Cercetătorii au identificat o strategie surprinzător de eficientă pentru a convinge oamenii să consume mai puțin alcool: conștientizarea riscului de cancer asociat consumului, combinată cu acțiunea simplă de a număra fiecare băutură.

Conform unui studiu din 2021, această combinație specifică de mesaje – un motiv clar „de ce să reduci” și o metodă practică „cum să reduci” – se poate dovedi un instrument puternic pentru campaniile de sănătate publică.

Desigur, consumul excesiv de alcool nu este legat doar de cancer. Excesul este asociat cu o gamă largă de probleme grave, inclusiv moartea prematură, bolile de inimă, afecțiunile digestive și un risc crescut de demență.

„Am constatat că asocierea informațiilor despre alcool și cancer cu o acțiune practică specifică – numărarea băuturilor – a determinat consumatorii să reducă cantitatea de alcool pe care o beau”, a explicat economistul și psihologul Simone Pettigrew de la The George Institute for Global Health.

metoda pentru a bea mai puțin
Există o metodă eficientă pentru a convinge oamenii să bea mai puțin

Metoda garantată pentru a bea mai puțin

Studiul a implicat inițial 7.995 de participanți, care au fost împărțiți în mai multe grupuri și expuși la diferite mesaje și reclame despre consumul de alcool. Pe parcursul a șase săptămâni, aceștia au completat o serie de chestionare pentru a le monitoriza comportamentul.

O singură combinație s-a dovedit a fi net superioară celorlalte, în comparație cu grupul de control. O reclamă TV care sublinia legătura dintre alcool și cancer, alături de sugestia de a număra băuturile, a fost cea mai eficientă în a-i determina pe oameni să încerce să-și modereze consumul. Mai mult, a fost singura strategie care a dus la o reducere semnificativă a cantității de alcool consumate pe parcursul celor șase săptămâni.

Alte abordări, precum încurajarea participanților de a-și stabili o limită de băuturi și a se ține de ea, i-au convins pe unii să încerce să reducă consumul, însă rezultatele nu au fost la fel de concludente.

• CITEŞTE ŞI:  Ingredientul din lipici care ar putea trata cancerul: ce au descoperit cercetătorii din Japonia

„Mulți oameni nu știu că alcoolul este un agent cancerigen. Este o informație importantă la care consumatorii ar trebui să aibă acces. Dar a le spune oamenilor că alcoolul provoacă cancer este doar o parte a soluției – trebuie să le oferim și metode prin care să acționeze pentru a-și reduce riscul.”, a subliniat Pettigrew.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, consumul de alcool este responsabil pentru până la 7% din decesele premature la nivel global. Creșterea gradului de conștientizare a riscurilor este una dintre principalele căi de a combate această problemă, pe lângă măsurile de reducere a disponibilității și a prețului. În final, însă, alegerile personale sunt cele care dictează schimbarea comportamentului pe termen lung.

Este important de menționat că participanții la acest studiu au fost aleși pentru a fi reprezentativi demografic pentru consumatorii de alcool din Australia, deci abordarea s-ar putea să nu funcționeze identic în alte culturi, cum ar fi cea din România, unde obiceiurile și gradul de conștientizare asupra pericolelor sunt diferite. Cu toate acestea, numărarea băuturilor pare a fi o opțiune viabilă de încercat pentru oricine dorește să consume mai puțin.

„Resursele pentru campaniile de reducere a efectelor nocive ale alcoolului sunt limitate, de aceea este crucial să aflăm ce mesaje au cel mai mare impact, pentru a le asigura șanse maxime de succes”, a concluzionat Pettigrew.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul științific Addictive Behaviors.

Fii mereu la curent cu noutățile!

Abonează-te acum la newsletter-ul nostru și primești, direct pe email, cele mai interesante articole și recomandări — gratuit și fără mesaje nedorite.

Abonează-te acum