Acel moment familiar în timpul zborului, când semnalul centurii de siguranță se aprinde brusc, ar putea deveni mult mai frecvent și mai intens. O serie de studii recente confirmă o realitate îngrijorătoare: pe măsură ce planeta noastră se încălzește, cerul devine un loc tot mai turbulent.

Nu e doar în capul tău: zborurile chiar sunt mai turbulente
Nu e doar în capul tău: zborurile chiar sunt mai turbulente

Pe lângă disconfort și nervi întinși la maximum, turbulențele reprezintă principala cauză a accidentărilor non-fatale legate de vreme în timpul zborului. Deși numărul total este mic, incidentele grave ajung pe prima pagină a ziarelor și subliniază riscul real.

Între anii 2009 și 2024, au fost raportate 207 răniri pe zborurile comerciale din SUA. Exemple recente, precum un zbor Air Europa cu 40 de pasageri răniți sau un zbor Singapore Airlines soldat cu un deces și zeci de răniți, demonstrează gravitatea situației.

„De obicei, rănile afectează pasagerii care nu poartă centura de siguranță sau personalul de cabină, mai degrabă decât structura aeronavei. Aeronavele moderne sunt construite pentru a rezista la turbulențe, astfel încât principalul risc este rănirea pasagerilor, nu pierderea avionului.”, explică John Abraham, profesor de inginerie mecanică la Universitatea St. Thomas.

Chiar și fără avarii, turbulențele severe, definite ca având aproximativ 1,5 ori forța gravitațională normală, declanșează inspecții amănunțite. Aceste evenimente se produc de circa 5.000 de ori pe an doar în Statele Unite, conform lui Robert Sharman, cercetător la Centrul Național pentru Cercetări Atmosferice.

Mai mult, turbulențele duc la creșterea consumului de combustibil, deoarece piloții sunt forțați să părăsească altitudinile optime, să modifice rutele sau să schimbe viteza.

• CITEŞTE ŞI:  Alves dos Reis, şarlatanul care a băgat o ţară în criză

Tipuri de turbulențe și inamicul invizibil

Nu toate turbulențele sunt la fel. Cercetătorul în atmosferă Mohamed Foudad de la Universitatea din Reading identifică trei tipuri principale.

Turbulența convectivă este legată de mișcările de aer ascendente sau descendente din nori și furtuni, fiind vizibilă pe radar. Turbulența de undă montană se formează când vânturile trec peste lanțuri muntoase.

Însă cea mai periculoasă este turbulența în aer limpede (CAT), care este complet invizibilă.

CAT tinde să apară în apropierea curenților jet – fluxuri de aer rapide de la vest la est, la altitudini de croazieră (aproximativ 10-12 km), exact acolo unde zboară avioanele comerciale. În aceste zone, forfecarea vântului – o schimbare bruscă a vitezei și direcției vântului odată cu altitudinea – poate provoca zguduituri violente și neașteptate.

Cum agravează schimbările climatice situația

Fizica din spatele turbulențelor în aer limpede este direct afectată de încălzirea globală. La altitudinile de croazieră, tropicele se încălzesc mai repede decât latitudinile mai mari, ceea ce crește diferența de temperatură dintre aceste zone.

Acest gradient de temperatură intensifică puterea curenților jet și accentuează forfecarea vântului – exact condițiile care generează CAT. Analizând date din perioada anilor 1980-2021, Foudad și colegii săi au descoperit o tendință alarmantă.

„Am constatat o creștere clară a frecvenței turbulențelor în multe regiuni, inclusiv în Atlanticul de Nord, America de Nord, Asia de Est și Orientul Mijlociu, cu creșteri cuprinse între 60 și 155%”, a declarat Foudad.

Mai mult, un studiu din 2023 condus de Isabel Smith de la aceeași universitate a arătat că pentru fiecare grad Celsius de încălzire la suprafață, iernile din Atlanticul de Nord vor înregistra o creștere de 9% a turbulențelor moderate, iar verile o creștere de 14%. Dacă iarna era tradițional sezonul cel mai agitat, încălzirea globală amplifică acum turbulențele de vară și toamnă, estompând diferențele sezoniere, conform CNN.

• CITEŞTE ŞI:  Pelorus Jack, delfinul care ghida navele printr-o strâmtoare periculoasă

Cum se adaptează industria aviatică

Companiile aeriene implementează deja soluții. Se lucrează la optimizarea rutelor de zbor pentru a evita zonele cu risc și la îmbunătățirea prognozelor pentru a permite o planificare mai bună.

De asemenea, procedurile de la bord se schimbă, pasagerii fiind încurajați să poarte centura de siguranță pe o perioadă mai lungă, iar serviciile în cabină sunt încheiate mai devreme când se anticipează turbulențe.

Tehnologia vine și ea în ajutor. Sisteme promițătoare LIDAR, care folosesc lasere pentru a scana atmosfera în față, sunt în curs de testare. Acestea pot detecta schimbări subtile în densitatea aerului, oferind piloților un avertisment prețios înainte de a intra într-o zonă cu turbulențe invizibile.

În cele din urmă, însă, soluția pe termen lung este abordarea cauzei principale: schimbările climatice. Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră este esențială pentru a atenua această tendință.

Până atunci, sfatul pentru pasageri rămâne simplu și testat: țineți centura de siguranță cuplată ori de câte ori stați jos. Cerul nu se prăbușește, dar devine, fără îndoială, mai agitat.

Studiul a fost publicat în Journal of Geophysical Research: Atmospheres.

Fii mereu la curent cu noutățile!

Abonează-te acum la newsletter-ul nostru și primești, direct pe email, cele mai interesante articole și recomandări — gratuit și fără mesaje nedorite.

Abonează-te acum