 1960, Concorde a fost dezvoltat prin utilizarea tunelurilor de vânt, ceea ce presupunea construirea de modele fizice costisitoare, testarea acestora și apoi repetarea procesului.

„Pur și simplu nu poți testa foarte multe modele, când fiecare iterație costă milioane și durează luni de zile”, explică Blake Scholl, CEO-ul Boom Supersonic.

În schimb, Boom a optimizat designul aerodinamic al aeronavei sale utilizând dinamica fluidelor computaționale – o tehnologie care funcționează ca un tunel de vânt digital. „Putem efectua peste noapte echivalentul a sute de teste în tunelul aerodinamic prin simulare, pentru o fracțiune din costul unui test real în tunelul aerodinamic”, a spus Scholl.

• CITEŞTE ŞI:  Un nou studiu arată că motorul cu distorsiune, ca în Star Trek, ar putea deveni realitate

Avionul demonstrativ XB-1 este construit aproape integral din materiale compozite din fibre de carbon, alese pentru combinația lor de rezistență și greutate redusă.

Pentru Overture, Boom Supersonic plănuiește utilizarea unor motoare cu reacție convenționale, dar adaptate pentru a funcționa cu până la 100% combustibil sustenabil pentru aviație (SAF).

Deși adoptarea SAF a fost lentă până acum, Scholl a recunoscut provocările acestei soluții. „Nu este suficient de mult și costă prea mult, dar este în creștere”, a declarat el anul trecut pentru CNN. Cu toate acestea, el a estimat că, în viitor, combustibilul sustenabil va fi utilizat pentru toate zborurile pe distanțe lungi. „Acesta este viitorul aviației”, a adăugat Scholl.

Construcția Superfabricii Boom Overture din Greensboro, Carolina de Nord, a fost finalizată anul trecut. Această unitate de producție de ultimă generație a fost proiectată pentru a construi până la 66 de aeronave Overture pe an, marcând un pas crucial în realizarea viziunii Boom Supersonic.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: