La periferia agitatei Atene antice, dincolo de siguranศa zidurilor oraศului, se รฎntindea o grฤdinฤ sacrฤ, un loc ce purta numele eroului legendar Academos. Aici, รฎn anul 387 รฎ.Hr., filosoful Platon a pus bazele unei instituศii care avea sฤ schimbe pentru totdeauna cursul gรขndirii umane: Academia, consideratฤ astฤzi un veritabil prototip al universitฤศii moderne.

Totul a รฎnceput cรขnd Platon a achiziศionat acest teren, transformรขndu-l รฎntr-un spaศiu pentru รฎntรขlniri informale. รntr-un cadru restrรขns, alฤturi de prieteni ศi discipoli precum Teet din Sunium, Arhitas din Tarent sau Leodamas din Tasos, filosoful dezbฤtea marile รฎntrebฤri ale existenศei. Timp de ani de zile, aceste discuศii au modelat minศi, dar instituศia a cฤpฤtat un statut oficial abia la mijlocul anilor 380 รฎ.Hr., odatฤ cu venirea matematicianului ศi astronomului Eudoxus din Cnidos.
Deศi nu semฤna cu instituศiile de รฎnvฤศฤmรขnt contemporane, Academia lui Platon este recunoscutฤ drept prima universitate din lume datoritฤ diversitฤศii ศi profunzimii cunoศtinศelor predate. Diversitatea disciplinelor predate โ de la filosofie ศi politicฤ la matematicฤ ศi astronomie โ nu era รฎntรขmplฤtoare.
Scopul final al lui Platon nu era simpla acumulare de cunoศtinศe enciclopedice, ci formarea caracterului. Academia era conceputฤ ca un laborator pentru a cultiva viitorii lideri ai cetฤศii, acei โfilosofi-regiโ descriศi รฎn โRepublicaโ, capabili sฤ guverneze cu รฎnศelepciune ศi dreptate. Prin urmare, fiecare lecศie era un pas รฎnspre atingerea celei mai รฎnalte virtuศi: cunoaศterea Binelui.
Viziunea Academiei: formarea caracterului ศi spiritul critic
รn acest mediu efervescent, un grup select de intelectuali forma nucleul Academiei. Nu existau โstudenศiโ รฎn sensul modern al cuvรขntului, ci mai degrabฤ membri juniori ศi seniori, angajaศi รฎntr-un dialog continuu. Unul dintre aceศti tineri membri, Aristotel, avea sฤ devinฤ unul dintre cei mai influenศi gรขnditori din toate timpurile. Relaศia sa cu Academia este, de altfel, o dovadฤ a spiritului critic รฎncurajat aici. Dupฤ aproape douฤ decenii petrecute ca discipol, Aristotel a pฤrฤsit instituศia pentru a-ศi fonda propria ศcoalฤ, Lyceum, dezvoltรขnd un sistem filosofic distinct ศi, รฎn multe privinศe, opus celui platonic. Aceastฤ divergenศฤ nu anuleazฤ importanศa Academiei, ci, dimpotrivฤ, subliniazฤ capacitatea sa de a forma minศi suficient de puternice pentru a-ศi contesta chiar ศi fondatorul.
Metodele de predare ale lui Platon erau inovatoare, combinรขnd prelegerile clasice cu seminarii interactive, unde dialogul dintre maestru ศi discipol era esenศial. O legendฤ, deศi neverificatฤ istoric, a contribuit la aura locului: se spune cฤ deasupra intrฤrii era inscripศionatฤ fraza โฮฮทฮดฮตฮฏฯ ฮฑฮณฮตฯฮผฮญฯฯฮทฯฮฟฯ ฮตฮนฯฮฏฯฯ ฮผฮฟฮน ฯฮท ฮธฯraโ โ โNimeni รฎn afarฤ de geometri sฤ nu intre pe aceastฤ uศฤโ. Un detaliu remarcabil este cฤ, sub รฎndrumarea lui Platon, accesul la cunoaศtere รฎn cadrul Academiei era gratuit.
Academia lui Platon: destinul ศi moศtenirea eternฤ
Instituศia ศi-a continuat misiunea timp de aproape douฤ secole dupฤ moartea fondatorului sฤu. Biograful Diogenes Laertius a รฎmpฤrศit istoria sa รฎn trei etape distincte: Academia Veche, condusฤ de Platon, Academia de Mijloc, sub conducerea lui Arcesilaus, ศi Academia Nouฤ, avรขndu-l รฎn frunte pe Lacydes.
Sfรขrศitul a venit brusc ศi violent. รn anul 86 รฎ.Hr., รฎn timpul asediului Atenei, generalul roman Lucius Cornelius Sulla a ordonat distrugerea Academiei. Clฤdirile au fost rase de pe faศa pฤmรขntului, iar ศcoala nu a mai fost niciodatฤ redeschisฤ. Cu toate acestea, distrugerea fizicฤ nu a putut stinge flacฤra cunoaศterii aprinsฤ acolo.
Moศtenirea Academiei nu este doar o notฤ de subsol รฎn istorie, ci reprezintฤ chiar ADN-ul universitฤศii moderne. Ideea unui spaศiu fizic dedicat รฎnvฤศฤrii continue, dialogul socratic ca metodฤ de a descoperi adevฤrul ศi un curriculum care รฎmbinฤ filosofia (ศtiinศele umaniste) cu geometria (ศtiinศele exacte) sunt principii pe care รฎntregul sistem de educaศie superioarฤ occidental a fost clฤdit. Fiecare campus universitar de astฤzi este, รฎntr-un anumit sens, un ecou al acelei grฤdini din Atena, perpetuรขnd viziunea lui Platon despre cunoaศtere ca fundament al unei societฤศi juste.












