Imaginea populară a vikingilor este una a războinicilor neînfricați, exploratori ce au brăzdat mările. Însă, dincolo de topoare și corăbii, se ascunde o lume spirituală complexă și întunecată. O întrebare persistă în analele istoriei: au mers acești navigatori nordici până la a oferi vieți omenești zeilor lor? Dovezile, adunate din cronici vechi, saga înghețate în timp și chiar din pământul reavăn al Scandinaviei, pictează un tablou complex și adesea tulburător, dezvăluind o practică rezervată celor mai solemne și disperate momente.

vikingii ritualuri sacrificii
Descoperire șocantăCe ne spun sursele
🔄 Ciclul sacru al morțiiLa fiecare 9 ani, în Lejre (Danemarca), cronicile menționează sacrificarea a 99 de oameni alături de 99 de animale.
👑 Prețul vieții regaleRegele Aun al Suediei și-a sacrificat nouă dintre fiii săi lui Odin pentru a-și prelungi propria viață.
🐟 Dieta de apoiAnaliza osemintelor arată că sclavii sacrificați aveau o dietă bazată pe pește, în timp ce stăpânii lor mâncau carne, confirmând diferența de statut.
🗡️ Îngerul MorțiiO preoteasă vikingă, numită de cronicari „Îngerul Morții”, conducea personal ritualul de înjunghiere și strangulare a sclavilor la funeralii.
🌳 Imitarea divinitățiiVictimele erau adesea spânzurate de copaci, un ecou direct al sacrificiului lui Odin, care a atârnat 9 zile de Arborele Lumii, Yggdrasil.

Partea întunecată a vikingilor

Înainte de a explora ofranda supremă, este esențial să înțelegem că „vikingii” nu formau un popor unitar, cu un cod religios unic. Erau o multitudine de triburi și clanuri, fiecare cu propriul lider și propriile tradiții. Ceea ce se practica într-o așezare din Suedia putea fi necunoscut într-un fiord din Norvegia.

Cu toate acestea, un element comun în multe culte păgâne era sacrificiul de sânge, de obicei animal. Sursele nordice confirmă acest obicei. Cea mai elocventă descriere provine din Saga lui Hakon cel Bun, scrisă în secolul al XIII-lea, care detaliază un festival prezidat de contele Sigurd.

Comunitățile locale aduceau vite și cai, care erau uciși ritualic. Sângele lor, colectat în vase speciale, era apoi stropit cu perii pe altare și pe pereții templelor, în timp ce carnea era gătită pentru un mare festin comunitar. Absența menționării victimelor umane în astfel de descrieri de rutină sugerează că, dacă aveau loc, acestea erau evenimente rare, dictate de circumstanțe excepționale.

• CITEŞTE ŞI:  Lista Preşedinţilor SUA. Cine au fost preşedinţii Statelor Unite ale Americii până în prezent?

Sub privirea întunecată a lui Odin

Primele indicii despre sacrificii umane vin de la cronicarii romani. Istoricul Tacitus, în secolul I e.n., scria că triburile germanice – considerate strămoșii vikingilor – aduceau jertfe umane zeului lor principal, pe care el l-a identificat cu Mercur, o paralelă romană pentru Odin. Tacitus sublinia că doar acest zeu cerea o astfel de ofrandă teribilă, în timp ce alți zei importanți, precum Thor (identificat cu Hercule) și Tyr (identificat cu Marte), se mulțumeau cu jertfe mai obișnuite.

Secole mai târziu, în plină epocă vikingă, cronicarii creștini au oferit relatări și mai explicite, deși filtrate prin propria lor perspectivă culturală. Episcopul german Thietmar din Merseburg scria, la începutul secolului al XI-lea, despre un ritual care avea loc la fiecare nouă ani în Lejre, Danemarca. Acolo, 99 de oameni erau sacrificați alături de un număr egal de cai, câini și păsări de pradă. O poveste similară este relatată în 1072 de Adam din Bremen, care descrie un mare templu la Uppsala, în Suedia. La fiecare nouă ani, pentru a asigura bunăvoința zeilor, se jertfeau nouă masculi din fiecare specie, inclusiv oameni, ale căror trupuri erau spânzurate de copacii dintr-o dumbravă sacră.

Deși aceste texte trebuie privite cu circumspecție, fiind scrise de creștini care nu au fost martori direcți și care îi considerau pe vikingi „barbari”, anumite detalii conferă credibilitate relatărilor. Numărul nouă avea o rezonanță sacră în mitologia nordică, iar spânzurătoarea era strâns legată de Odin, care, conform mitului, s-a spânzurat timp de nouă zile și nopți de Arborele Lumii, Yggdrasil, pentru a dobândi cunoașterea runelor. O piatră pictată din Stora Hammars, Suedia, datând din secolul al VII-lea, pare să înfățișeze exact o astfel de scenă: o victimă pe un altar și alta atârnând de un copac, sub privirea unui corb, pasărea sacră a lui Odin.

sacrificii vikingi1
Detaliu al unui sacrificiu uman de pe piatra runică Stora Hammars, Suedia, secolul al VII-lea

Detalii macabre în saga

Chiar și după convertirea la creștinism, vechile povești nordice, cunoscute sub numele de saga, au păstrat amintirea acestor practici. În Heimskringla, se povestește despre regele suedez Aun care, pentru a-și prelungi viața, și-a sacrificat lui Odin un fiu, primind în schimb încă zece ani de viață pentru fiecare prinț jertfit. A continuat acest ritual până a sacrificat nouă fii, devenind atât de bătrân și fragil încât nu mai putea merge. Când se pregătea să-l sacrifice și pe ultimul său fiu, poporul suedez l-a oprit, considerând că viața sa ajunsese la final.

• CITEŞTE ŞI:  Un ghețar din Antarctica tocmai a scos la iveală un secret vechi de 65 de ani. Povestea fascinantă a cercetătorului pierdut

O altă saga, Ynglinga, relatează cum regele Domalde a fost el însuși sacrificat de poporul său pentru a pune capăt anilor de foamete. După ce jertfele de boi și apoi de oameni au eșuat, șefii de triburi au decis că sângele regal era singurul care putea restabili prosperitatea. O altă cronică, Historiae Norwegiae, confirmă povestea și adaugă detaliul că regele a fost spânzurat, la fel ca victimele oferite lui Odin.

Aceste tradiții par să fi supraviețuit chiar și în folclor. Un basm suedez amintește de o epidemie devastatoare. Pentru a opri ciuma, oamenii au îngropat de viu mai întâi un cocoș, apoi o capră. Când molima nu s-a oprit, au recurs la soluția finală: au îngropat de viu un băiat.

Ce spun osemintele

Arheologia modernă a început să confirme aceste povești întunecate. La Trelleborg, în Danemarca, sub fundația unei fortărețe vikinge din secolul al X-lea, a fost descoperit un sit ritualic mai vechi. Aici, în cinci fântâni adânci, zăceau osemintele a cinci oameni – patru dintre ei copii cu vârste între patru și șapte ani – amestecate cu oase de animale și diverse artefacte.

Alegerea locației nu este întâmplătoare. Fântânile erau considerate sacre, fiind porți către alte lumi și surse de înțelepciune. Însuși Odin și-a sacrificat un ochi pentru a bea din fântâna cunoașterii de la rădăcinile lui Yggdrasil, făcând dintr-un astfel de loc un altar perfect pentru ofrande supreme.

Ultima călătorie: jertfa funerară

Un alt context în care sacrificiul uman pare să fi fost practicat era cel al ritualurilor funerare. Cronicarul arab Ibn Fadlan, în timpul unei călătorii pe Volga la începutul secolului al X-lea, a fost martorul direct al funeraliilor unei căpetenii a rusilor – un trib de origine vikingă. Acesta descrie în detalii șocante cum o sclavă s-a oferit voluntar să-și urmeze stăpânul în moarte. După o serie de ritualuri, fata a fost adusă lângă trupul neînsuflețit, unde o preoteasă numită „Îngerul Morții” a înjunghiat-o în coaste cu un pumnal, în timp ce alți bărbați o strangulau cu o frânghie. Trupul ei a fost apoi așezat pe rugul funerar alături de cel al stăpânului său.

Deși relatarea lui Ibn Fadlan trebuie privită cu prudență, fiind perspectiva unui străin asupra unei culturi pe care o considera barbară, ea se aliniază cu dovezi din alte surse. Saga amintesc de soții nobile, precum Nanna, care s-a aruncat pe rugul funerar al soțului ei, zeul Balder. La fel, în Cântecul lui Sigurd, valkiria Brunhild, după ce a provocat moartea iubitului ei, a cerut ca rugul funerar să fie pregătit pentru amândoi și a ordonat ca sclavi să fie uciși și așezați la capul și la picioarele lor.

• CITEŞTE ŞI:  Dispariția lui Vasile Gorgoș. S-a întors după 30 de ani, iar familia a înghețat: purta aceleași haine și avea încă biletul de tren în buzunar

Descoperirile arheologice susțin această practică. Un mormânt din Birka, Suedia, conținea scheletul unui nobil, iar deasupra lui se afla trupul contorsionat al unui bărbat mai tânăr, decapitat. În alte situri, precum Flakstad din Norvegia, analiza izotopică a osemintelor a relevat o diferență clară de statut: scheletele decapitate, considerate a fi ale sclavilor sacrificați, aveau o dietă bazată pe pește și fructe de mare, în timp ce persoanele îngropate cu onoruri consumaseră preponderent carne și produse lactate, specifice elitei.

Rațiunea din spatele acestui obicei era una practică din perspectiva vikingă. Conform Legii lui Odin, tot ceea ce era așezat pe rugul funerar sau îngropat alături de un defunct îl va însoți pe acesta în viața de apoi. Așa cum un războinic avea nevoie de sabia sa, o căpetenie avea nevoie de slujitorii săi. Mai mult, cum doar războinicii de elită ajungeau în Valhalla, a fi sacrificat alături de un stăpân puternic putea fi considerată o cale sigură de a-l însoți în lumea zeilor.

O privire de ansamblu

Privind în ansamblu – de la cronicile romane și saga nordice până la rămășițele omenești scoase din pământul Norvegiei – adevărata provocare pentru un arheolog nu este să găsească dovezile. E să le înțeleagă. Să le citească dincolo de tăcerea lor.

Oasele nu mint, dar nici nu vorbesc clar. Găsești un schelet decapitat într-un mormânt nobil. Întrebările apar imediat: sacrificiu ritualic, cum sugerează textele nordice? Sau o execuție separată, urmată de o înhumare pragmatică? Fiecare ipoteză deschide un drum diferit în reconstituirea unei lumi dispărute.

Aici intervine arheologia modernă. Nu mai e vorba doar de săpătură și intuiție. Analiza izotopică, de exemplu, nu se limitează la dieta individului. Aceasta oferă indicii despre statut, migrație, chiar identitate. Dacă osemintele celor decapitați de la Flakstad indică o alimentație radical diferită de cea a elitelor alături de care sunt îngropați, ipoteza sclavului sacrificat capătă consistență – nu doar pe hârtie, ci în date concrete.

Și totuși, rămânem într-o zonă a incertitudinii. Arheologia nu oferă certitudini absolute, ci probabilități bine argumentate. Faptul că un schelet nu poartă urme de apărare nu înseamnă că victima a consimțit. Faptul că un corp e depus ritualic într-o fântână nu exclude o pedeapsă mascată în gest religios.

Ca cercetători ai istoriei, nu suntem doar detectivi ai trecutului. Suntem povestitori prudenți. Evaluăm, comparăm, ne asumăm limitele. Iar când completăm golurile, o facem cu onestitate: nu pretindem că știm totul, dar ne străduim să spunem ceea ce e cel mai plauzibil, cel mai fidel lumii pierdute pe care încercăm să o reconstruim, os cu os, tăcere cu tăcere.

Fii mereu la curent cu noutățile!

Abonează-te acum la newsletter-ul nostru și primești, direct pe email, cele mai interesante articole și recomandări — gratuit și fără mesaje nedorite.

Abonează-te acum