Henry Ford a fost un industriaș american care a fondat celebra Ford Motor Company și a inovat dezvoltarea tehnicii de producție în masă pe linia de asamblare, creând un adevărat curent industrial, numit fordism. A fost unul dintre cei mai bogați și mai cunoscuți oameni ai timpului său, dar și un personaj controversat, în ciuda viziunilor sale pacifiste.

Henry Ford s-a născut în data de 30 iulie 1863, la o fermă din apropiere de localitatea Dearborn, din statul american Michigan. A fost cel de-al patrulea dintre cei opt copii ai lui William și Mary Ford, imigranți irlandezi. De mic, Henry a manifestat un interes deosebit pentru mecanică și a primit un ceas de buzunar de la tatăl său, pe care l-a demontat și reasamblat de mai multe ori.

După moartea mamei sale, în anul 1876, el a refuzat să lucreze la fermă și a plecat la Detroit, unde a găsit un loc de muncă în atelierele de mașini. „Nu am avut nici o dragoste specială pentru fermă. A fost mama cea pe care am iubit-o.”, a spus Henry Ford mai târziu.

Henry Ford a fost angajatul lui Thomas Edison

În anul 1888, s-a căsătorit cu Clara Bryant, o fată de la o fermă din zona în care locuia, și s-a întors la agricultură pentru a-și întreține familia. În timpul liber, Henry Ford lucra la mai multe proiecte personale, cum ar fi construirea unui motor cu abur sau a unei locomotive agricole. În anul 1891, Ford a obținut un post de inginer la compania Edison Illuminating din Detroit, compania lui Thomas Edison, acolo unde a avut acces la resurse și timp pentru a-și urmări visul de a construi un motor pe benzină.

În anul 1893, Henry Ford a reușit să creeze primul său motor pe benzină, pe care l-a montat pe un cadru metalic cu patru roți. A numit această invenţie „Quadriciclul”. În anul 1896, l-a cunoscut personal pe Thomas Edison, care l-a încurajat să continue proiectele cu automobilele. Ford a vândut primul său quadriciclu pentru a finanța construcția celui de-al doilea.

henry ford
Henry Ford

În anul 1903, Henry a înființat Ford Motor Company cu ajutorul unor investitori privaţi, pornind la drum cu suma de 28.000 $. De fapt, era a treia încercare de a înfiinţa o firmă, după ce Detroit Automobile Company și Henry Ford Corporation s-au destrămat după numai un an de existență.

• CITEŞTE ŞI:  300 de zile pe o insulă pustie. Povestea impresionantă a lui Xavier Rosset

Crezând că publicitatea ar încuraja populația să cumpere, Henry a început să desfășoare primele curse de mașini. La pistele de curse, numele lui Henry Ford a devenit bine cunoscut. Persoanele din clasa de mijloc, care nu aveau nevoie de mașini de curse, au început să și le dorească. În timp ce Ford a lucrat la proiectarea unei noi mașini, a reuşit să atragă noi investitori punând bazele Ford Motor Company. În data de 15 iulie 1903, Ford Motor Company a vândut prima mașină lui dr. E. Pfennig, un medic dentist, pentru suma de 850$.

Celebrul Model T

Henry a proiectat mai multe modele de automobile, dar cel mai faimos și mai popular a fost celebrul Model T, lansat în anul 1908. Acest automobil avea un design simplu, robust și eficient, care îl făcea accesibil pentru majoritatea americanilor.

Model T era uşor, rapid şi puternic. Henry a utilizat oțelul vanadiu în cadrul Modelului T, care a fost mult mai puternic decât orice alt oțel disponibil la momentul respectiv. De asemenea, toate maşinile Model T au fost vopsite în negru, această vopsea usucându-se mai rapid. Deoarece Model T a devenit repede atât de popular încât a fost vandut mai repede decât a putut produce Ford, a început să caute modalități de a accelera procesul de fabricație.

Ford a produs peste 15 milioane de exemplare de Model T în următorii 19 ani doar în SUA. Alte aproape 1 milion de unităţi au fost vândute în Canada şi în jur de 250.000 de maşini în Marea Britanie. Asta însemna aproape jumătate din totalul maşinilor existente în lume la acea vreme.[sursa]

ford model t
Ford Model T

Henry Ford, un model de afaceri revoluţionar

Ford nu s-a mulțumit doar să fabrice mașini, ci a vrut să le producă cât mai repede și mai ieftin posibil. A introdus conceptul de producție în masă pe linia de asamblare, inspirat de industria cărnii. Ford a dezvoltat mecanizarea procesului de fabricație și a împărțit munca în sarcini simple și repetitive. Astfel, a reușit să reducă timpul necesar pentru asamblarea unei mașini de la 12 ore la doar 90 de minute.

Publicitate
• CITEŞTE ŞI:  Timp de 30 de ani a băut câte un litru de alcool pe zi. Acum, bărbatul arată îngrozitor

Henry Ford nu numai că a revoluționat industria automobilelor, ci și condițiile de muncă ale angajaților săi. Astfel, a dublat salariul zilnic al muncitorilor la 5 dolari pe zi, în anul 1914. Acest lucru a dus la creșterea loialității și productivității acestora.

Ford le-a oferit, de asemenea, beneficii sociale și educaționale. Credea că salariile mari vor stimula consumul și vor crea o piață mai mare pentru produsele sale. Totodată, a fost înfiinţat un departament sociologic în fabrică, ce se ocupa de examinarea vieților lucrătorilor pentru bunăstare, dar şi pentru ca aceştia să nu consume alcool, aceasta fiind o componentă esenţială a nivelului ridicat de productivitate.

Totodată, Ford a redus semnificativ preţul automobilelor, în detrimentul profitului per bucată. În schimb, vindea foarte mult, iar acest lucru i-a dublat încasările. Astfel, un muncitor necalificat putea să-şi cumpere un automobil în doar câteva luni. Deși Model T l-a făcut pe Henry Ford bogat și faimos, omul de afaceri a continuat să susțină accesul la mașini pentru omul de rând.

linia de asamblare
Linia de asamblare de la fabrica Ford Motor Company, în anul 1913

Un pacifist controversat

În acelaşi timp, Ford a fost un pionier nu numai în domeniul tehnologic, ci și în cel social. El a fost un susținător al mișcării pentru pace și s-a opus intrării Statelor Unite în Primul Război Mondial. Nu era de acord cu războiul, pe care îl considera o adevărată risipă. Astfel, a finanțat o expediție de pace în Europa în anul 1915, care, însă, nu a avut niciun efect asupra conflictului. A fost, de asemenea, un adept al Ligii Națiunilor după război.

Cu toate acestea, Ford a avut și o latură întunecată. Avea idei antisemite și publica articole defăimătoare împotriva evreilor în ziarul său personal, The Dearborn Independent. Printre altele, a căutat mereu să evite creditele bancare, considerând lumea bancară o înşelăciune evreiască.

• CITEŞTE ŞI:  Pilotul care a folosit codul Morse prin clipiri pentru a transmite că este torturat, în timp ce era prizonier de război

A ajuns să fie admirat şi de Adolf Hitler, care l-a numit o „inspirație” și se spune că a păstrat o fotografie cu el pe biroul său. Ford a fost acuzat de propagandă nazistă și a fost dat în judecată de mai multe organizații evreiești. Mai mult, în anul 1938, Henry Ford a fost decorat de regimul german nazist cu Ordinul Vulturul German. Ford și-a cerut scuze public în anul 1927, dar nu se ştie dacă și-a schimbat cu adevărat opiniile.

Moartea lui Henry Ford

Henry Ford a murit în data de 7 aprilie 1947, la vârsta de 83 de ani, la Dearborn, Michigan. A fost înmormântat la cimitirul bisericii episcopale St. Martha din Detroit, Michigan.

A lăsat în urmă o moștenire uriașă, care a influențat profund economia și societatea americană, dar şi pe cea mondială. Ford a fost un vizionar care a transformat visul automobilului într-o realitate pentru milioane de oameni. A fost un inovator care a schimbat modul de producție și de muncă şi un lider care a avut curajul să își urmeze convingerile.

Henry Ford este un simbol al tranziției către epoca industrială, fiind un exemplu de succes, urmat până în zilele noastre.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.