Numele său este astăzi sinonim cu cel mai important turneu internațional de tenis, dar puțini cunosc povestea omului din spatele acestei faime. Roland Garros nu a fost un jucător de tenis celebru, așa cum mulți ar presupune. În schimb, el a fost unul dintre cei mai renumiți aviatori ai Franței și un erou al Primului Război Mondial. Este omul recordurilor și al premierelor în aviație. Însă cum a ajuns acest pilot să dea numele unuia dintre cele patru turnee de Grand Slam din lume?

Primul zbor peste Mediterana

Eugène Adrien Roland Georges Garros s-a născut pe 6 octombrie 1888, în Saint-Denis, pe insula La Réunion. După ce și-a finalizat studiile liceale la Paris, a absolvit Școala de Înalte Studii Comerciale.

La doar 21 de ani, Garros a urcat pentru prima dată la bordul unui avion – un monoplan numit „Demoiselle” (Libelula). Un an mai târziu, obținea brevetul de pilot, marcând începutul carierei sale în competițiile aeriene din Europa.

Până la izbucnirea Primului Război Mondial, Garros devenise deja faimos. În anul1912 a câștigat Circuitul de la Anjou și, la scurt timp după, a stabilit un record mondial de altitudine, zburând la 5.610 de metri.

Însă în anul 1913, Garros a devenit un adevărat pionier al aviației prin realizarea primului zbor fără oprire peste Marea Mediterană, la bordul unui monoplan Morane-Saulnier. De la Frejus, în sudul Franței, până la Bizerte, Tunisia, această realizare l-a consacrat în istoria zborului.[sursa]

turneul de tenis roland garros descoperiri.ro
Roland Garros, un erou al aviaţiei în timpul Primului Război Mondial

Roland Garros: un aviator în război

În anul 1914, odată cu izbucnirea războiului, Garros era deja o legendă a aviației. La 28 iulie, se afla la Berlin, unde a fost reținut pe fondul tensiunilor politice. Însă hotărât să-și servească țara, a reușit să evadeze din arestul la domiciliu, urcându-se în avionul său și zburând noaptea înapoi în Franța.

• CITEŞTE ŞI:  Maimuțele de zăpadă se relaxează cu adevărat atunci când fac băi fierbinți, potrivit unui studiu

Deși inițial proiectele sale aeriene au fost respinse de armată, Garros a perseverat și s-a înrolat, fiind convins că aviația va juca un rol crucial în război. La început, a efectuat misiuni de recunoaștere, dar curând și-a îndreptat atenția spre luptele aeriene.

Până în aprilie 1915, Garros devenise pionier și în acest domeniu, dezvoltând, împreună cu inginerul Raymond Saulnier, un sistem de sincronizare care permitea piloților să tragă prin elice fără să o lovească.

Pe 1 aprilie 1915, a doborât primul său avion german folosind această tehnologie, iar alte două victorii au urmat la mijlocul lunii. Cu toate acestea, pe 18 aprilie 1915, din cauza unor probleme mecanice, a fost forțat să aterizeze pe teritoriul inamic, unde a fost capturat și închis.

Captivitate şi evadare

Considerat un prizonier de mare importanță, Garros a fost mutat frecvent între lagăre de teama unei eventuale evadări. În anul 1917, a fost transferat în lagărul de prizonieri de la Magdeburg, unde a pus la cale un plan de evadare împreună cu locotenentul Anselme Marchal. Deghizați în soldați germani, cei doi au reușit să treacă de santinele și, după o rută complicată prin Germania, Olanda și Anglia, au ajuns în Franța.

Întors în Franța, Garros a fost primit de premierul Georges Clemenceau, care i-a oferit un post de consilier. Dar Garros nu-și dorea să stea departe de avioane. Deși tacticile de luptă aeriană evoluaseră mult în perioada în care fusese prizonier, el a revenit la manșa unui avion. Cu toate acestea, soarta i-a fost potrivnică.

Publicitate

Pe 5 octombrie 1918, cu o zi înainte de a împlini 30 de ani și cu o lună înainte de sfârșitul războiului, Roland Garros a fost doborât și a murit în luptă.

• CITEŞTE ŞI:  Pun pariu că vei fi uimit de ce poate face această cioară inteligentă! (VIDEO)

De ce turneul de tenis se numeşte Roland Garros

Turneul de tenis de la Paris a fost inaugurat în anul 1891 ca un campionat național, deschis doar membrilor cluburilor franceze de tenis. Abia în 1925 a devenit o competiție internațională. După ce Franța a câștigat Cupa Davis în anul 1927, autoritățile sportive franceze au decis să construiască un stadion dedicat competițiilor internaționale.

Statul francez a oferit trei hectare de teren lângă Porte d’Auteuil, cu o singură condiție: noul stadion trebuia să poarte numele eroului aviator, Roland Garros. Astfel, una dintre cele mai prestigioase competiții de tenis din lume poartă numele unui pionier al aviației și erou de război, omagiind astfel spiritul său de curaj și inovație.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: