Practica de a marca mărfurile cu țara lor de origine datează de mult mai mult timp decât s-ar putea crede. O piesă de ceramică din secolul al XII-lea, gravată cu o inscripție echivalentă cu „Made in China” („Fabricat în China”), a ajutat experții să dateze cu precizie încărcătura unei epave misterioase.

Descoperită în anii 1980 de un pescar în Marea Java, în largul coastelor Indoneziei, epava a fost subiectul multor studii de atunci. Inițial, arheologii au crezut că nava datează din secolul al XIII-lea, dar noile descoperiri i-au determinat să-și revizuiască estimările.

Analizând ceramica și restul bunurilor de la bord – inclusiv colți de elefant folosiți în medicină și artă, precum și rășină aromată utilizată pentru tămâie și etanșarea navelor – cercetătorii au reușit să înțeleagă mai bine modul în care această navă scufundată se încadrează în contextul istoric bogat al Chinei.

„Investigațiile inițiale din anii 1990 datau naufragiul la mijlocul sau sfârșitul secolului al XIII-lea, dar dovezile recente sugerează că este probabil cu un secol mai vechi. Acum opt sute de ani, cineva a gravat pe aceste ceramici o inscripție care, în esență, spune «Fabricat în China» – iar datorită acestei mențiuni specifice, putem data cu mai multă precizie epava.”, explică Lisa Niziolek de la Muzeul Field din Chicago, membră a echipei de cercetare.[sursa]

Made in China epava
Inscripția nu se traduce literal „Made in China” („Fabricat în China”), dar intenția este similară

Ideea etichetei Made in China este foarte veche

De fapt, inscripția nu spune literal „Made in China” („Fabricat în China”), dar intenția este similară: de a marca locul de origine al ceramicii. Eticheta specifică faptul că vasele au fost fabricate în Jianning Fu, o regiune din provincia Fujian, China.

• CITEŞTE ŞI:  Nicolae Minovici, medicul care a sfidat moartea în numele ştiinţei

Un aspect esențial este că această regiune a fost redenumită Jianning Lu după o invazie mongolă în jurul anului 1278. Aceasta sugerează că naufragiul a avut loc înainte de această dată și, posibil, chiar în anul 1162, conform altor teste.[sursa]

Cercetătorii consideră că este puțin probabil ca astfel de ceramică să fi fost stocată pentru o perioadă îndelungată, ceea ce înseamnă că un obiect purtând vechiul nume ar fi fost expediat pentru vânzare la scurt timp după fabricare.

Echipa a analizat și alte descoperiri de ceramică din aceeași perioadă și a consultat mai mulți experți pentru a determina cu mai mare precizie momentul în care nava ar fi putut porni la drum.

Tehnici de datare cu carbon aplicate pe colții de elefant și rășina de pe navă, folosite inițial pentru a estima vechimea epavei la 700-750 de ani, au fost reevaluate cu ajutorul tehnologiei moderne. Un nou test de spectrometrie de masă cu accelerator (AMS), împreună cu inscripțiile de pe ceramică, sugerează că epava are aproximativ 800 de ani.

Acest fapt este extrem de important pentru arheologi – epava marchează momentul în care comercianții chinezi au început să fie mai activi pe rutele comerciale maritime globale, trecând de la transportul mărfurilor pe Drumul Mătăsii la transportul maritim. Stabilirea acestei date este esențială pentru a construi o cronologie exactă a acestei perioade de tranziție.

Aceasta este o nouă dovadă a modului în care epavele pot oferi informații valoroase istoricilor, fie că este vorba despre obiceiurile de lectură ale piraților sau despre moda familiei regale din secolul al XVII-lea.

Publicitate

„Există adesea un stigmat legat de cercetările bazate pe artefacte recuperate de companii comerciale, dar noi am oferit un cămin acestei colecții și am reușit să facem toate aceste cercetări datorită ei. Este extraordinar că putem utiliza tehnologii moderne pentru a reexamina materiale vechi de secole. Aceste colecții au multe povești de spus și nu ar trebui să fie neglijate.”, a spus Niziolek.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: