În urmă cu peste 160 de ani, Bucureștiul, capitala României, devenea primul oraș din lume iluminat cu petrol lampant, depășind astfel orașe celebre precum Paris sau Berlin. Până la mijlocul secolului al XIX-lea, iluminatul public în București era aproape inexistent. Totuși, începând cu anul 1857, primele felinare au început să apară pe străzile orașului, marcând un moment istoric: Bucureștiul devenea primul oraș din lume care folosea petrol lampant pentru iluminat.

În același timp, Ploieștiul a intrat în istorie ca primul oraș din lume cu o rafinărie de petrol. Construcția acesteia a început în iarna anului 1856, la inițiativa lui Teodor Mehedințeanu. Finalizată un an mai târziu, rafinăria a fost trecută pe numele fratelui său, Marin Mehedințeanu. Întreaga instalație ocupa patru hectare și era echipată cu utilaje aduse din Germania. Deși primitivă ca dotare, rafinăria producea petrol lampant de înaltă calitate – incolor, fără miros și cu o flacără constantă și luminoasă, fără a produce fum, cenușă sau alți compuși nocivi.[sursa]

Frații Mehedințeanu au obținut concesiunea pentru iluminatul cu petrol lampant al Bucureștiului în 1857, iar al Ploieștiului în 1860. Astfel, Bucureștiul a intrat în istorie ca primul oraș din lume iluminat cu petrol lampant.

primul oraș din lume iluminat cu petrol lampant
Bucureşti, primul oraș din lume iluminat cu petrol lampant

Bucureşti, primul oraș din lume iluminat cu petrol lampant

Pe 30 aprilie 1857, Bucureștiul a devenit primul oraș din lume iluminat în acest mod. Până în anul 1871, numărul felinarelor din București crescuse la peste 785, alimentate cu petrol lampant, iar la începutul secolului XX, capitala dispunea de 3.060 de felinare cu petrol, 990 cu ulei mineral, 400 cu gaz aerian și 200 de lămpi electrice cu arc voltaic.

• CITEŞTE ŞI:  Ce este franciul: elementul atât de radioactiv încât aproape că nu există

Pe 1 aprilie 1857, Bucureștiul era iluminat cu 1.000 de lămpi, iar meseria de lampagiu – cei care erau responsabili zilnic de aprinderea și stingerea felinarelor – devenea din ce în ce mai căutată.

În anul 1871, iluminatul cu gaz aerian a fost introdus în București, iar de la 1866, străzile orașului au fost dotate cu țevi care pregăteau instalarea a 4.000 de felinare. În decembrie 1871, la Capșa au fost montate opt becuri cu gaz aerian, marcând un nou pas în modernizarea iluminatului public al capitalei.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: