Două sculpturi antice din lut, cu ochii și gurile goale, parcă deschise într-un strigăt tăcut sau un cântec, ar putea înfățișa dansatori care au participat la un ritual funerar acum aproximativ 1.500 de ani.

Ce rol aveau figurinele haniwa în Japonia antică?
Aceste artefacte, cunoscute drept „Oamenii dansatori” sau „Dansatorii din teracotă Haniwa”, fac parte dintr-o tradiție funerară complexă din perioada Kofun a istoriei Japoniei (300-710 d.Hr.). În acea epocă, defuncții de rang înalt erau îngropați în movile funerare monumentale, numite kofun, alături de numeroase obiecte. La exteriorul și în jurul acestor movile erau amplasate mii de sculpturi cilindrice din lut, numite „haniwa”, care serveau drept ofrande și marcaje sacre.
Descoperite în anul 1930 într-un cimitir antic din prefectura Saitama, la nord de Tokyo, cele două figurine se află astăzi în colecția Muzeului Național din Tokyo, instituția care deține cea mai mare colecție de artă japoneză din lume. Potrivit muzeului, haniwa au evoluat de la simpli cilindri la reprezentări elaborate de oameni, animale, clădiri, armuri și bărci. Se credea că aceste obiecte marchează granițele dintre lumea celor vii și cea a morților, iar unele dintre ele erau considerate recipiente pentru sufletele celor decedați.
Ceea ce face ca „Oamenii dansatori” să fie deosebit de captivanți este simplitatea lor expresivă. Corpurile cilindrice, brațele stilizate și trăsăturile minimaliste — simple perforații pentru ochi și gură — le conferă un aspect fantomatic și dinamic. Poziția brațelor curbate și gurile deschise i-au determinat pe mulți experți să creadă că figurinele reprezintă cântăreți sau dansatori implicați într-o ceremonie.
Ce secrete ascund enigmaticele figurine?
Totuși, identitatea lor exactă rămâne un subiect de dezbatere. Într-un studiu din 2008, arheologul Yoshio Negita a avansat ipoteza că ar putea fi vorba despre un bărbat și o femeie. Detaliile de pe capul figurinei mai mici, care ar putea sugera o coafură specifică, l-au făcut pe Negita să propună că ar putea fi imaginea unui fermier.
O altă teorie, propusă de arheologul Yoshimichi Tsukada într-o lucrare din anul 2007, sugerează că cele două personaje nu dansează, ci ar putea reprezenta păstori care țin frâiele unor cai.
japoniaIndiferent de interpretare, miile de haniwa descoperite în siturile arheologice din Japonia oferă o fereastră rară către ritualurile și credințele unei culturi de mult apuse, fiecare figurină fiind mai mult decât un obiect arheologic: este moștenirea unei comunități și o mărturie tăcută a nevoii umane universale de a onora memoria celor dispăruți.
De ce sunt importante aceste artefacte?
Potrivit specialiștilor în arta japoneză pre-budistă, valoarea figurinelor Haniwa, precum „Oamenii dansatori”, depășește simpla funcție funerară. Acestea sunt considerate o fereastră rară către structura socială și credințele animiste ale perioadei Kofun.
Spre deosebire de arta ulterioară, influențată de continent, aceste sculpturi simple surprind o estetică nativă și ne oferă indicii prețioase despre cum percepeau acei oameni legătura dintre viață, moarte și spirit.












