Ce trebuie să faci pentru a înmatricula o maşină
Când eşti în căutarea unui autoturism second-hand pentru uzul personal, posibilitatea de a ajunge să ți se pună pata pe unul al cărui proprietar să se dovedească a fi samsar este destul de mare.
Cam tot atât de mare ca posibilitatea ca maşina să fie neínmatriculată. De aceea, trebuie să ştii foarte bine ce trebuie să faci pentru a înmatricula o maşină.
În primul rând, este foarte important să te uiţi la faţa omului. Este clar că nu e o regulă strictă ca orice samsar să fie un nenorocit, dar prima impresie contează foarte mult. De exemplu, dacă sparge seminţe, şansele să nu fie de încredere cresc considerabil.
În al doilea rând, maşina trebuie să impresioneze la capitolul estetic interior-exterior şi la comportamentul pe stradă. Adică să nu troncăne la viraje ori la denivelările de pe şosea.
De asemenea, trebuie să fii sigur că merită! Apoi, dacă nu eşti vreun specialist avizat, este foarte importantă efectuarea unui test la un service. Nu costă foarte mult. Dacă eşti convins şi vrei maşina, înseamnă că eşti gata de spectacol!
Primii paşi, încheierea tranzacţiei – contractul de vânzare cumpărare, vizita la RAR
Într-o situaţie de acest gen, este indicat ca RAR-ul să îl faci înainte de încheierea tranzacţiei. Este destul de greu de crezut că samsarul va accepta, nu neapărat pentru că ar avea gânduri negative, cât mai degrabă pentru că în mod normal nu se procedează aşa.
Dar de ce zic eu că e mai bine aşa? Pentru că maşina trebuie trecută prin fiscalul acestuia, adică trebuie luată de samsar în evidenţa sa fiscală şi apoi scoasă. Iar asta se poate întâmpla doar în momentul în care ai cartea de identitate a maşinii (CIV) care este eliberată de RAR.
Totuşi, dacă omul prezintă seriozitate, puteţi merge înainte cu încheierea tranzacţiei. Urmează întocmirea contractului de vânzare-cumpărare, pentru că de obicei samsarii au „combinaţii” pe la taxe şi impozite. Şi dacă omul îşi urmăreşte interesul – mulţumirea şi respectarea clientului, pe principiul „poate mai trimite oameni pe la mine” -, în principiu se rezolvă.
Vizita la Registrul Auto Român poate fi făcută de către oricine şi oriunde în ţară, nu e nevoie să fie proprietarul, pe ei nu îi interesează decât autoturismul, de celelalte detalii ocupându-se poliţia.
Este indicat ca programarea la RAR să o faci la telefon, nu online, întrucât poţi discuta şi eventuale alternative, în cazul în care, de exemplu, eşti din Bucureşti, iar acolo e plin programul în următoarea săptămână, puteţi găsi liber a doua zi la Giurgiu sau Prahova. La RAR plăteşti aproximativ 430 de lei pentru tot, iar dacă maşina merge bine nu e nevoie să-ţi faci griji.
După ce ai plecat de la RAR, trebuie să dai din nou de samsar, după cum menţionam şi mai sus, dar asta după ce traduci actele maşinii din ţara de provenienţă. Faceţi fişa de înmatriculare pe care trebuie să apară viza la vânzător pusă de Secţia Financiară de care aparţine acesta. După ce aţi obţinut fiscalul de la samsar, puteţi spune că aţi scăpat de el.
Publicitate
ATENŢIE!
În cazul în care maşina a fost adusă pe platformă fără numerele de înmatriculare din ţara de provenienţă, ai nevoie obligatoriu de o declaraţie la notar dată de vânzător, în care să apară clar textul „declar pe propria răspundere că autoturismul cu seria XYZ nu a fost adus din GERMANIA/POLONIA/ITALIA/FRANŢA etc cu numerele de înmatriculare _____ , acesta fiind radiat în acel stat, nu a avut numere de export din acel stat şi a fost adus pe platforma cu numărul de înmatriculare _____”.
Fără declaraţia care să cuprindă acest text nu ai ce căuta la înmatriculări, pentru că acolo vei fi întrebat despre numerele de înmatriculare din ţara de provenienţă, iar tu vei nu vei putea face altceva decât să dai din umeri. Şi, crede-mă, să constaţi că ceva e în neregulă tocmai când erai obişnuit cu ideea că eşti aproape de final, e tare nasol!
Precizare care ar putea fi utilă pentru unii: În cazul în care ai cumpărat maşina pe numele altcuiva din familie mai în vârstă, din varii considerente, şi vrei, oarecum logic, să umbli tu pe toate drumurile pentru a o înmatricula, ai nevoie de o procură. Procedura este destul de simplă, însă este posibil să dai de notari care să refuze să facă procura.
Dacă nimereşti unul aşa, nu te opri, mergi la următorul, este perfect legal şi se practică, doar că există şi oameni suciţi pe lumea asta. Să nu uiţi să porţi după tine peste tot o copie după cartea de identitate a persoanei respective.
Taxe şi impozite, ANAF
După ce ai rezolvat problemele de mai sus, urmează capitolul fiscal. Trebuie să mergi la Direcţia de Impozite şi Taxe Locale pe raza căreia domiciliezi tu ori, evident, persoana pe numele căreia ai cumpărat maşina, şi să prezinţi contractul de vânzare – cumpărare, certificatul fiscal in original, cartea de identitate a autoturismului, fişa de înmatriculare, declaratie tip, cartea de identitate şi procura, dacă e cazul.
Se poate să ai noroc şi să primeşti fiscalul pe loc, dar de obicei te cheamă a doua zi sau chiar peste două-trei zile. Ideea e că dacă îţi spune să vii peste 3 zile, tu poţi încerca şi după două zile, ai şanse mari să fie deja gata.
După ce iei fiscalul, tot aici să plăteşti şi taxa de înmatriculare de 60 de lei. Între timp, te duci şi la ANAF cu toate actele maşinii şi ale tale pentru a face cererea de calculare a taxei. Aici problema se pune în acelaşi fel ca la taxe şi impozite: fie te cheamă să plăteşti taxa a doua zi, fie peste 2-3 zile.
Înmatricularea
Dosarul complet ţi-l vei face la un centru de fotocopiere care în mod cert îl vei găsi în preajma DRPCIV, iar omul de acolo va cunoaşte toate detaliile de care ai nevoie. În principiu aici trebuie să ajungi curat ca lacrima, cu toate virgulele la locul lor, altfel rişti să fii întors de la capătul tunelului până la începutul acestuia şi nimic nu poate fi mai frustrant decât asta.
Trebuie să plăteşti taxa pentru certificatul de înmatriculare în valoare de 37 de lei la ghişeul CEC din interiorul DRPCIV, iar restul de aproximativ 80 de lei îi plăteşti la ghişeu, în caz că vrei şi numere preferenţiale.
SAMSÁR, samsari, s. m. Persoană care intermediază afaceri de vânzare-cumpărare.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: