Filosoful grec antic Diogene din Sinope, cunoscut ศi ca Diogene Cinicul, poate fi considerat primul anarhist din istorie, primul reperzentant al absurdului, primul satirist sau primul naturalist โ รฎn funcศie de perspectiva din care este privit.
Conform standardelor contemporane, Diogene era un om fฤrฤ adฤpost prin alegere, dedicat cฤutฤrii รฎnศelepciunii. Abordarea sa unicฤ faศฤ de viaศฤ nu respecta normele ศi regulile societฤศii. Nici pe cele ale vremii sale, nici pe cele de astฤzi.
ศi-a gฤsit adฤpost รฎntr-un uriaศ vas de ceramicฤ, un butoi, respingรขnd orice confort sau lux. Cu toate acestea, observaศiile sale asupra vieศii, politicii ศi societฤศii erau surprinzฤtor de pertinente, chiar dacฤ erau adesea exprimate รฎntr-un limbaj provocator.
Cine a fost Diogene ลi de ce era supranumit Cinicul
Diogene, nฤscut รฎn Sinope, un oraศ ionian de pe malul Mฤrii Negre, รฎntre anii 412 ศi 404 รฎ.Hr., este considerat unul dintre fondatorii filosofiei cinice, alฤturi de Antisthenes ศi Crates.
Acesta susศinea cฤ valorile sociale, bunurile materiale ศi luxul รฎndepฤrteazฤ omul de adevฤrata fericire, care poate fi gฤsitฤ doar trฤind รฎn simplitate, รฎn armonie cu natura. Tatฤl sฤu era un fฤuritor de monede รฎn Sinope, iar tรขnฤrul Diogene a lucrat alฤturi de el รฎn aceastฤ activitate profund materialistฤ.[sursa]
Conform unei poveศti, Diogene a mers la Oracolul din Delphi, unde i s-a spus cฤ ar trebui sฤ โdesfigureze monedaโ. La รฎntoarcerea รฎn oraศul sฤu natal, a interpretat acest sfat ca o chemare de a sfida autoritatea, defฤimรขnd figurile reprezentate pe monede โ conducฤtorii. Acest act a dus la exilul sฤu din Sinope, iar Diogene s-a mutat la Atena.
Aici, el a adoptat un stil de viaศฤ simplu, care a devenit nucleul filosofiei sale. Dormea รฎntr-o oalฤ imensฤ pe timp de noapte ศi cerศea pe strฤzi ziua, sfidรขnd normele ศi valorile sociale ale acelor vremuri.
Noaptea, Diogene umbla pe strฤzile Atenei cu o lampฤ, susศinรขnd cฤ „este รฎn cฤutarea unui om cinstit”, pentru ca mai tรขrziu sฤ afirme cฤ nu a gฤsit niciunul.
Cinismul
Termenul โcinicโ derivฤ din grecescul โkynikosโ (ฮบฯ ฮฝฮนฮบฯฯ), care รฎnseamnฤ โasemฤnฤtor cรขineluiโ ศi provine de la cuvรขntul โฮบฯฯฮฝโ sau โkynosโ, care รฎnseamnฤ cรขine. Acest termen era folosit pentru a descrie comportamentul โcaninโ al lui Diogene, care trฤia pe strฤzi, mรขnca uneori carne crudฤ ศi รฎศi fฤcea nevoile fiziologice รฎn public, fฤrฤ ruศine, asemenea unui cรขine.
Diogene รฎศi manifesta รฎn mod constant dispreศul faศฤ de convenศiile sociale ศi faศฤ de persoanele care le susศineau. Deศi mulศi รฎl considerau nebun, inteligenศa ศi umorul sฤu acid au devenit larg cunoscute, cรขศtigรขnd respectul altor filosofi.
Diogene era atras de รฎnvฤศฤturile ascetice ale lui Antisthenes, elev al lui Socrate. Se spune cฤ, atunci cรขnd i-a cerut lui Antisthenes sฤ-l ia ca discipol, acesta l-a ignorat, iar dupฤ ce Diogene a insistat, Antisthenes l-a bฤtut cu toiagul sฤu. Diogene a replicat: โLoveศte, pentru cฤ nu vei gฤsi un lemn destul de tare ca sฤ mฤ ศii departe de tine, atรขt timp cรขt cred cฤ ai ceva de spusโ.[sursa]
รn cele din urmฤ, Diogene a devenit discipolul lui Antisthenes, depฤศindu-ศi maestrul printr-un mod de viaศฤ ศi mai auster ศi prin dezvoltarea cinismului ca ศcoalฤ de gรขndire.
Cinismul ศi o viaศฤ de virtute
Dupฤ standardele de astฤzi, dacฤ neglijฤm comportamentul sฤu antisocial, Diogene ar putea fi numit un naturalist. Filosofia sa cinicฤ promova trฤirea unei vieศi de virtute, asemฤnฤtoare cu cea a unui animal care nu cunoaศte viciile omeneศti.
Aceastฤ viaศฤ, cรขt mai simplฤ, lipsitฤ de plฤcerile pฤmรขnteศti, era pentru Diogene idealul fericirii. Acesta credea cฤ fericirea (ฮตฯ ฮดฮฑฮนฮผฮฟฮฝฮฏฮฑ sau ฮตฯ ฯฯ ฯฮฏฮฑ) se obศine trฤind รฎn armonie cu natura, bucurรขndu-se de lucrurile simple ศi fiind mulศumit cu foarte puศin โ cum ar fi razele soarelui, o รฎnghiศiturฤ de apฤ rece รฎntr-o zi toridฤ sau un fruct savurat direct din copac.
Dupฤ standardele de astฤzi, Diogene ar putea fi considerat ศi un anarhist. Filosoful cinic respingea orice autoritate, era extrem de critic la adresa societฤศii ศi considera cฤ majoritatea oamenilor sunt ipocriศi รฎn raport cu normele sociale.
Pentru cel supranumit Cinicul, cei mai mari ipocriศi erau politicienii ศi conducฤtorii.
Diogene dispreศuia nu doar conducฤtorii ศi aristocraศii, ci ศi toate formele de organizare familialฤ ศi sociopoliticฤ. Filosoful manifesta aceeaศi lipsฤ de respect ศi faศฤ de โmaseโ, tratรขnd societatea รฎn ansamblul ei cu un profund dispreศ.[sursa]
Lipsa de respect a filosofului grec faศฤ de conducฤtori
O anecdotฤ bine cunoscutฤ despre Diogene ilustreazฤ atitudinea sa sfidฤtoare faศฤ de conducฤtori. Se spune cฤ aceastฤ รฎntรขmplare a avut loc รฎn Corint, unde filosoful locuia la acea vreme.
Curios sฤ-l รฎntรขlneascฤ pe faimosul filosof, Alexandru cel Mare a cฤlฤtorit special la Corint pentru a-l cunoaศte. Conform relatฤrilor lui Plutarh, รฎntre cei doi s-a desfฤศurat un schimb de cuvinte memorabil. Alexandru l-a gฤsit pe Diogene relaxรขndu-se รฎn razele soarelui de dimineaศฤ.
รncรขntat de รฎntรขlnire, Alexandru l-a รฎntrebat pe filosof dacฤ รฎi poate รฎndeplini vreo dorinศฤ. La aceastฤ รฎntrebare, Diogene a rฤspuns cinic ลi sec: โMutฤ-te puศin mai la dreapta, รฎmi blochezi Soareleโ.
Impresionat de atitudinea neรฎnfricatฤ a lui Diogene, Alexandru a declarat: โDacฤ nu aศ fi Alexandru, aศ vrea sฤ fiu Diogeneโ. Rฤspunsul filosofului a fost la fel de celebru: โDacฤ nu aศ fi Diogene, aศ vrea sฤ fiu tot Diogeneโ.
Un anarhist รฎnainte de vreme, Diogene, din pฤcate, nu a lฤsat รฎn urmฤ nicio lucrare scrisฤ. Filosoful credea cฤ ideile sale erau mai bine รฎnศelese prin acศiuni ศi dialoguri decรขt prin lecturฤ. Aceastฤ abordare face ca รฎnvฤศฤturile sale sฤ ne fie cunoscute doar din relatฤrile altora.
Diogene, un cetฤศean al lumii
โSunt un cetฤศean al lumii (cosmopolites)โ, obiศnuia Diogene sฤ spunฤ, un concept ce รฎnseamnฤ literalmente โcetฤศean al lumiiโ รฎn limba greacฤ. La fel ca anarhiศtii de astฤzi, care resping ideea de naศiuni ศi graniศe, Diogene se simศea liber sฤ รฎศi stabileascฤ reศedinศa oriunde dorea โ sau mai bine spus, sฤ-ศi instaleze butoiul.
Respingรขnd confortul pe care alศii ศi-l doreau รฎntreaga viaศฤ, filosoful a refuzat conceptul de proprietate. Nu avea nevoie de o casฤ, nici mฤcar de haine, รฎn afarฤ de zdrenศele pe care le purta, adaptate la anotimp.
Existฤ mai multe poveศti legate de moartea lui Diogene, la vรขrsta de 89 de ani, รฎn anul 323 รฎ.Hr. Multe dintre ele sunt probabil legende, reflectรขnd stilul sฤu de viaศฤ neconvenศional. Una dintre aceste poveศti spune cฤ ar fi murit de o infecศie dupฤ ce a fost muศcat de un cรขine.
Totuศi, rฤmรขnรขnd fidel filosofiei sale, Diogene a privit viaศa de apoi cu acelaศi dispreศ cu care privea viaศa terestrฤ รฎn cadrul societฤศii organizate.
De-a lungul istoriei, Diogene a fost descris รฎn multe feluri. Cu siguranศฤ a fost un filosof cinic, dar ar putea fi considerat ศi unul dintre primii anarhiศti โ nu doar รฎn contextul Greciei antice, ci ศi รฎn raport cu normele societฤศii actuale.
Abonaลฃi-vฤ la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic ลi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci cรขnd publicฤm articole interesante: