NASA testează un motor cu propulsie termonucleară care ar putea reduce semnificativ durata călătoriilor spre Marte.

Un nou tip de motor bazat pe propulsia termonucleară a intrat în faza de testare la Centrul pentru Zboruri Spațiale Marshall al NASA. Dacă se va dovedi fiabil, acest motor ar putea reduce durata unei călătorii spre Marte la aproximativ 45 de zile, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul companiei General Atomics, parteneră în acest proiect al Agenției Spațiale Americane.[sursa]

În prezent, călătoriile către Planeta Roșie necesită un timp considerabil. De exemplu, dacă o misiune spre Lună durează în jur de trei zile, o expediție dus-întors pe Marte, care implică traversarea celor 225 de milioane de kilometri ce separă în medie cele două planete, ar dura aproximativ trei ani.

Această durată extinsă ridică provocări majore pentru echipaj. Astronauții trebuie să fie complet autonomi pentru perioade îndelungate, capabili să gestioneze situații critice fără sprijin imediat de pe Pământ. Chiar și comunicarea radio are întârzieri semnificative, de până la 20 de minute, ceea ce complică și mai mult intervențiile rapide.

motor cu propulsie termonucleară
NASA testează un motor cu propulsie termonucleară care ar putea reduce semnificativ durata călătoriilor spre Marte

Reducerea timpului de călătorie, o necesitate vitală

Reducerea semnificativă a timpului necesar unei călătorii spre Marte este esențială pentru siguranța astronauților. Pe lângă provocările logistice, expunerea prelungită la radiațiile cosmice reprezintă un risc major pentru sănătatea echipajului.

Un motor cu propulsie termonucleară capabil să scurteze durata unei misiuni ar putea schimba radical perspectivele explorării interplanetare, reducând riscurile și sporind șansele unei expediții reușite către Planeta Roșie.

Metoda tradițională de deplasare, bazată pe propulsia chimică, este limitată de propria masă. Pentru a alimenta o călătorie spre Marte, ar fi necesară o cantitate imensă de carburant, ceea ce face această soluție ineficientă. În plus, o astfel de misiune ar dura cel puțin șase luni doar pentru drumul dus.

• CITEŞTE ŞI:  Acest copac este atât de vechi, încât exista pe când egiptenii antici construiau piramidele din Giza

Propulsia termonucleară (NTP) se conturează ca o alternativă viabilă pentru NASA, oferind avantajul reducerii semnificative a duratei de deplasare.

Cum funcționează un motor cu propulsie termonucleară

Sistemul NTP utilizează hidrogenul, care este pompat în miezul unui reactor nuclear. Prin procesul de fisiune, atomii de uraniu din reactor eliberează căldură, transformând hidrogenul în gaz fierbinte. Acest gaz este extins printr-o duză pentru a genera forța necesară propulsiei.

General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS), o divizie a companiei General Atomics, colaborează cu NASA pentru a dezvolta un nou tip de combustibil destinat acestui sistem. Testele preliminare realizate în laboratoarele NASA indică rezultate promițătoare.

„Combustibilul trebuie să reziste la temperaturi extrem de ridicate și la mediul gazos fierbinte dintr-un reactor NTP care operează în spațiu. Rezultatele recente ale testelor reprezintă o etapă critică în demonstrarea designului combustibilului pentru aceste reactoare.”, a declarat Scott Forney, președintele GA-EMS, pe site-ul oficial al companiei.

Publicitate

Conform declarațiilor oficiale, combustibilul creat de GA-EMS poate suporta temperaturi de până la 2.327 de grade Celsius. Urmează să fie testat în condiții operaționale extreme, simulând mediul din spațiul cosmic.

Deși rezultatele inițiale sunt încurajatoare, oficialii GA-EMS subliniază că mai sunt necesare numeroase teste și ajustări de design înainte ca NASA să adopte această tehnologie.

Dacă toate etapele de testare vor fi finalizate cu succes, tehnologia NTP ar putea marca începutul unei noi ere în explorarea spațială, reducând semnificativ timpul și riscurile asociate călătoriilor interplanetare.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: