La mai bine de un secol de la călătoria sa fatală, experții continuă să descopere mai multe despre ceea ce s-a întâmplat la bordul RMS Titanic – și există noi dovezi că ceva ciudat ciudat s-a întâmplat cu Titanicul înainte de a lovi aisbergul: un incendiu sub punte ar fi putut juca un rol important în scufundarea sa.
Pentru a stabili de la început, aisbergul a fost cel care a provocat avaria fatală. Totuși, noile fotografii sugerează că ar fi existat daune anterioare asupra carenei, cauzate de un incendiu sub punte, ce ar fi slăbit structura navei.
Jurnalistul și autorul irlandez Senan Molony, care studiază dezastrul de peste 30 de ani, susține că zonele slăbite ale carenei au făcut ca Titanicul să fie vulnerabil la impactul cu aisbergul. Noua sa ipoteză a fost prezentată într-un documentar difuzat pe Channel 4 în Marea Britanie, intitulat Titanic: The New Evidence.[sursa]
Ceva s-a întâmplat cu Titanicul înainte de a lovi aisbergul
„Ancheta oficială asupra scufundării Titanicului a catalogat dezastrul drept un act al lui Dumnezeu. Însă această poveste nu se rezumă doar la o simplă coliziune cu un aisberg. Este rezultatul unei combinații perfecte de factori extraordinari: foc, gheață și neglijență criminală.”, a declarat Molony pentru The Times.[sursa]
Trebuie subliniat faptul că oficialii au știut dintotdeauna de existența unui incendiu la bordul Titanicului – un incendiu care mocnea în buncărul de cărbune numărul 6 după ce nava a părăsit Belfastul, în Irlanda de Nord, cu destinația Southampton, în sudul Angliei. Cu toate acestea, impactul incendiului a fost minimalizat în investigațiile inițiale ale dezastrului.
Noutatea constă în fotografiile recent descoperite la o licitație privată, care arată pete întunecate pe carena navei. Molony susține că aceste deteriorări au jucat un rol crucial în scufundarea navei. Petele întunecate observate de Molony se aflau în apropierea buncărului 6 și a zonelor în care aisbergul a lovit cel mai puternic carena.
În documentarul său, Molony argumentează că incendiul a încălzit pereții etanși ai carenei până la 1.000 de grade Celsius (1.832 de grade Fahrenheit), slăbindu-le astfel rezistența în fața aisbergului. „Experții în metalurgie ne-au explicat că, la o asemenea temperatură, oțelul devine fragil și își pierde până la 75% din rezistență”, a declarat Molony pentru The Times.
Ipoteza incendiului, propusă inițial în anul 2004 de inginerul mecanic și aerospațial Robert Essenhigh de la Universitatea de Stat din Ohio, are o altă implicație interesantă. Se știe că Titanicul naviga cu o viteză mai mare decât era prudent în momentul impactului cu aisbergul, dar motivul exact nu era clar. Essenhigh sugerează că acest lucru s-ar putea datora eforturilor echipajului de a stinge incendiul.
Potrivit lui Essenhigh, echipajul a mutat cărbunele din buncăr către cazanele motorului cu aburi pentru a elimina sursa incendiului, ceea ce ar fi determinat nava să accelereze.
Ipoteza incendiului a fost rediscutată și în anul 2008, când autorul și cercetătorul Ray Boston a sugerat că incendiul a izbucnit în timpul testelor de viteză, înainte ca Titanicul să părăsească Southampton. Flăcările nu ar fi fost complet stinse nici la momentul plecării navei în călătoria sa inaugurală.
Cu noile dovezi fotografice și mărturiile marinarilor de la acea vreme, Molony prezintă un caz convingător, deși nu toți specialiștii sunt de acord cu concluziile sale.
„Cu siguranță a fost un incendiu. A izbucnit miercuri și nu a fost stins până sâmbătă, deci trebuie să fi fost unul mare. A fost însă determinant? Personal, nu cred că a contat prea mult. Arată doar că, chiar și după atâția ani, această veche navă continuă să dezvăluie lucruri noi care ne intrigă. Este absolut fascinant.”, a declarat David Hill, fost secretar al Societății Britanice Titanic, pentru publicaţia The Times.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: