O serie de evenimente nefericite au dus la o catastrofă la bordul zborului Helios Airways 522. „Avionul fantomă” a zburat ore în şir cu pasagerii inconștienți pe scaune înainte de a se prăbuşi.

La aproape 20 de ani de la cel mai grav accident aviatic din istoria Greciei, seria de erori fatale care a cauzat prăbușirea avionului și moartea tuturor celor aflați la bord rămâne greu de acceptat.

Cei 115 pasageri și șase membri ai echipajului și-au pierdut viața în mod tragic la 14 august 2005, când avionul s-a prăbușit pe un deal de lângă satul Grammatiko, transformându-se într-o minge de foc.

„Avionul fantomă” Helios Airways 522 a zburat ore în şir cu pasagerii inconștienți

Doar o persoană a rămas conștientă pe tot parcursul dramei, în timp ce turiștii și echipajul erau inconștienți, în timp ce „avionul fantomă” plutea la o altitudine de 10.000 de metri în aer.

Ceea ce părea un zbor de rutină de o oră și 45 de minute, efectuat de un Boeing 737-300 supranumit „Olympia”, pe ruta Larnaca (Cipru) – Praga, s-a transformat într-unul dintre cele mai bizare și tulburătoare dezastre aviatice din istorie.

După ce controlul traficului aerian nu a reușit să stabilească legătura cu zborul 522 timp de mai bine de o oră de la decolare, armata elenă a trimis două avioane de luptă F-16 pentru a investiga situația.

Scena descoperită a fost cutremurătoare: primul ofițer era prăbușit la manșă, scaunul căpitanului era gol, iar pasagerii, inconștienți, aveau măștile de oxigen atârnând deasupra lor. Piloții avioanelor de vânătoare au privit neputincioși cum avionul Helios zbura haotic, conștienți că dezastrul era iminent.[sursa]

a zburat ore în şir cu pasagerii inconștienți avionul
„Avionul fantomă” a zburat ore în şir cu pasagerii inconștienți

Ce s-a întâmplat

Totul a început de la un singur întrerupător, care a declanșat o serie de evenimente fatale, conform raportului Comisiei Elene pentru Investigații în Aviație și Siguranța Zborurilor (AAIASB).

• CITEŞTE ŞI:  Semnificaţiile zonelor tatuate

La bord, căpitanul Hans-Jürgen Merten, de 58 de ani, și primul ofițer Pampos Charalambous, de 51 de ani, ambii cu mii de ore de zbor în palmares, au ignorat, din motive necunoscute, alarma de altitudine a cabinei, care a sunat la 3500 de metri – o altitudine la care ascensiunea ar fi trebuit oprită.

Se presupune că au confundat sunetul alarmei cu cel al avertismentului privind configurația de decolare, ambele fiind identice.

În următoarele minute, mai multe alte alarme s-au aprins în cabină, dar piloții nu au reacționat. Avionul și-a continuat ascensiunea, în timp ce echipajul nu era conștient că presiunea din cabină scădea treptat, reducând oxigenul disponibil și activând măștile de oxigen pentru pasageri.

Publicitate

Căpitanul Merten a contactat centrul de operațiuni al Helios Airways pentru a raporta că „avertismentul privind configurația de decolare era activat” și că „echipamentul de răcire funcționa normal, fiind pornit și oprit alternativ”. De asemenea, a menționat că „luminile ventilatorului de răcire erau stinse”.

I s-a cerut să confirme dacă sistemul de presurizare a cabinei era setat pe automat și nu pe manual, dar nu a răspuns acestei întrebări, continuând să discute alte probleme – un semn clar că începea să sufere de hipoxie.

Hipoxia, adică scăderea nivelului de oxigen din țesuturile corpului, provoacă simptome grave precum confuzie, neliniște, dificultăți de respirație, ritm cardiac rapid, piele albăstruie și, în final, pierderea cunoștinței.

Curând, atât piloții, cât și toți ceilalți de la bord au pierdut complet cunoștința, iar zborul 522 a rămas suspendat în aer, zburând pe pilot automat timp de mai multe ore.

Avioanele de luptă au fost ridicate în aer, iar singura speranță de a preveni o tragedie și mai mare a fost Andreas Prodromou, un însoțitor de bord care a reușit să rămână conștient datorită unei rezerve portabile de oxigen.

• CITEŞTE ŞI:  Crimă în stil mafiot la Galaţi. O femeie a plătit doi tineri să-i omoare soţul

Prodromou a intrat în cabina de pilotaj și s-a așezat pe scaunul căpitanului, într-o încercare disperată de a prelua controlul avionului.

Deși avea o licență de pilot comercial din Regatul Unit, Prodromou nu era calificat să piloteze un Boeing 737, iar eforturile sale eroice nu au fost suficiente pentru a salva avionul. Într-un ultim gest de curaj, a salutat scurt avioanele de luptă, înainte ca motorul stâng să cedeze, iar aeronava să înceapă să coboare.

Chiar dacă știa că nu va supraviețui, tânărul de 25 de ani a făcut un efort altruist: a încercat să devieze avionul de la Atena, pentru a evita și mai multe victime, îndreptându-l spre o zonă rurală.

La doar 10 minute după cedarea motorului stâng, și motorul drept a luat foc, iar zborul Helios Airways s-a prăbușit pe un deal, la aproximativ 40 de kilometri de Atena.

Impactul a fost devastator

Impactul a provocat un incendiu devastator, majoritatea corpurilor fiind carbonizate până la nerecunoaștere. Autopsiile ulterioare au arătat că multe dintre persoanele aflate la bord erau probabil încă în viață la momentul prăbușirii.

A urmat o anchetă amănunțită a autorităților elene și a companiei Helios Airways, care a concluzionat că un singur comutator a fost cauza întregului dezastru, un incident ce a șocat întreaga Europă.

În ziua fatidică, avionul sosise la Larnaca din Londra, iar echipajul anterior raportase o ușă înghețată și zgomote ciudate venind de la ușa de serviciu. Aceștia au cerut o inspecție completă, iar un inginer de la sol a verificat scurgerile din sistemul de presurizare. Pentru a efectua testul fără motoarele pornite, a setat sistemul de presurizare pe „manual”.

După finalizarea testului, însă, inginerul nu a resetat sistemul la „automat”, astfel că, pe măsură ce avionul urca, acesta s-a depresurizat treptat, fără ca vreun membru al echipajului să realizeze pericolul.

• CITEŞTE ŞI:  Cât de înalt a fost cel mai înalt cal care a existat vreodată în lume? Povestea uriaşului Sampson

În plus, incidente legate de probleme cu presurizarea cabinei fuseseră deja raportate în cazul altor zboruri anterioare.

Familiile victimelor zborului 522 au intentat procese împotriva Helios Airways și Boeing, iar compania aeriană a fost închisă de guvernul cipriot în anul 2006.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: