Modul în care a folosit Alexandru cel Mare miturile şi legendele pentru a cuceri lumea şi a crea unul dintre cele mai puternice imperii din istorie demonstrează un nivel ridicat de inteligenţă strategică alături de puterea militară.

Unul dintre cei mai mari cuceritori ai istoriei, nu s-a bazat doar pe puterea militară și tactica de pe câmpul de luptă pentru a-și extinde imperiul. Parte integrantă a succesului său a fost utilizarea magistrală a miturilor, care au servit atât scopurilor diplomatice, cât și celor personale. Alăturându-se unor eroi cunoscuți și unor entități divine, Alexandru a valorificat puterea mitului pentru a naviga pe teritorii necunoscute, pentru a promova alianțe și pentru a se inspira.

Cum a folosit Alexandru cel Mare miturile şi legendele pentru a cuceri lumea

Dinastia Argeazilor a Macedoniei a folosit miturile încă de la începutul campaniei lor grecești pentru a-și consolida domnia. Descendența lor din Hercule, un erou venerat în întreaga lume greacă, a reprezentat un avantaj diplomatic semnificativ. Un exemplu vine de la Isocrate, un orator atenian din vremea tatălui lui Alexandru, Filip al II-lea.

Isocrate a scris un discurs despre modul în care Filip ar trebui să reconcilieze Atena, Argos, Sparta și Teba pentru a-și concentra atenția asupra unui dușman estic comun, așa cum făcuse Hercule înainte de el. Legătura herculeană a Macedoniei a consolidat legitimitatea în rândul statelor grecești. Aceasta le-a permis lui Filip și Alexandru să se prezinte ca unificatori ai Greciei, la fel ca Hercule.

folosit Alexandru cel Mare miturile
Modul în care a folosit Alexandru cel Mare miturile şi legendele denotă ceva mai mult decât tactică şi forţă militară

Un alt exemplu notabil al utilizării diplomatice a mitului în antichitate a avut loc în Tesalia, acolo unde Alexandru cel Mare a jucat un rol central. În acest loc, tânărul rege i-a convins pe localnici să se predea fără rezistență, invocând originea comună a orașului lor, întemeiat, potrivit tradiției, de către eroul mitologic Hercule. Apelul său la această moștenire comună a avut succes, permițându-i să fie primit fără a recurge la forță militară.

• CITEŞTE ŞI:  Zborul spre moarte: Tragica expediție spre Polul Nord, a lui Salomon August Andrée

În mod similar, în Mallos, un oraș situat în sudul Anatoliei, locuitorii l-au primit pe Alexandru ca pe un descendent îndepărtat al fondatorilor lor, care, conform mitului, erau urmași ai lui Hercule. Prin revendicarea acestei moșteniri herculeene, Alexandru s-a prezentat ca un aliat și o rudă a acestor comunități. Totuși, rolul miturilor nu s-a limitat la aspectele diplomatice ale campaniei sale.

Importanța personală și ezoterică a miturilor

Pentru Alexandru, miturile aveau o semnificație personală profundă. Ele îi ofereau confort și un sentiment de legătură cu trecutul eroic. Biograful antic Plutarh interpretează expedițiile lui Alexandru în Asia ca o încercare de a imita și depăși realizările eroilor mitologici. Acțiunile sale reflectau adesea aceste figuri legendare, cum ar fi aruncarea suliței sale pe țărmurile Troiei și sacrificiul la mormântul lui Priam, gesturi menite să reconcilieze animozitățile istorice cu Troia.

Devotamentul său față de Iliada este un alt exemplu al acestei conexiuni. Se spune că Alexandru dormea cu o copie a epopeii sub pernă. Asemenea lui Ahile, Alexandru a plâns moartea prietenului său Hephaistion, în același mod în care Ahile l-a jelit pe Patrocle. Această identificare cu eroii mitici i-a oferit lui Alexandru nu doar inspirație, ci și un sprijin psihologic în momentele de încercare.

Mit și realitate: Asediul Tirului

Un exemplu elocvent al împletirii mitului cu realitatea în viața lui Alexandru este asediul orașului Tir, situat pe teritoriul actual al Libanului. Zeul protector al Tirului era Melqart, echivalentul fenician al lui Hercule. Această asociere divină cu strămoșul său mitic l-a făcut pe Alexandru să ezite inițial să atace orașul.

Cu toate acestea, în noaptea dinaintea atacului, Alexandru a visat că l-a asediat în timp ce Hercule stătea la zidurile orașului, făcându-i semn cu brațul drept să continue. Această viziune i-a întărit hotărârea și a servit drept motivație pentru trupele sale.

• CITEŞTE ŞI:  Harta primului oraș spaniol de pe continentul american dezvăluie o istorie dramatică de 14 ani

Tirul, un oraș insular protejat de ziduri puternice, a opus o rezistență îndârjită. Alexandru a ordonat construirea unui pod până la insulă pentru a o asedia. După căderea orașului, el l-a onorat pe Hercule cu sacrificii și ceremonii publice. Acest amestec de venerație mitică și strategie politică a jucat un rol esențial în succesul său militar.

Publicitate

Mitul ca factor de motivație

Ca și în cazul asediului Tirului, miturile au avut un rol crucial în menținerea moralului trupelor lui Alexandru. Când soldații săi au devenit reticenți în a înainta spre India, Alexandru le-a reamintit realizările lor, subliniind că au depășit deja peregrinările lui Dionysos și Hercule. A invocat capturarea stâncii Aornos, locul unde, potrivit legendei, Hercule l-a eliberat pe Prometeu, și succesul lor în Nysa, un oraș asociat cu cultul lui Dionysos. Aceste referințe mitologice i-au încurajat pe soldații săi obosiți de război, oferindu-le o perspectivă istorică și divină asupra campaniilor lor.

Această strategie psihologică a rezonat profund cu trupele sale. Alexandru a reușit să facă teritoriile străine să pară mai familiare prin asocierea cuceririlor sale cu mituri bine cunoscute. Conform studiului realizat de Amitay în 2010, această tehnică i-a ajutat pe soldați să stabilească o legătură mai profundă cu teritoriile cucerite. Totuși, miturile nu aveau doar o importanță colectivă, ci și una personală pentru Alexandru.

Aspirații mitice și autoidentificare

Vizita lui Alexandru la oracolul din Siwah, în Egipt, marchează un moment crucial în identificarea sa cu divinul. A căutat să confirme zvonurile privind originea sa divină. Înfruntând deșertul periculos, Alexandru a consultat oracolul lui Amon. Conform analizei istoricului Richard James Boon Bosworth din anul 1977, egiptenii îl acceptaseră deja pe Alexandru ca faraon și întruchipare a lui Zeus-Amon.

• CITEŞTE ŞI:  Unde a fost Grădina Edenului, locul în care au trăit Adam şi Eva

Alexandru nu avea nevoie de această vizită pentru a-și legitima tronul, dar a simțit o necesitate personală de a face acest pelerinaj. Vizita la Siwah a fost o încercare de a pune capăt zvonurilor conform cărora Filip al II-lea nu ar fi fost tatăl său adevărat, un zvon care circula încă din copilăria sa.

Urmând pașii lui Hercule și Perseu, Alexandru cel Mare a întreprins călătoria riscantă la oracol, punându-și în pericol chiar și campania militară. La locul sacru, a primit răspunsul pe care îl intuia deja: era fiul lui Zeus-Ammon.

Acest nou statut divin i-a alimentat ambițiile. Potrivit mai multor surse antice, Alexandru a făcut frecvent referiri la modul în care și-a depășit predecesorii mitici, precum Hercule și Dionysos. Astfel, miturile nu doar că au legitimat cuceririle lui Alexandru, dar i-au conferit și un scop transcendent.

Utilizarea miturilor de către Alexandru cel Mare a fost un instrument complex, care a depășit simpla povestire. A cucerit lumea cunoscută invocând moștenirea unor zei și eroi venerați. Această moștenire nu doar că i-a legitimat cuceririle, dar a inspirat și trupele sale, transformând campaniile sale într-o epopee personală, o moștenire care continuă să fascineze lumea și astăzi.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: