Ştim că cea mai lunga eclipsă din istorie a durat în jur de şapte minute şi jumătate. Însă în anul 1973, un grup de oameni de știință au folosit avionul supersonic Concorde pentru a prelungi durata totală a eclipsei la 74 de minute, zburând cu o viteză aproape egală cu cea cu care umbra Lunii se deplasa pe Pământ.
Zborul unui avion în umbra Lunii în timpul unei eclipse totale de Soare este un subiect de actualitate datorită eclipsei de Soare din data de 8 aprilie 2024. Compania aeriană JSX are un zbor dedicat eclipsei deasupra orașului Dallas, iar atât United Airlines, cât și Delta au epuizat de mult timp biletele pentru zborurile programate prin calea totalității în călătoriile din Texas spre nord-estul SUA.
Dar niciunul dintre aceste zboruri speciale nu se va apropia de ceea ce a reușit Concorde 001 la 30 iunie 1973, când a trecut pe lângă umbra lunii de-a lungul Tropicului Racului în timpul unei eclipse totale de Soare.
Zburând la o altitudine de 17.000 de metri, cel mai rapid avion supersonic cu reacție din lume a prelungit durata totalității de la un maxim de 7 minute și 4 secunde la sol, la o durată uimitoare de 74 de minute.
Pentru cei șapte observatori din Franța, Marea Britanie și SUA, zborul a doborât recordul pentru cea mai lungă eclipsă totală de Soare din istoria omenirii. În condițiile în care avionul supersonic a fost retras de mult din uz, zborul istoric al Concorde din anul 1973 rămâne unul legendar pentru cei care urmăresc eclipsele.[sursa]
Un zbor record pentru cea mai lungă eclipsă din istorie
La 30 iunie 1973, Concorde a decolat din Las Palmas, Gran Canaria, din Insulele Canare spaniole.
Traiectoria totalității în acea zi avea o lățime de aproximativ 251 kilometri acolo unde aeronava Concorde a interceptat-o, iar umbra Lunii se deplasa cu aproximativ 2.400 km/h. Concorde a zburat cu 2.200 km/h, atingând viteza Mach 2 de-a lungul traiectoriei totalității în aceeași direcție cu umbra Lunii, păstrând astfel ritmul cu aceasta cât mai mult timp posibil.
Oamenii de știință aflați la bord proveneau de la Laboratorul Național Los Alamos, de la Observatorul din Paris, de la Observatorul Național Kitt Peak, de la Universitatea Queen Mary din Londra, de la Universitatea din Aberdeen și de la Centrul Național Francez pentru Cercetare Științifică.
Avionul Concorde 001 a fost modificat special pentru ei, fiind adăugate hublouri pe acoperiș pentru echipamentele de observare. Totalitatea prelungită le-a permis acestor oameni de știință să studieze coroana solară, cromosfera sa și intensitatea luminii solare de deasupra unei mari părți din atmosfera Pământului.
„Am interceptat totalitatea și am rămas în interiorul ei timp de 74 de minute înainte de a coborî și de a ateriza în națiunea africană Ciad. La 74 de minute, grupul nostru de la bordul Concorde a stabilit un record de timp petrecut în totalitate care nu a fost niciodată depășit. A fost o experiență pe care nu o voi uita niciodată.”, a declarat pentru NBC News Donald Liebenberg, un om de știință de la Laboratorul Național Los Alamos care se afla la bordul zborului.
Concorde a decolat la ora 10:08 GMT și a zburat deasupra Mauritaniei în timp ce umbra Lunii îl ajungea din urmă. În următoarele patru minute, a zburat peste deșertul Sahara, trecând prin Mali, Nigeria și Niger, înainte ca umbra lunii să îl depășească. Aeronava a aterizat în Ciad.
Idee de afacere
Pe lângă faptul că au experimentat lunga totalitate, oamenii de știință au văzut un „prim contact” de șapte minute și un „al treilea contact” de 12 minute – începutul și sfârșitul eclipsei, când spectatorii de la sol văd o scurtă prezentare a „perlelor lui Baily” (fenomen provocat de neregularitățile reliefului lunar) și a „efectului inelului de diamant” (acel moment în care primul punct solar străluceşte după eclipsă).
Zborul din anul 1973 nu a fost ultimul în care aeronava Concorde a intrat în umbra Lunii în timpul unei eclipse totale de Soare. Douăzeci și șase de ani mai târziu, la 11 august 1999, trei aeronave Concorde – una din Franța și două din Marea Britanie – au intrat în umbra Lunii, transportând turiști, după cum a documentat expertul francez în eclipse Xavier Jubier.
Fiecare pasager a plătit 2.400 de dolari (4.457 de dolari în dolari de astăzi), deși totalitatea a durat doar patru sau cinci minute, față de aproximativ două minute la sol. Cu toate acestea, pasagerii au avut probleme în a vedea totalitatea pentru mai mult de 30 de secunde din cauza ferestrelor mici și a poziţiei Soarelui.
Este un memento că interceptarea umbrei Lunii într-un avion nu este ușoară.
Ultima călătorie
Călătoriile din anul 1999 au fost ultimele călătorii ale aeronavei Concorde în calea totalității. După prăbușirea fatală a zborului Air France 4590 la 25 iulie 2000, imediat după decolare, un zbor planificat pentru eclipsă la 21 iunie 2001 a fost anulat.
Cel mai de succes zbor de eclipsă din ultimii ani a fost E-Flight 2019-MAX, care, la 2 iulie 2019, a dublat durata totalității de la 4 minute și 32 de secunde la 9 minute. La bordul avionului Boeing 787-9 Dreamliner al companiei LATAM Airlines se aflau 43 de vânători de eclipse, fiecare dintre ei plătind 6.750 de dolari.
Zborurile pentru eclipse continuă să stârnească imaginația, dar va mai trece mult timp până când va fi posibilă depășirea performanței reușite de Concorde 001 din anul 1973.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: