Maria Antoaneta a rămas în istorie ca ultima regină a Franței, acuzată de frivolitate și risipă – simboluri ale exceselor monarhiei care au contribuit la Revoluția Franceză. Dar care a fost adevărata sa poveste?
Când Maria Antoaneta s-a căsătorit cu Delfinul Franței, viitorul Ludovic al XVI-lea, și a pășit în tumultuosul Paris, și-a dat seama curând că firea ei veselă și setea de distracții nu erau privite cu ochi buni. Franța era o țară în care majoritatea populației suferea deja din cauza iernilor grele, a recoltelor slabe și a taxelor împovărătoare. La sosirea sa, mulți dintre parizieni erau aproape înfometați.
Ca regină, însă, Maria Antoaneta părea să ignore voit sărăcia din afara palatului de la Versailles, cheltuind banii pe bijuterii, rochii extravagante, jocuri de noroc și petreceri fastuoase. Poporul francez și-a canalizat frustrarea asupra ei, transformând-o într-un simbol al putreziciunii monarhiei, o figură vinovată pentru nemulțumirile care au aprins scânteia Revoluției Franceze.
De la copilăria privilegiată la influența de la Versailles
Născută ca Maria Antonia Josepha Johanna, Maria Antoaneta a fost fiica împărătesei Maria Terezia și a crescut în luxul curții Habsburgilor din Viena. Cea mai tânără dintre cei 15 copii ai Mariei Terezia, Maria Antoaneta a fost un copil dulce și jovial, dar mai puțin interesată de studiile academice. Mama sa, o femeie de o voință remarcabilă și mai mult lider politic decât mamă, o vedea pe Antoaneta drept o fată iubitoare, dar fără calități extraordinare.[sursa]
Adolescența a accentuat farmecul ei unic și grația, calități care aveau să-i servească în complexa diplomație matrimonială a Europei. În încercarea de a îmbunătăți relațiile dintre Franța și Austria, Maria Terezia a aranjat căsătoria fiicei sale de 14 ani cu moștenitorul tronului Franței. Îi spunea fiicei sale să fie bună cu poporul francez, dorindu-i să fie ca un înger trimis acestuia. Însă Antoaneta nu a reușit niciodată să îndeplinească această dorință.
Maria Antoaneta: de la tânăra delfină la regina controversată a Franței
Maria Antoaneta s-a căsătorit cu Ludovic al XVI-lea la 16 mai 1770, iar doar patru ani mai târziu au fost încoronați rege și regină ai Franței și Navarrei. Totuși, relația lor era una distantă. Delfinul era timid și retras, iar îndeplinirea îndatoririlor matrimoniale părea să-l incomodeze. Cuplul a avut nevoie de 7 ani pentru a-și consuma căsătoria, dar, în cele din urmă, Maria Antoaneta a născut patru copii, dintre care doar Maria Thérèse a ajuns la vârsta adultă.
Extrovertită și exuberantă, Maria Antoaneta era opusul soțului său rezervat. În timp ce Ludovic al XVI-lea își petrecea orele citind sau studiind metalurgia, Maria Antoaneta se dedica jocurilor de noroc, petrecerilor, modei, bijuteriilor și coafurilor extravagante. Deși aveau preocupări opuse, Ludovic nu îi refuza nimic soției sale, permițându-i plăcerile frivole la fel cum ea îi respecta preocupările. Însă în curând, lipsa de hotărâre a regelui și extravaganțele reginei aveau să ducă la un conflict profund.
Exces, politici costisitoare și o Franță înfometată
Deși fusese crescută în spiritul supunerii, Maria Antoaneta a găsit regulile de la Versailles adesea mult prea rigide pentru firea sa iubitoare de distracție. Spre deosebire de tatăl său, care a murit când ea avea nouă ani și prefera o viață relaxată de familie, curtea franceză era rigidă și protocolară.
Încercând să evadeze din această formalitate, Antoaneta a găsit o oază de libertate în anul 1774, când Ludovic i-a dăruit Le Petit Trianon. Aici, regina a amenajat un mic paradis rustic cu iazuri, pârâuri și un sătuc idilic, decorat cu lăptărese, ciobani și case fermecătoare. A renunțat la rochiile somptuoase pentru o muselină albă simplă și o pălărie de paie, adoptând un stil rustic și jucând rolul unei păstorițe în scenetele jucate la Trianon.
Însă această „evadare” nu a fost bine primită de popor. Regina părea să își neglijeze responsabilitățile de mamă și de conducătoare, iar stilul ei „simplu” de la Trianon era perceput ca un afront în fața sărăciei și a foametei care afecta fermierii francezi. La doar câțiva ani după „Războiul Făinii”, un val de revolte cauzate de creșterea prețului la pâine, nemulțumirile populare continuau să crească, iar iernile aspre și lipsa cerealelor anunțau noi conflicte.
Nu doar Maria Antoaneta era criticată. Ludovic însuși pierdea controlul asupra finanțelor țării, trimițând trupe și fonduri pentru a sprijini Revoluția Americană și a slăbi Anglia, în timp ce datoriile Franței creșteau. Însă, în ciuda deciziilor discutabile ale regelui, regina era ținta criticilor. La curte, mulți considerau că sumele colosale investite în Petit Trianon ar fi fost mai bine folosite pentru a îmbunătăți viața celor săraci, iar curând regina a primit porecla „Madame Deficit”.
Arta discreditării: caricaturile scandaloase care au șocat Europa
Lipsită de orice apărare, imaginea reginei a fost rapid deteriorată în Europa. În pamflete și caricaturi răspândite clandestin, Maria Antoaneta apărea în ipostaze compromițătoare alături de alți bărbați, dar și femei. Regele și cenzorii săi au fost neputincioși în fața acestor imagini, care au alimentat o sete publică de povești scandaloase despre o regină considerată imorală și vicioasă. „Ce face regina singură în fermecătorul Petit Trianon? Cum putea rămâne fidelă unui soț timid și retras?” erau întrebările care alimentau suspiciunile.
În anul 1785, reputația reginei a suferit o lovitură finală odată cu celebrul scandal al colierului de diamante, o farsă elaborată de escroci, dar care a compromis și mai mult numele Mariei Antoaneta. Caricaturile își atinseseră deja scopul: publicul nu a mai crezut-o nevinovată. Regina devenise țapul ispășitor al tuturor relelor din regat, iar furia poporului era din ce în ce mai aprinsă.
Într-o încercare de a îmbunătăți imaginea deteriorată a reginei, în anul 1787 Maria Antoaneta i-a cerut lui Élisabeth Louise Vigée Le Brun să realizeze un portret de familie cu aluzie subtilă la iconografia Renașterii. Vigée Le Brun, portretista curții, pictase deja peste 30 de portrete ale reginei și familiei sale.
De această dată, pictorița și regina au ales un stil simplu, evitând rochiile elaborate și bijuteriile. Portretul o arată pe Maria Antoaneta îmbrăcată modest, purtând doar o pereche de cercei și cu gâtul gol. Adevărata „comoară”, pare să sugereze imaginea, sunt copiii săi. Dar, în ciuda subtilității și abilității artistice, acest gest de propagandă nu a reușit să oprească ascensiunea revoluționară și nici nu a restaurat reputația Mariei Antoaneta.
Conștientă de pericolul ce se apropia, regina a încercat să limiteze excesele și să se implice mai mult în treburile de stat. În timp ce Ludovic părea copleșit de presiunea publică, Antoaneta a asistat la o reuniune a consiliului pentru a căuta soluții la criza economică, însă schimbarea ei a fost percepută ca tardivă și insuficientă. Regina, cunoscută pentru distanța față de politic și față de problemele poporului, părea incapabilă să inspire încredere sau să ia măsuri eficiente. Eforturile sale au fost întâmpinate cu ostilitate, iar resentimentele față de ea creșteau.
Libertate și frustrare: monarhia franceză în pragul prăbușirii
Focul Revoluției Franceze mocnea de decenii, însă anul 1789 a devenit un punct de cotitură. Regele Ludovic al XVI-lea a convocat Stările Generale, o adunare reprezentativă a celor trei stări: clerul, nobilimea și oamenii de rând, pentru a aborda situația financiară critică a Franței.
Însă nimeni nu anticipase că această adunare va marca începutul sfârșitului pentru vechiul regim: „a treia stare”, reprezentanții oamenilor de rând, s-a constituit în Adunarea Națională, cerând o monarhie constituțională. Ludovic, oscilând ca de obicei, era indecis în fața acestei noi realități, în timp ce Maria Antoaneta, cu fermitate, s-a opus noii constituții.
Sub influența reginei, regele a ordonat amplasarea de trupe între Versailles și Paris, sperând să restabilească ordinea. Însă prezența militară a înfuriat și mai mult poporul, contribuind la explozia Revoluției. Pe 14 iulie 1789, la doar câteva luni după întrunirea Stărilor Generale, Bastilia – simbol al autorității regale – a fost cucerită de revoluționari. În săptămânile următoare, vechiul sistem feudal a fost abolit, libertatea presei a fost declarată și a fost adoptată Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului.
Versailles sub asediu și ultimul drum al reginei Maria Antoaneta
Haosul era departe de a se încheia. Deși noile schimbări sociale și politice începeau să se concretizeze, foametea și creșterea prețului pâinii stârneau noi tulburări. În acest context, reședința regală devenise un simbol al unei monarhii tot mai anacronice. Pe 5 octombrie 1789, mii de femei înfuriate au mărșăluit din Paris spre Versailles, cerând hrană și reforme. Pe drum, mulțimea a fost întărită de bărbați hotărâți să confrunte familia regală.
În zorii zilei următoare, furia mulțimii a escaladat în violență. Apartamentele regale au fost luate cu asalt, iar strigătele mulțimii cereau capul reginei. Ludovic, neputincios în fața presiunii mulțimii, a acceptat să își mute familia la Paris. Era începutul sfârșitului pentru monarhia franceză, iar Maria Antoaneta, cu toate încercările sale de reconciliere, rămânea simbolul unui sistem pe cale de dispariție.
După ce familia regală a fost mutată în Palatul Tuileries, a început disoluția treptată, dar ireversibilă, a monarhiei. În perioada inițială a detenției sale, Maria Antoaneta s-a concentrat pe înțelegerea schimbărilor politice. Dorea să afle ce gândeau oamenii despre ea și căuta orice cale pentru a-și salva familia din această situație critică. Comunica prin mesaje codificate cu aliații străini, sperând să găsească o soluție.
În 10 iunie 1791, după aproape doi ani de captivitate, familia regală a decis să fugă, alegând să scape într-un taxi care îi ducea spre Varennes. Cu toate acestea, chiar înainte de a ajunge la destinație, au fost descoperiți și, în mijlocul huiduielilor, aduși înapoi la Tuileries. „Zborul spre Varennes” a devenit un simbol al trădării și a amplificat resentimentele față de regină.
Presa liberă din Paris a dus la extrem discreditarea Mariei Antoaneta, portretizând-o nu doar ca o „diavoliță promiscuă”, ci și ca o „inamica” a poporului, ba chiar o „putere străină” austriacă ce urmărea să îngenuncheze Franța. Ludovic, la rândul său, era descris ca „porc jalnic” și „slab”, o imagine a unui rege incapabil.
Promulgarea unei noi constituții și marșul spre război
Tentativa de evadare a familiei regale a înrăit revoluționarii și a contribuit la promulgarea unei noi Constituții în septembrie 1791, transformând Franța într-o monarhie constituțională. Revoluționarii vedeau războiul ca pe o șansă de a extinde idealurile revoluției dincolo de granițe, iar principala țintă a fost Austria, țara natală a Mariei Antoaneta.
În anul 1792, Ludovic a declarat război Austriei – o decizie pe care Maria Antoaneta a susținut-o, crezând că războiul ar putea atrage aliați care să salveze monarhia. În secret, trimitea rapoarte despre mișcările armatei franceze rudelor sale din Viena, dar niciun ajutor nu avea să vină pentru regină. Războiul avea să continue ani de zile, dincolo de moartea sa, destabilizând Franța.
Monarhia era acum în pragul colapsului. În iunie 1792, radicalii au pătruns în forță în Tuileries, plantând un fes frigian pe capul regelui și forțându-l să toasteze pentru revoluție – un act care i-a distrus autoritatea. Familia regală a fost mutată într-un fost castel medieval, cunoscut drept Templul, iar la 21 septembrie 1792 monarhia milenară a fost abolită. Maria Antoaneta și Ludovic nu mai erau suverani; deveniseră simpli cetățeni într-o nouă Republică Franceză.
Ghilotina și simbolul morții monarhiei
În aceeași lună, ghilotina, instrument de execuție considerat mai „uman”, a fost ridicată în Paris, devenind rapid simbolul morbid al unei reforme născute din aspirații pentru libertate, egalitate și fraternitate. Cu o Franță măcinată de un război ce părea fără sfârșit și amenințată de un război civil intern, capitala a fost zguduită de violențe și execuții în masă.
Masacrele regaliștilor au lăsat în urmă scene de groază – printre victime s-a aflat și prințesa de Lamballe, una dintre cele mai apropiate prietene ale Mariei Antoaneta. Mulțimea, într-un gest de cruzime extremă, a pus capul prințesei pe o țepușă și l-a ținut la fereastra reginei.
În urma marelui masacru al regaliștilor, nici fosta familie regală nu a fost cruțată. Câteva luni mai târziu, Ludovic al XVI-lea a fost judecat și condamnat la moarte prin ghilotină, pecetluind sfârșitul monarhiei.
Pentru a înrăutăți situația, fiul Mariei Antoaneta, un copil de opt ani recunoscut de regaliști drept Ludovic al XVII-lea, a fost smuls de lângă ea și închis într-o altă celulă din turnul Templului, unde a fost maltratat și forțat să cânte cântece revoluționare. Maria Antoaneta nu avea să-și mai vadă fiul vreodată, iar acesta avea să moară doi ani mai târziu, răpus de boală.
Rămasă singură, Maria Antoaneta a fost separată și de fiica sa, Maria Thérèse, și mutată la Conciergerie, o fortăreață pe malul Senei. Închisă într-o celulă umedă, întunecată și rece, având doar o mică fereastră, regina era complet izolată de lumea exterioară. Franța era în derivă, din ce în ce mai izolată în Europa, cuprinsă de război civil și tensiuni interne. Pentru a proteja noua republică, Revoluția a înființat un Tribunal Revoluționar însărcinat să judece dușmanii statului, iar pe 14 octombrie 1793, Maria Antoaneta a fost chemată în fața tribunalului.
Acesta nu a fost un proces adevărat, ci un simulacru menit să sfărâme rămășițele unei monarhii mândre. Mărturiile despre regină proveneau mai degrabă din caricaturi și pamflete calomnioase decât din dovezi concrete. A fost acuzată chiar de incest cu fiul său, o acuzație menită să-i compromită iremediabil onoarea. Soarta ei fusese decisă dinainte. Două zile mai târziu, la 16 octombrie 1793, Maria Antoaneta a fost condamnată la moarte prin ghilotină.
Există multe versiuni ale ultimelor clipe ale reginei, însă cea mai cunoscută este o schiță a lui Jacques-Louis David, artist neoclasic și fervent revoluționar care votase el însuși pentru moartea ei. Într-o schiță rapidă, David o portretizează pe regină cu o înfățișare mult îmbătrânită, cu părul dezordonat și neuniform, simbol al căderii ei din grație.
Deși înfățișarea sa era jalnică, Maria Antoaneta își păstra capul sus și spatele drept, o femeie demnă care întâmpina sfârșitul cu curaj. În loc să o ridiculizeze, David a surprins-o cu un respect reținut, o imagine a unei femei care pierduse totul, dar care se îndrepta spre moarte cu o demnitate neștirbită.
Maria Antoaneta: Ultima regină a Franței și destinul Revoluției
Revoluția Franceză a promovat idealuri puternice care încă ne inspiră astăzi. Deși urmărea să pună capăt unui regim inegal, Revoluția a creat, la rândul său, cruzimi și tragedii, care au măcinat Franța în timp ce republica se forma. Anii de sărăcie și nedreptate i-au transformat pe francezi în judecători nemiloși, iar în Maria Antoaneta au găsit țapul ispășitor perfect pentru toate nedreptățile unui sistem defect.
Reputația ei, distrusă de pamflete și caricaturi, a fost exploatată până la capăt de Revoluție. Într-adevăr, regina a fost frivolă, iar monarhia pe care o reprezenta nu mai răspundea nevoilor poporului. Dar, alături de libertate, egalitate și fraternitate, Revoluția Franceză a dat naștere și unor tragedii devastatoare, iar moartea Mariei Antoaneta este doar una dintre ele. În încercarea de a îngropa vechiul regim, Revoluția nu a cruțat nici familia reginei, distrugând încet dar sigur tot ce conta pentru ultima regină a Franței.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: