Pe malurile râului Fengle din estul Chinei, localnicii au fost martorii unui eveniment neobișnuit: o cocă de oțel, de culoare închisă, a dispărut sub suprafața apei cu un zumzet mecanic discret. Nu era un exercițiu militar, ci scufundarea inaugurală a invenției lui Zhang Shengwu, un fermier în vârstă de 60 de ani care a dedicat aproape un deceniu pentru a-și transforma visul într-un submarin funcțional.
Nava de cinci tone, denumită „Big Black Fish” (Marele Pește Negru), este creația unui om a cărui viață a fost legată de apă. Crescut în apropierea bazinului fluviului Yangtze din provincia Anhui, Zhang și-a câștigat existența ca tâmplar, sudor și chiar lucrător în industria navală. „Am privit bărci toată viața mea”, a declarat el pentru China Daily, „dar am simțit mereu că lipsește ceva”.
Inspirația decisivă a venit în 2014, după ce a vizionat un program TV în care apărea un submarin. „Văzusem bărci din lemn și din fier”, își amintește el, „dar niciodată una care să poată merge sub apă”. Motivat, a investit 5.000 de yuani (aproximativ 700 de dolari), a achiziționat tablă de fier, un motor și o baterie, și a început să lucreze la proiect noaptea, arată publicaţia South China Morning Post.
Primul său prototip, finalizat în câteva luni, era o navă de 6 metri lungime și două tone, proiectată pentru o singură persoană. Deși se putea scufunda doar la un metru adâncime și avea scurgeri semnificative, realizarea a fost suficientă pentru a-i aduce un brevet național pentru model de utilitate în anul 2016. „Transpiram constant. Mi-era frică de scurgeri, dar eram entuziasmat să mă scufund mai adânc”, a recunoscut Zhang.
Cum un fermier a construit un submarin de unul singur: „Big Black Fish”
Nemulțumit de prima versiune, inventatorul autodidact a investit peste 40.000 de yuani (aproximativ 5.570 de dolari) în dezvoltarea unui model superior. Lansat recent, „Big Black Fish” are 7 metri lungime, 1,8 metri înălțime și poate transporta două persoane la o adâncime de până la 8 metri.
Pentru a asigura stabilitatea, Zhang a integrat aproximativ două tone de beton în partea inferioară a cocii. Principiul de imersiune și emersiune se bazează pe un sistem de balast: rezervoare de apă instalate la ambele capete se umplu pentru a facilita scufundarea și se golesc pentru a permite navei să revină la suprafață.
Fiecare sudură a fost consolidată și etanșată cu silicon pentru a preveni infiltrațiile. Cabina de pilotaj este echipată cu un panou de instrumente digital și un joystick extern, acoperit cu cauciuc antiderapant, pentru manevrare. Nava atinge o viteză de aproximativ patru noduri (7.4 km/h), iar un stâlp telescopic de cinci metri, dotat cu o cameră video impermeabilă, îi permite lui Zhang să inspecteze albia râului înaintea fiecărei scufundări. Tehnologia s-a dovedit deja utilă: în timpul testelor, a localizat o plasă de pescuit pierdută, recuperarea acesteia aducându-i o recompensă de 3.000 de yuani (417 dolari).
De la proiect personal la faimă online
Un videoclip cu prima scufundare a submarinului, postat pe platforma Douyin (versiunea chineză a TikTok), a devenit rapid viral pe rețelele sociale din China. Deși experții încă nu s-au pronunțat oficial cu privire la siguranța și navigabilitatea navei, imaginile cu carena de oțel care se scufundă și reapare la suprafață au captivat imaginația publicului.
Inițial, familia lui Zhang a fost reticentă, îngrijorată de costuri și riscuri. Cu toate acestea, succesul fiecărui test i-a consolidat hotărârea. „Doar când încerci și reușești îți dai seama de ce ești cu adevărat capabil”, a afirmat el. Acum, speră să construiască un model și mai mare, capabil de scufundări la adâncimi superioare și călătorii mai lungi.
Deocamdată, inventatorul se bucură de admirația online, concluzionând pentru South China Morning Post că „oamenii ar trebui să aibă ceva la care să viseze”.