Cu siguranță, Maria Magdalena este una dintre cele mai controversate femei din istorie. Evangheliile canonice ne lasă doar să întrezărim, prin câteva indicii fascinante, portretul uneia dintre cele mai celebre și, totuși, misterioase figuri feminine din anturajul lui Iisus. Descoperim o femeie neconvențională pentru acele vremuri: necăsătorită, liberă în mișcări și, surprinzător, capabilă să-i susțină financiar pe apostoli din propriile resurse. O independență rară într-o lume dominată de bărbați.
Traseul lui Iisus l-ar fi putut purta, așa cum sugerează Evanghelia după Matei, prin orașul Magadan – un nume pe care unele manuscrise grecești antice îl redau direct ca „Magdala”. Acest oraș nu era un loc oarecare. Magdala pulsa ca un centru vital al industriei pescărești din Galileea, faimos în întreaga regiune pentru garum, prețuitul sos de pește, un condiment omniprezent pe mesele Antichității.
Și tocmai din acest centru înfloritor provenea una dintre discipolele lui Iisus. Numele ei: Maria. Supranumele: „Magdalena”, cea din Magdala. Însă, dincolo de această legătură geografică, Evangheliile sunt zgârcite cu detalii despre viața ei anterioară. Spre deosebire de alte Marii menționate în narațiunile biblice, definite adesea prin relația cu un tată, soț sau fiu, Maria Magdalena pare să sfideze aceste etichete. Ea apare ca o figură independentă, „neatașată” unui protector masculin – un statut neobișnuit, după cum subliniază cercetătorii K.C. Hanson și Douglas Oakman.[sursa]
Palestina secolului I era o societate profund patriarhală. Viața unei femei, deși prețuită în cadrul familiei, era strict circumscrisă de autoritatea masculină. Femeile nemăritate rareori părăseau căminul neînsoțite de o rudă de sex masculin. Cu toate acestea, Maria Magdalena pare să fi navigat dincolo de aceste constrângeri sociale, urmându-și Învățătorul cu o libertate remarcabilă.
Cine a fost, așadar, cu adevărat, Maria din Magdala?
Un posibil răspuns la această întrebare seculară ar putea sta în statutul ei social. Provenea Maria dintr-o familie înstărită, ceea ce i-ar fi conferit un grad de autonomie inaccesibil majorității femeilor? Evanghelia după Luca pare să încline spre această ipoteză, menționând-o într-un grup de femei care îi sprijineau pe Iisus și pe ucenicii săi „din averile lor” (Luca 8:2-3).[sursa]
Indiferent de origini, cert este că, spre sfârșitul misiunii pământești a lui Iisus, Maria Magdalena devenise una dintre cele mai devotate și importante figuri din cercul său apropiat. Mărturie stă curajul ei: ea este printre puținele femei care au rămas neclintite la poalele crucii, sfidând pericolul, în timp ce apostolii, de teama repercusiunilor, se risipiseră (Marcu 15:40-41).[sursa]
Legătura specială dintre Iisus și Maria Magdalena a aprins imaginația populară, fiind exploatată în ficțiuni moderne precum „Codul lui Da Vinci”. Realitatea istorică este însă mai nuanțată, iar detaliile considerate „revelații” de unii sunt cunoscute în mediile academice de decenii, mai ales după descoperirea spectaculoasă a bibliotecii de texte gnostice de la Nag Hammadi, în Egipt, în anul 1945. Această colecție include scrieri alternative, considerate „evanghelii” de către comunitățile creștine gnostice timpurii. Un exemplu relevant este Evanghelia lui Filip, care afirmă tranșant: „Însoțitoarea (koinōnos în greacă) Mântuitorului este Maria Magdalena.”
Termenul koinōnos nu implică însă, în mod obligatoriu, o relație romantică sau conjugală. Poate desemna un partener spiritual, un colaborator apropiat. Evanghelia Mariei (datând probabil din secolul al II-lea) îi atribuie statutul privilegiat nu unei legături amoroase, ci comportamentului său exemplar și, mai ales, înțelegerii sale profunde a mesajului lui Iisus. Potrivit acestui text gnostic, confruntat cu îndoielile apostolilor după Înălțare, Petru este cel care o imploră pe Maria: „Spune-ne cuvintele Mântuitorului pe care ți le amintești – pe care tu le știi, iar noi nu.”
Este plauzibil ca prima întâlnire dintre Maria și Iisus să fi fost prilejuită de reputația Lui de vindecător. Luca menționează enigmatic că „șapte demoni ieșiseră din ea” (Luca 8:2) – o posibilă referire la o afecțiune fizică sau psihică gravă, vindecată de Iisus. Unii erudiți au speculat că Magdalena ar putea fi aceeași persoană cu Maria din Betania, sora Martei și a lui Lazăr, însă nu există dovezi concrete în sprijinul acestei ipoteze. Numele Maria (Miriam) era extrem de comun în Palestina acelei epoci. Având în vedere rolul crucial pe care destinul i l-a rezervat după Patimile lui Hristos – fiind primul martor al Învierii – Maria Magdalena merită pe deplin recunoașterea ca o discipolă esențială și influentă prin propriile merite.
Mitul femeii pocăite: o imagine denaturată
Elaine Pagels, o autoritate în studiul textelor gnostice, argumentează convingător că figura Mariei Magdalena a devenit un punct focal al tensiunilor dintre Biserica instituționalizată și diversele curente creștine gnostice. În multe dintre aceste comunități gnostice, femeile aveau roluri active și respectate: erau învățătoare, vindecătoare și chiar preotese – funcții care nu le erau la fel de accesibile în structura ierarhică a Bisericii primare.
În timp, anumite tradiții ecleziastice au început să contureze o imagine defavorabilă a Magdalenei, etichetând-o drept „femeia penitentă”. Nicio frază din Evanghelii nu susține ideea că Maria Magdalena ar fi dus o viață desfrânată sau păcătoasă. Cu toate acestea, până în secolul al III-lea, identitatea ei a fost contopită cu cea a femeii anonime „păcătoase” din Evanghelia după Luca, cea care unge picioarele lui Iisus cu parfum, le spală cu lacrimile ei și le șterge cu părul său (Luca 7:38).
Consacrarea acestei imagini distorsionate a venit în secolul al VI-lea, când Papa Grigore cel Mare a declarat-o oficial pe Maria Magdalena o „femeie căzută”, vinovată de „fapte interzise” – o asociere implicită cu prostituția, care avea să o stigmatizeze secole de-a rândul, perpetuându-se până în reprezentări cinematografice moderne, precum „Patimile lui Hristos”. A fost nevoie să treacă aproape 14 secole până când, în anul 1969, Papa Paul al VI-lea a clarificat oficial, separând explicit figura istorică a Mariei Magdalena de cea a „femeii păcătoase” din Luca, redându-i, cel puțin la nivel doctrinar, demnitatea și importanța cuvenită.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: