Elon Musk face din nou valuri cu o propunere ambițioasă care ar putea schimba modul în care călătorim. Fondatorul SpaceX a sugerat că tunelul de la Londra la New York, estimat la un cost de „20 de trilioane de dolari”, ar putea fi realizabil – și, mai mult, spune că l-ar putea construi cu o sumă mult mai mică. Mai exact, de 1.000 de ori mai mică.
Această idee vine în completarea unui alt proiect revoluționar al lui Musk: utilizarea rachetei Starship pentru a transporta pasageri între orice oraș de pe glob în mai puțin de o oră. Teoretic, călătoria de la Londra la New York ar putea dura „doar 29 de minute”, un salt uriaș față de timpul necesar unui zbor comercial convențional.
Un utilizator al platformei X, @ajtourville, a menționat că SpaceX ar putea obține aprobarea Administrației Federale a Aviației (FAA) pentru acest proiect în timpul administrației Trump. „În cadrul FAA a lui Trump, @SpaceX ar putea chiar să obțină aprobarea pentru Starship Earth to Earth în câțiva ani – ducând oamenii din orice oraș în orice alt oraș de pe Pământ în mai puțin de o oră”, a scris utilizatorul. Musk a răspuns simplu, dar provocator: „Acest lucru este acum posibil.”
Tunelul de la Londra la New York, un proiect realizabil
Cu o viteză maximă de 27.000 km/h, Starship ar eclipsa cu mult cele mai rapide avioane comerciale, care ating viteze de aproximativ 1.061 km/h.[sursa]
Un tren subacvatic, alternativa la zboruri?
Pentru cei care nu sunt atrași de ideea zborurilor ultrarapide, Musk propune o altă soluție futuristă: un tren subacvatic construit într-un tunel. Publicația Daily Loud a distribuit recent un tweet care spunea: „Tunelul propus de 20 de trilioane de dolari te-ar duce de la New York la Londra în 54 de minute.” Musk, care deține platforma X, a răspuns: „The @boringcompany ar putea face acest lucru pentru o sumă de 1.000 de ori mai mică.”
Acest lucru vine în contextul în care un proiect în valoare de nu mai puțin de 20.000.000.000.000 (20 de trilioane) de dolari a fost propus pentru a lega Lontra de New York, într-o călătorie care ar dura doar 54 de minute.
The Boring Company, compania de infrastructură și construcții de tuneluri fondată de Musk în anul 2017, este deja cunoscută pentru proiecte îndrăznețe. Dar cât de realist este un astfel de tren subacvatic?
Tuneluri subacvatice: ficțiune sau realitate?
Deși ideea unui tunel transatlantic poate părea science-fiction, proiecte similare sunt deja în desfășurare. Sub Marea Baltică, un tunel de 18 kilometri este în construcție pentru a lega sudul Danemarcei de nordul Germaniei.
„Pentru navetiști, aceasta înseamnă o legătură mai rapidă și mai fiabilă între Danemarca și Germania, reducând semnificativ timpul de călătorie și făcând deplasările zilnice mult mai convenabile”, a explicat Denise Juchem, purtător de cuvânt al companiei daneze Femern A/S, pentru Euronews Travel.
Tunelul Fehmarnbelt, care urmează să fie deschis în anul 2029, a fost ales ca soluție datorită impactului redus asupra mediului, sensibilității scăzute la condițiile meteorologice și costurilor eficiente. „Proiectarea tunelului Fehmarnbelt a fost un proces complex, care a necesitat o planificare amplă”, a declarat Markus Just, managerul calității proiectului.
Elementele tunelului vor fi construite în fabrici speciale și transportate pe apă, un proces inovator care minimizează perturbările asupra mediului.
În timp ce un tunel transatlantic rămâne deocamdată un vis ambițios, proiecte precum Fehmarnbelt arată că tehnologia și planificarea fac posibile astfel de inovații. Fie că vorbim despre rachete ultrarapide sau trenuri subacvatice, viziunea lui Elon Musk continuă să inspire dezbateri și să contureze un viitor în care limitele geografice devin din ce în ce mai irelevante.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: