La periferia agitatei Atene antice, dincolo de siguranศ›a zidurilor oraศ™ului, se รฎntindea o grฤƒdinฤƒ sacrฤƒ, un loc ce purta numele eroului legendar Academos. Aici, รฎn anul 387 รฎ.Hr., filosoful Platon a pus bazele unei instituศ›ii care avea sฤƒ schimbe pentru totdeauna cursul gรขndirii umane: Academia, consideratฤƒ astฤƒzi un veritabil prototip al universitฤƒศ›ii moderne.

โ€žศ˜coala din Atenaโ€ โ€“ Frescฤƒ realizatฤƒ de Rafael, reprezentรขnd Academia lui Platon din Atena. รŽn centru รฎi putem vedea pe Platon ศ™i Aristotel, discutรขnd. Fresca decoreazฤƒ acum camerele cunoscute sub numele de Stanze di Raffaello, din Palatul Apostolic din Vatican.
โ€žศ˜coala din Atenaโ€ โ€“ Frescฤƒ realizatฤƒ de Rafael, reprezentรขnd Academia lui Platon din Atena. รŽn centru รฎi putem vedea pe Platon ศ™i Aristotel, discutรขnd. Fresca decoreazฤƒ acum camerele cunoscute sub numele de Stanze di Raffaello, din Palatul Apostolic din Vatican

Totul a รฎnceput cรขnd Platon a achiziศ›ionat acest teren, transformรขndu-l รฎntr-un spaศ›iu pentru รฎntรขlniri informale. รŽntr-un cadru restrรขns, alฤƒturi de prieteni ศ™i discipoli precum Teet din Sunium, Arhitas din Tarent sau Leodamas din Tasos, filosoful dezbฤƒtea marile รฎntrebฤƒri ale existenศ›ei. Timp de ani de zile, aceste discuศ›ii au modelat minศ›i, dar instituศ›ia a cฤƒpฤƒtat un statut oficial abia la mijlocul anilor 380 รฎ.Hr., odatฤƒ cu venirea matematicianului ศ™i astronomului Eudoxus din Cnidos.

Deศ™i nu semฤƒna cu instituศ›iile de รฎnvฤƒศ›ฤƒmรขnt contemporane, Academia lui Platon este recunoscutฤƒ drept prima universitate din lume datoritฤƒ diversitฤƒศ›ii ศ™i profunzimii cunoศ™tinศ›elor predate. Diversitatea disciplinelor predate โ€” de la filosofie ศ™i politicฤƒ la matematicฤƒ ศ™i astronomie โ€” nu era รฎntรขmplฤƒtoare.

Scopul final al lui Platon nu era simpla acumulare de cunoศ™tinศ›e enciclopedice, ci formarea caracterului. Academia era conceputฤƒ ca un laborator pentru a cultiva viitorii lideri ai cetฤƒศ›ii, acei โ€žfilosofi-regiโ€ descriศ™i รฎn โ€žRepublicaโ€, capabili sฤƒ guverneze cu รฎnศ›elepciune ศ™i dreptate. Prin urmare, fiecare lecศ›ie era un pas รฎnspre atingerea celei mai รฎnalte virtuศ›i: cunoaศ™terea Binelui.

Viziunea Academiei: formarea caracterului ศ™i spiritul critic

รŽn acest mediu efervescent, un grup select de intelectuali forma nucleul Academiei. Nu existau โ€žstudenศ›iโ€ รฎn sensul modern al cuvรขntului, ci mai degrabฤƒ membri juniori ศ™i seniori, angajaศ›i รฎntr-un dialog continuu. Unul dintre aceศ™ti tineri membri, Aristotel, avea sฤƒ devinฤƒ unul dintre cei mai influenศ›i gรขnditori din toate timpurile. Relaศ›ia sa cu Academia este, de altfel, o dovadฤƒ a spiritului critic รฎncurajat aici. Dupฤƒ aproape douฤƒ decenii petrecute ca discipol, Aristotel a pฤƒrฤƒsit instituศ›ia pentru a-ศ™i fonda propria ศ™coalฤƒ, Lyceum, dezvoltรขnd un sistem filosofic distinct ศ™i, รฎn multe privinศ›e, opus celui platonic. Aceastฤƒ divergenศ›ฤƒ nu anuleazฤƒ importanศ›a Academiei, ci, dimpotrivฤƒ, subliniazฤƒ capacitatea sa de a forma minศ›i suficient de puternice pentru a-ศ™i contesta chiar ศ™i fondatorul.

โ€ข CITEลžTE ลžI:  Un bฤƒrbat a dฤƒrรขmat un perete din subsolul casei sale ศ™i a descoperit un oraศ™ subteran antic care putea adฤƒposti 20.000 de oameni

Metodele de predare ale lui Platon erau inovatoare, combinรขnd prelegerile clasice cu seminarii interactive, unde dialogul dintre maestru ศ™i discipol era esenศ›ial. O legendฤƒ, deศ™i neverificatฤƒ istoric, a contribuit la aura locului: se spune cฤƒ deasupra intrฤƒrii era inscripศ›ionatฤƒ fraza โ€žฮœฮทฮดฮตฮฏฯ‚ ฮฑฮณฮตฯ‰ฮผฮญฯ„ฯฮทฯ„ฮฟฯ‚ ฮตฮนฯƒฮฏฯ„ฯ‰ ฮผฮฟฮน ฯ„ฮท ฮธฯraโ€ โ€“ โ€žNimeni รฎn afarฤƒ de geometri sฤƒ nu intre pe aceastฤƒ uศ™ฤƒโ€. Un detaliu remarcabil este cฤƒ, sub รฎndrumarea lui Platon, accesul la cunoaศ™tere รฎn cadrul Academiei era gratuit.

Academia lui Platon: destinul ศ™i moศ™tenirea eternฤƒ

Instituศ›ia ศ™i-a continuat misiunea timp de aproape douฤƒ secole dupฤƒ moartea fondatorului sฤƒu. Biograful Diogenes Laertius a รฎmpฤƒrศ›it istoria sa รฎn trei etape distincte: Academia Veche, condusฤƒ de Platon, Academia de Mijloc, sub conducerea lui Arcesilaus, ศ™i Academia Nouฤƒ, avรขndu-l รฎn frunte pe Lacydes.

Sfรขrศ™itul a venit brusc ศ™i violent. รŽn anul 86 รฎ.Hr., รฎn timpul asediului Atenei, generalul roman Lucius Cornelius Sulla a ordonat distrugerea Academiei. Clฤƒdirile au fost rase de pe faศ›a pฤƒmรขntului, iar ศ™coala nu a mai fost niciodatฤƒ redeschisฤƒ. Cu toate acestea, distrugerea fizicฤƒ nu a putut stinge flacฤƒra cunoaศ™terii aprinsฤƒ acolo.

Moศ™tenirea Academiei nu este doar o notฤƒ de subsol รฎn istorie, ci reprezintฤƒ chiar ADN-ul universitฤƒศ›ii moderne. Ideea unui spaศ›iu fizic dedicat รฎnvฤƒศ›ฤƒrii continue, dialogul socratic ca metodฤƒ de a descoperi adevฤƒrul ศ™i un curriculum care รฎmbinฤƒ filosofia (ศ™tiinศ›ele umaniste) cu geometria (ศ™tiinศ›ele exacte) sunt principii pe care รฎntregul sistem de educaศ›ie superioarฤƒ occidental a fost clฤƒdit. Fiecare campus universitar de astฤƒzi este, รฎntr-un anumit sens, un ecou al acelei grฤƒdini din Atena, perpetuรขnd viziunea lui Platon despre cunoaศ™tere ca fundament al unei societฤƒศ›i juste.

Fii mereu la curent cu noutฤƒศ›ile!

Aboneazฤƒ-te acum la newsletter-ul nostru ศ™i primeศ™ti, direct pe email, cele mai interesante articole ศ™i recomandฤƒri โ€” gratuit ศ™i fฤƒrฤƒ mesaje nedorite.

Aboneazฤƒ-te acum