Avicenna (nฤscut รฎn anul 980, lรขngฤ Bukhara, Iran [azi รฎn Uzbekistan] โ decedat รฎn anul 1037, Hamadan, Iran), cunoscut ศi ca Ibn Sina, a fost un medic musulman ศi cel mai faimos filosof-om de ศtiinศฤ al lumii islamice medievale. S-a remarcat รฎn special prin contribuศiile sale รฎn domeniile filosofiei ศi medicinei aristotelice. Printre cele mai importante lucrฤri ale sale se numฤrฤ Kitฤb al-shifฤสพ (Cartea vindecฤrii), o vastฤ enciclopedie filosoficฤ ศi ศtiinศificฤ, ศi Al-Qฤnลซn fฤซ al-แนญibb (Canonul medicinei), una dintre cele mai influente cฤrศi din istoria medicinei.
Avicenna nu a apฤrut รฎntr-un vid intelectual. Se crede cฤ scriitorul musulman Ibn al-Muqaffaสฟ, sau poate fiul sฤu, a introdus logica aristotelicฤ รฎn lumea islamicฤ cu mai bine de douฤ secole รฎnaintea lui. Filosofi precum Al-Kindฤซ, primul aristotelician islamic, ศi polimatul turc al-Fฤrฤbฤซ, din ale cฤrui lucrฤri Avicenna avea sฤ รฎnveศe metafizica lui Aristotel, i-au fost predecesori. Dintre aceศtia, Avicenna s-a impus รฎnsฤ ca cea mai importantฤ figurฤ.
Viaศa ศi educaศia
Potrivit relatฤrii sale, consemnatฤ de discipolul sฤu al-Jลซzjฤnฤซ, Avicenna a memorat รฎntregul Coran pรขnฤ la vรขrsta de 10 ani. Tutorele sฤu, Nฤtilฤซ, l-a instruit รฎn logica elementarฤ, dar Avicenna ศi-a depฤศit rapid profesorul ศi a รฎnceput sฤ studieze singur autorii eleniศti. La 16 ani, s-a รฎndreptat cฤtre medicinฤ, o disciplinฤ despre care spunea cฤ a stฤpรขnit-o โcu uศurinศฤโ.[sursa]
Cรขnd sultanul din Bukhara a fost rฤpus de o boalฤ care i-a derutat pe medicii curศii, Avicenna a fost chemat ศi a reuศit sฤ-l vindece. Drept recompensฤ, sultanul i-a permis accesul la biblioteca regalฤ a dinastiei Sฤmฤnide, o oportunitate rarฤ care i-a deschis calea spre un vast univers de cunoaศtere filosoficฤ ศi ศtiinศificฤ.
Avicenna ศi-a รฎnceput prolifica activitate de scriitor la 21 de ani, lฤsรขnd รฎn urmฤ aproximativ 240 de lucrฤri, acoperind domenii precum matematicฤ, astronomie, fizicฤ, metafizicฤ, filologie, muzicฤ ศi poezie. Totuศi, cariera sa a fost marcatฤ de instabilitatea politicฤ ศi religioasฤ a epocii, fiind nevoit sฤ se mute frecvent.
La Eแนฃfahฤn, sub protecศia lui สฟAlฤ al-Dawlah, a gฤsit รฎn sfรขrศit stabilitatea care รฎi lipsise. Aici, Avicenna a trฤit perioada sa de apogeu, departe de intrigile politice, organizรขnd reuniuni savante รฎn fiecare vineri. รn acest mediu propice, a finalizat Kitฤb al-shifฤสพ, a scris Dฤnish nฤma-i สฟalฤสพฤซ (Cartea cunoaศterii) ศi Kitฤb al-najฤt (Cartea salvฤrii) ศi a compilat tabele astronomice mai precise.
Ultimii ani ศi moartea lui Avicenna
รn timp ce รฎl รฎnsoศea pe สฟAlฤ al-Dawlah, Avicenna s-a รฎmbolnฤvit de colici. A รฎncercat sฤ se trateze recurgรขnd la o metodฤ extremฤ: ศi-a administrat opt clisme cu seminศe de ศelinฤ รฎntr-o singurฤ zi. รnsฤ preparatul a fost fie greศit dozat, fie alterat intenศionat de un รฎnsoศitor, conศinรขnd cinci mฤsuri de ingredient activ รฎn loc de cele douฤ prescrise. Aceasta i-a provocat ulceraศii intestinale severe.
Ulterior, a luat mithridate, un remediu uศor pe bazฤ de opiu atribuit lui Mitridates VI Eupator, regele Pontului (120-63 รฎ.Hr.). รnsฤ un sclav a รฎncercat sฤ-l otrฤveascฤ, adฤugรขnd pe ascuns o supradozฤ de opiu. Deศi slฤbit, Avicenna a continuat sฤ-l รฎnsoศeascฤ pe สฟAlฤ al-Dawlah รฎn marศul sฤu spre Hamadan. Pe drum, starea sa s-a agravat brusc, iar dupฤ o scurtฤ suferinศฤ, a murit รฎn luna sfรขntฤ a Ramadanului.
Influenศa รฎn filosofie ศi ศtiinศฤ
รn 1919-1920, reputatul orientalist britanic Edward G. Browne afirma: โAvicenna a fost un filosof mai bun decรขt medic, dar al-Rฤzฤซ (Rhazes) a fost un medic mai bun decรขt filosofโ, o concluzie repetatฤ frecvent de atunci. รnsฤ o astfel de judecatฤ, emisฤ la 800 de ani dupฤ Avicenna, ridicฤ รฎntrebarea: pe baza cฤror criterii moderne poate fi evaluat cine a fost โmai bunโ?
Pentru a รฎnศelege contribuศiile filosofice ศi ศtiinศifice ale acestor gรขnditori, trebuie luat รฎn considerare contextul lor. Cultura lor era cea a Califatului สฟAbbฤsid (750-1258), ultima mare dinastie condusฤ pe preceptele primei comunitฤศi musulmane (ummah). Lumea lor era fundamental diferitฤ de cea a Occidentului secolului XX ศi chiar de moศtenirea elenistฤ pe care o studiau. Viziunea lor asupra Universului era teocentricฤ (centratฤ pe Dumnezeu), spre deosebire de cea antropocentricฤ (centratฤ pe om) a lumii greco-romane. Cosmologia lor nu separa tฤrรขmurile natural, supranatural ศi preternatural, ci le unifica รฎntr-un sistem coerent.
รn concepศia lui Avicenna, Dumnezeu era Creatorul suprem โ Prima Cauzฤ, Fiinศa Necesarฤ, din care emanau cele zece Inteligenศe. Esenศa ศi existenศa Sa imuabilฤ domneau peste acestea, iar Prima Inteligenศฤ cobora รฎn trepte pรขnฤ la Inteligenศa Activฤ, care comunica cu oamenii prin lumina sa divinฤ โ un simbolism inspirat din Coran.
Cea mai importantฤ lucrare a lui Avicenna รฎn filosofie ศi ศtiinศฤ este Kitฤb al-shifฤสพ, o enciclopedie vastฤ รฎmpฤrศitฤ รฎn patru pฤrศi: logicฤ, fizicฤ, matematicฤ ศi metafizicฤ. รn viziunea sa, ศtiinศa era echivalentฤ cu รฎnศelepciunea, astfel cฤ a รฎncercat o clasificare unificatฤ a cunoaศterii.
รn secศiunea dedicatฤ fizicii, natura este analizatฤ prin opt mari discipline: principiile generale, studiul corpurilor cereศti ศi terestre, elementele primare, meteorologia, mineralogia, botanica, zoologia ศi psihologia (ศtiinศa sufletului). ศtiinศele subordonate, ordonate de Avicenna รฎn funcศie de importanศฤ, includ medicina; astrologia; fizionomia (studiul legฤturii dintre trฤsฤturile fizice ศi caracter); oniromanศia (interpretarea viselor); talismanele (obiecte menite sฤ influenศeze energiile cosmice ศi terestre); teurgia (โsecretele prodigiilorโ, explicarea efectelor remarcabile prin forศe naturale) ศi alchimia. Deศi a studiat aceastฤ din urmฤ disciplinฤ, Avicenna a respins รฎn cele din urmฤ ideea transmutaศiei metalelor (transformarea plumbului sau cuprului รฎn aur ศi argint).
รn domeniul matematicii, el a รฎmpฤrศit cunoศtinศele รฎn patru ศtiinศe fundamentale: aritmeticฤ, geometrie ศi geografie, astronomie ศi muzicฤ.
Logica
Pentru Avicenna, logica era un instrument esenศial al filosofiei, o disciplinฤ atรขt artisticฤ, cรขt ศi ศtiinศificฤ, menitฤ sฤ analizeze conceptele de ordin secundar. Deศi s-a รฎnscris รฎn tradiศia lui al-Fฤrฤbฤซ ศi al-Kindฤซ, s-a distanศat de ศcoala peripateticฤ (ศcoalฤ filozoficฤ din Grecia anticฤ รฎntemeiatฤ de Aristotel) din Bagdad, abordรขnd mai deschis concepte din doctrinele platonice ศi stoice, cu o gรขndire mai independentฤ.
Mai important, viziunea sa teologicฤ โ concepศia despre Prima Cauzฤ ศi cele zece Inteligenศe โ i-a permis filosofiei sale sฤ fie uศor integratฤ รฎn gรขndirea scolasticฤ europeanฤ medievalฤ. Devotamentul sฤu faศฤ de Dumnezeu ca Creator ศi faศฤ de ierarhia cereascฤ a fฤcut ca ideile sale sฤ fie compatibile cu doctrina creศtinฤ, influenศรขnd gรขnditori precum Toma dโAquino ศi Albertus Magnus.
Influenศa รฎn medicinฤ
Deศi, รฎn general, contribuศiile medicale ale lui al-Rฤzฤซ au fost considerate superioare, mulศi medici l-au preferat pe Avicenna datoritฤ claritฤศii ศi organizฤrii sale. Influenศa sa asupra ศcolilor medicale europene s-a menศinut pรขnฤ la รฎnceputul epocii moderne, Canonul Medicinei (Al-Qฤnลซn fฤซ al-แนญibb) devenind principala sursฤ de referinศฤ, รฎn detrimentul Kitฤb al-แธฅฤwฤซ (Cartea cuprinzฤtoare) a lui al-Rฤzฤซ.
Structura sa riguroasฤ este evidentฤ รฎn Canon, รฎmpฤrศit รฎn cinci volume:
- Prima carte conศine patru tratate:
- Primul trateazฤ cele patru elemente fundamentale (pฤmรขnt, aer, foc, apฤ) รฎn relaศie cu cele patru umori ale medicinei galenice (sรขnge, flegmฤ, bilฤ galbenฤ, bilฤ neagrฤ), incluzรขnd ศi o secศiune de anatomie.
- Al doilea trateazฤ etiologia (cauzele) ศi simptomele bolilor.
- Al treilea abordeazฤ igiena, sฤnฤtatea, boala ศi inevitabilitatea morศii.
- Al patrulea este dedicat nosologiei terapeutice (clasificarea bolilor) ศi tratamentelor dietetice.
- A doua carte este o Materia Medica, un compendiu de remedii naturale.
- A treia carte descrie bolile specifice fiecฤrei regiuni anatomice, de la cap la picioare.
- A patra carte analizeazฤ bolile nespecifice unui organ anume, precum febra ศi alte afecศiuni sistemice.
- A cincea carte trateazฤ medicamentele compuse, incluzรขnd theriacs (antidoturi complexe), mithridate, electuarii ศi cathartice (laxative puternice).
Volumele II ศi V sunt deosebit de valoroase, catalogรขnd aproximativ 760 de medicamente simple ศi compuse, dezvoltรขnd astfel teoria umoralฤ a lui Galen.
Din pฤcate, fiศele clinice originale ale lui Avicenna, care urmau sฤ fie anexate la Canon, s-au pierdut. Singura versiune cunoscutฤ a supravieศuit รฎntr-o ediศie arabฤ tipฤritฤ la Roma รฎn anul 1593.
Totuศi, se ศtie cฤ Avicenna a folosit metode hipocratice pentru tratarea deformฤrilor coloanei vertebrale, bazate pe tehnici de reducere โ aplicarea presiunii ศi tracศiunii pentru corectarea anomaliilor osoase. Aceste metode, rafinate de medicul grec Paul din Aegina, au fost uitate timp de secole, fiind redescoperite abia รฎn anul 1896 de chirurgul francez Jean-Franรงois Calot.
De asemenea, Avicenna a recomandat utilizarea vinului ca pansament antiseptic, o practicฤ adoptatฤ pe scarฤ largฤ รฎn Europa medievalฤ. A fost, de asemenea, printre primii care au descris focul persan (antraxul), a recunoscut gustul dulce al urinei ca simptom al diabetului ศi a documentat existenศa viermelui de Guineea (Dracunculus medinensis), un parazit cunoscut astฤzi pentru infestฤrile sale รฎn regiunile tropicale.
Avicenna ศi medicina bazatฤ pe dovezi
Influenศa lui Avicenna se resimte ศi รฎn medicina modernฤ. Deศi medicina bazatฤ pe dovezi este adesea consideratฤ o inovaศie contemporanฤ, fundamentatฤ pe studii clinice riguroase, istoricul Michael McVaugh subliniazฤ cฤ medicii medievali รฎncercau deja sฤ-ศi bazeze practica pe dovezi fiabile.
รn acest context, Avicenna a jucat un rol esenศial, fiind o figurฤ centralฤ รฎn tradiศia greco-arabฤ care a influenศat medici europeni ai secolului al XIII-lea, precum Arnold de Villanova, Bernard de Gordon ศi Nicholas de Polonia. Conceptul sฤu de proprietas โ ideea cฤ un remediu este eficient รฎn mod constant, bazat pe experienศฤ โ a permis testarea sistematicฤ a tratamentelor รฎntr-un cadru raศional.
Avicenna, alฤturi de Rhazes รฎntr-o mฤsurฤ mai micฤ, a oferit un model al medicinei ca ศtiinศฤ empiricฤ, parte a ceea ce McVaugh numeศte โo schemฤ raศionalฤ a naturiiโ. Deศi acest lucru nu a condus direct la o nosologie modernฤ sau la metodologii de cercetare sofisticate, ar fi greศit sฤ ignorฤm contribuศiile sale la dezvoltarea unei abordฤri medicale bazate pe dovezi.
Moศtenirea lui Avicenna
Viaศa personalฤ a lui Avicenna este dificil de reconstituit. Cele mai multe informaศii provin din autobiografia dictatฤ discipolului sฤu al-Jลซzjฤnฤซ. De-a lungul timpului, prietenii i-au idealizat imaginea, iar duศmanii l-au denigrat. Se pare, รฎnsฤ, cฤ Avicenna era un om pasionat de viaศฤ, cu un apetit intens pentru muzicฤ, bฤuturฤ ศi aventuri amoroase. Firea sa efervescentฤ i-a adus numeroศi prieteni, dar ศi adversari, mai ales din rรขndul celor care รฎi dezaprobau stilul de viaศฤ nonconformist.
Uneori, Avicenna pฤrea arogant. Deศi a รฎmprumutat multe idei de la al-Rฤzฤซ, l-a criticat aspru, susศinรขnd cฤ acesta ar fi trebuit sฤ se limiteze โla testarea scaunelor ศi a urineiโ. รn ciuda caracterului sฤu dificil, Avicenna a fost un gรขnditor profund, capabil sฤ รฎmbine teoria ศi practica cu o inteligenศฤ remarcabilฤ.
Filosofia sa a fost rapid absorbitฤ de gรขndirea scolasticฤ medievalฤ europeanฤ, iar sinteza dintre neoplatonism ศi aristotelism, alฤturi de organizarea clarฤ a cunoศtinศelor, l-au transformat รฎntr-unul dintre cei mai influenศi intelectuali de la Aristotel รฎncoace. Filosoful britanic Antony Flew l-a descris drept โunul dintre cei mai mari gรขnditori care au scris vreodatฤ รฎn limba arabฤโ, o apreciere care reflectฤ prestigiul sฤu รฎn lumea academicฤ modernฤ.
Influenศa lui Avicenna asupra medicinei europene s-a resimศit profund pรขnฤ รฎn secolul al XVII-lea. Deศi lucrarea sa se baza pe teoriile ศi practicile greco-romane, profesorii o foloseau pentru a introduce studenศii รฎn principiile fundamentale ale ศtiinศei medicale.
Controversat รฎn timpul vieศii, Avicenna ศi-a pฤstrat atรขt susศinฤtorii, cรขt ศi criticii ศi dupฤ moarte. Medicul medieval Arnold din Villanova l-a acuzat cฤ ar fi โun scriitor profesionist care i-a stupefiat pe medicii europeni prin interpretarea sa greศitฤ a lui Galenโ. Totuศi, o astfel de judecatฤ pare nedreaptฤ. Fฤrฤ Avicenna, multe cunoศtinศe medicale s-ar fi pierdut. Longevitatea influenศei sale contrazice critica lui Villanova: รฎn anul 1913, medicul ศi profesorul canadian Sir William Osler l-a numit โautorul celui mai faimos manual de medicinฤ scris vreodatฤโ ศi l-a descris ca fiind โprototipul medicului de succes โ un om de stat, profesor, filosof ศi literatโ.
Avicenna ศi Epoca de Aur a Islamului
Avicenna trebuie privit alฤturi de marii sฤi contemporani islamici โ Al-Rฤzฤซ, Ibn Rushd (Averroes), สฟAlฤซ ibn al-สฟAbbฤs (Haly Abbas), Abลซ al-Qฤsim (Albucasis), Ibn Zuhr (Avenzoar) ศi alศii. Aceศtia au jucat un rol esenศial รฎn conservarea ศi reinterpretarea รฎnvฤศฤturii elenistice, oferind Europei medievale acces la o moศtenire ศtiinศificฤ pe care altfel ar fi pierdut-o. Prin Sicilia, Spania ศi, mai tรขrziu, prin Cruciade, lumea islamicฤ a readus Europa la viaศฤ intelectualฤ, iar Avicenna a fost, poate, cel mai important ambasador al acestui curent.
Impactul lui Avicenna asupra istoriei islamice este vizibil ศi astฤzi, รฎn special la mormรขntul sฤu din Hamadan. Deศi รฎn secolul al XX-lea acesta se afla รฎn stare de degradare, Osler observa cฤ โmarele persan are รฎncฤ o practicฤ largฤ, deoarece mormรขntul sฤu este foarte vizitat de pelerini, printre care se spune cฤ vindecฤrile nu sunt rareโ.
รn anii 1950, mormรขntul a fost transformat รฎntr-un mausoleu impunฤtor, cu un turn inspirat din arhitectura mogolฤ, un muzeu ศi o bibliotecฤ de 8.000 de volume. Astฤzi, locul de odihnฤ al lui Avicenna rฤmรขne un punct de atracศie turisticฤ ศi un simbol al moศtenirii sale intelectuale. Aศa cum a fost ศi รฎn timpul vieศii, marele medic ศi filosof continuฤ sฤ fascineze atรขt cercetฤtorii, cรขt ศi publicul larg.
Abonaลฃi-vฤ la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic ลi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci cรขnd publicฤm articole interesante: