Ferruccio Lamborghini s-a născut în data de 28 aprilie 1916, în Renazzo di Cento, în provincia Ferrara, în regiunea Emilia-Romagna din nordul Italiei. Acesta a devenit unul dintre cei mai influenţi oameni din industria auto, în ciuda începuturilor sale modeste în acest domeniu.
Fiul unor viticultori, Ferruccio a fost atras mai mult de mașinăriile agricole decât de viața de fermier. A studiat mecanica la institutul tehnic Fratelli Taddia, lângă Bologna, și a fost recrutat în Forțele Aeriene Regale Italiene în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. A servit ca mecanic și supraveghetor al unității de întreținere a vehiculelor la garnizoana italiană de pe insula Rodos. După ce insula a fost cucerită de britanici în anul 1945, Ferruccio a fost luat prizonier și a fost obligat să lucreze la vehiculele aliate până în anul următor.
La întoarcerea în Italia, Ferruccio Lamborghini a deschis un garaj în Pieve di Cento, unde a modificat vechiul său Fiat Topolino 500, înlocuind caroseria cu un cadru deschis cu două locuri. A produs, de asemenea, un cap special cu supape în sus pentru motorul său și a participat la Mille Miglia din anul 1948 cu mașina sa personalizată de 750 cc, deși cursa sa s-a încheiat după ce s-a ciocnit de un restaurant local în Fiano, Torino.
Intrarea pe piaţa auto: tractorul Lamborghini
În anul 1947, la cererea tatălui său, Ferruccio a construit în grabă un tractor cu un motor Morris de șase cilindri, o transmisie General Motors și un diferențial Ford, folosind piese de la motoarele vehiculelor militare.
Acesta a fost începutul afacerii sale de fabricare a tractoarelor, Lamborghini Trattori, care a devenit rapid un producător important de echipamente agricole în plină expansiune economică postbelică a Italiei. Profitând de ingeniozitatea sa și de oportunitățile oferite de reconstrucția ţării, afacerea sa a prosperat rapid, devenind unul dintre cei mai importanți producători de tractoare din Europa.
În anul 1959, Ferruccio a deschis o fabrică de arzătoare de ulei, Lamborghini Bruciatori, care mai târziu a intrat în afacerea de producere a echipamentelor de aer condiționat.
Ferruccio era un pasionat de mașini sport și deținea mai multe modele de lux, printre care Alfa Romeo, Lancia, Maserati și Ferrari. Însă el nu era mulțumit de calitatea și performanța acestora și avea mai multe probleme tehnice. În special, el era nemulțumit de ambreiajul mașinii sale Ferrari 250 GT, pe care trebuia să îl schimbe frecvent.
Enzo Ferrarri l-a insultat pe Ferruccio Lamborghini
Ferruccio a decis să se plângă personal lui Enzo Ferrari, fondatorul companiei rivale, dar acesta l-a tratat cu dispreț și i-a spus că nu știe nimic despre mașini, ci doar despre tractoare şi că ar face bine să rămână la acestea şi să lase producția de automobile de lux celor care se pricep. Această insultă l-a determinat pe Lamborghini să își propună să construiască o mașină sport mai bună decât Ferrari.
În anul 1963, Ferruccio a fondat Automobili Lamborghini în Sant’Agata Bolognese, angajând ingineri talentați și experimentați, cum ar fi Giotto Bizzarrini, Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani și Marcello Gandini.
Prima mașină produsă a fost Lamborghini 350 GT, care a avut un succes moderat, dar a fost urmată de Lamborghini 400 GT, care a fost mai bine primită. În anul 1966, Lamborghini a lansat modelul care avea să devină emblematic pentru companie: Lamborghini Miura, prima mașină sport cu motor central din lume. Miura a fost aclamată de critică și de public, fiind considerată una dintre cele mai frumoase și mai rapide mașini din istorie.
Lamborghini a continuat să inoveze și să creeze mașini spectaculoase, cum ar fi modelele Diablo, Espada, Islero, Jarama, Urraco sau Countach.
Rivalitatea dintre Lamborghini și Ferrari a alimentat imaginația publicului și a contribuit la succesul ambelor companii. Personalitățile contrastante ale lui Ferruccio și Enzo, temperamentalul și independentul Ferruccio versus calculatul și intransigentul Enzo, au adăugat un plus de savoare poveștii.
Însă, în anii ’70, compania sa a întâmpinat dificultăți financiare din cauza crizei petrolului și a cererii scăzute de mașini sport. Lamborghini a vândut o parte din acțiunile sale la compania elvețiană Rossetti și Mimran în anul 1972 și a renunțat complet la controlul companiei în anul 1974. Ulterior, s-a retras la o proprietate în Umbria, unde s-a dedicat viticulturii și producției de vin.
Între timp, Ferruccio a mai fondat o companie, Lamborghini Oleodinamica, în anul 1969, care producea valve și echipamente hidraulice.
Ferruccio Lamborghini a murit la 20 februarie 1993, la Perugia, în urma unui atac de cord. Avea 76 de ani. Ferruccio a lăsat în urmă o moștenire impresionantă în domeniul automobilismului, fiind recunoscut ca un vizionar, un inovator și un pionier. Mașinile sale au rămas simboluri ale eleganței, performanței și stilului italian, fiind admirate și dorite de mulți iubitori de mașini din întreaga lume.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: