S-ar putea să crezi că ai auzit deja toate teoriile conspirației, dar există una deosebit de ciudată care refuză să dispară: ideea că instrumentele muzicale din întreaga lume sunt intenționat acordate la o frecvență greșită pentru a manipula comportamentul uman. Iar veriga lipsă, conform adepților acestei teorii, ar fi nimeni alții decât naziștii.

432 Hz sau 440 Hz?
432 Hz sau 440 Hz?

Pentru început, un mic reminder: instrumentele trebuie acordate pentru a suna bine, atât individual, cât și într-o orchestră. Când un muzician cântă nota „La”, vrei ca aceasta să sune la fel ca nota „La” a colegului său. Această înălțime a sunetului este măsurată în Herți (Hz), care reprezintă numărul de vibrații complete pe secundă. Mai multe vibrații, un sunet mai înalt. Simplu, nu?

Astăzi, standardul internațional de acordaj este ca nota „La” de deasupra lui „Do” mijlociu să fie setată la 440 Hz. Însă acest consens este relativ nou. De-a lungul istoriei, acordajul a fost un haos total. În Germania secolului al XVI-lea, de exemplu, tonul orgilor putea varia enorm, de la un „La” la 567 Hz până la unul la 377 Hz. Compozitori precum Handel preferau 423 Hz, în timp ce Mozart ar fi optat pentru 422 Hz. Fiecare regiune, sală de concert sau chiar compozitor avea propriile preferințe, iar muzicienii pur și simplu se adaptau.

În cele din urmă, pentru a pune capăt confuziei, Organizația Internațională de Standardizare a stabilit în anul 1955 frecvența de 440 Hz ca standard oficial, reconfirmând decizia 20 de ani mai târziu. O mișcare logică pentru o lume globalizată. Dar, previzibil, acest lucru a deschis porțile pentru o nouă teorie a conspirației.

• CITEŞTE ŞI:  Cercetătorii au creat o nouă formă de aur și este extrem de bizară

De ce este acuzat standardul de 440 Hz?

Adepții acestei teorii susțin că muzica acordată la 440 Hz are un efect negativ asupra minții umane, fiind o formă de control în masă. Alternativa propusă de ei este 432 Hz, o frecvență despre care se spune că ar avea calități cosmice, oculte sau vindecătoare, fiind „rezonanța naturală a Universului”.

Și cine ar fi în spatele acestei presupuse manipulări? Joseph Goebbels, ministrul propagandei naziste, este adesea indicat ca fiind cel care a impus standardul de 440 Hz pentru a induce anxietate și agresiune în rândul maselor. Desigur, nu există nicio dovadă care să susțină această afirmație. Dacă nu sunt naziștii, atunci vinovații de serviciu sunt Illuminati sau familia Rockefeller.

Argumentele în favoarea frecvenței de 432 Hz devin rapid absurde. Unii susțin că este specială pentru că este suma a patru numere prime consecutive (103 + 107 + 109 + 113). Această logică se prăbușește când ne amintim că însăși unitatea de măsură – secunda – este o convenție istorică. După cum explică matematicianul Jakub Marian, dacă am fi păstrat o diviziune antică a timpului, aceeași frecvență ar fi avut o valoare numerică complet diferită.

Alții pretind că 432 Hz este mai „naturală” sau aliniată cu practicile muzicale antice. Nici acest argument nu rezistă. „Este o fantezie să sugerăm că știm că orice acordaj [antic] a fost stabilit la A=432 Hz,” a declarat pentru Reuters Armand D’Angour, profesor la Universitatea din Oxford și expert în muzica Greciei antice. Acordajul varia în funcție de locație, materiale și circumstanțe.

Ce spun știința și practica despre duelul 432 Hz vs. 440 Hz?

Deși afirmațiile bombastice despre conspirații naziste sunt nefondate, studiul efectelor diferitelor frecvențe asupra creierului este un domeniu fascinant. Câteva studii la scară foarte mică au comparat efectele muzicii la 440 Hz cu cea la 432 Hz. Unul dintre ele a observat o scădere „nesemnificativă statistic” a tensiunii arteriale și o senzație de plăcere ușor mai mare la ascultarea muzicii la 432 Hz.

• CITEŞTE ŞI:  Nunta mortului: un ritual macabru din Maramureș prin care tinerii necăsătoriți trec în lumea de dincolo

În limbaj științific, „nesemnificativ statistic” înseamnă că diferența observată este atât de mică, încât cel mai probabil se datorează hazardului, nu unui efect real. Mai mult, în studiul percepției muzicale, efectul placebo joacă un rol imens. Dacă un ascultător este convins că muzica la 432 Hz este mai relaxantă, creierul său poate induce o stare de relaxare, indiferent de proprietățile fizice ale sunetului.

Dincolo de orice conspirație, perspectiva practică a unui muzician sau inginer de sunet ancorează discuția în realitate. Standardizarea la 440 Hz a creat un ecosistem muzical global. O schimbare astăzi ar însemna un efort logistic colosal: recalibrarea a milioane de instrumente digitale, reconfigurarea software-ului de producție muzicală și re-acordarea instrumentelor acustice sensibile. Pentru un muzician, dezbaterea nu este despre o frecvență „bună” versus una „rea”, ci despre coerență. Standardul permite unui artist din România să colaboreze online cu unul din Japonia, având certitudinea că instrumentele lor vor suna armonios împreună.

În final, popularitatea teoriei 432 Hz spune mai puțin despre fizica sunetului și mai mult despre dorința umană de a găsi sens și armonie într-o lume percepută ca fiind haotică. Ideea unei „frecvențe naturale a Universului” oferă un sentiment de conexiune, o poveste mult mai atrăgătoare decât realitatea prozaică a unui comitet tehnic care a votat pentru un standard practic. Astfel, standardul de 440 Hz nu este o armă, ci o simplă decizie pragmatică pentru a aduce ordine într-o lume muzicală haotică, iar adevărata muzică stă nu în frecvența exactă, ci în emoția pe care o transmite artistul.

Fii mereu la curent cu noutățile!

Abonează-te acum la newsletter-ul nostru și primești, direct pe email, cele mai interesante articole și recomandări — gratuit și fără mesaje nedorite.

Abonează-te acum