Dacă te lupți constant cu nevoia de a-ți verifica telefonul, un nou studiu sugerează că vinovatul nu este avalanșa de informații, ci o trăsătură fundamentală a creierului uman: setea insațiabilă de noutate.
În timp ce giganții tehnologici sunt adesea învinovățiți pentru scăderea capacității noastre de concentrare, filosoful Jelle Bruineberg de la Universitatea din Copenhaga oferă o perspectivă diferită. Filosoful argumentează că atracția irezistibilă a tehnologiei digitale nu stă în volumul de conținut, ci în capacitatea sa de a livra noutate în mod constant și fără efort.
De ce nu poți lăsa telefonul din mână: recompensa noutății
Potrivit lui Bruineberg, dorința de noutate este un aspect fundamental al modului în care funcționează mintea noastră. Tehnologiile digitale exploatează perfect această nevoie.
„Când simțim nevoia interioară de a ne verifica e-mailul sau ultimele notificări de pe Facebook, nu este pentru că suntem copleșiți de informații; de multe ori, nici măcar nu suntem concentrați asupra telefonului mobil când apare această nevoie. Dar acțiunea de a ne verifica telefonul ne oferă acces ușor la o recompensă foarte satisfăcătoare: o informație nouă.”, explică Bruineberg.

Filosoful contrastează acest lucru cu un mediu precum o bibliotecă. Deși conține o cantitate imensă de informații, acestea sunt statice. Nu ai dezvolta un obicei de a verifica aceeași carte în mod repetat, deoarece conținutul nu se schimbă.
„Combinația dintre accesul ușor și conținutul în continuă schimbare ne face atât de susceptibili la dezvoltarea <obiceiurilor de verificare>”, adaugă el.
O nepotrivire fundamentală
Bruineberg contestă, de asemenea, ideea că trăim într-o criză a atenției fără precedent. Filosoful subliniază că menținerea concentrării a fost întotdeauna o provocare pentru oameni, citând ca dovadă practicile străvechi de meditație și contemplare, menite tocmai să disciplineze o minte rătăcitoare.
Problema reală, susține el, este o nepotrivire profundă între arhitectura minții noastre și cea a tehnologiilor moderne.
„În esență, noi – și mintea noastră – nu suntem pregătiți să facem față unor medii care permit implicarea fără fricțiuni și schimbarea rapidă a sarcinilor, precum și accesul practic nelimitat la noutăți și recompense”, afirmă Bruineberg, citat de Earth.com.
Soluția pe care o propune este radicală: trebuie să ne limităm în mod conștient și drastic mediile digitale. De exemplu, stabilirea unor intervale fixe pentru verificarea e-mailului, cum ar fi doar de două ori pe zi, elimină recompensa noutății în afara acelor momente.
„Peste 50 de ani, probabil că vom privi cu groază înapoi la cât de complexe și neconstrânse sunt mediile noastre digitale actuale”, concluzionează el.
Studiul a fost publicat în revista Neuroscience of Consciousness.












