Capacitatea de a te preface este o abilitate valoroasă pe tot parcursul vieții, fie că vorbim despre jocurile de imaginație din copilărie sau despre a simula interesul pentru emisiunea TV preferată a partenerului. Un nou studiu sugerează că oamenii învață să se prefacă de la o vârstă foarte fragedă.

Cercetători din Regatul Unit au intervievat 902 părinți din Regatul Unit, SUA și Australia despre comportamentul copiilor lor, cu vârste cuprinse între naștere și 47 de luni (adică aproape patru ani).

Studiul a constatat că unii copii se angajează în jocuri de prefăcătorie încă de la vârsta de patru luni, în timp ce aproximativ jumătate dintre ei sunt capabili să se prefacă până la vârsta de 12 luni. Până la 13 luni, jumătate dintre copiii din eșantion erau capabili să recunoască și să înțeleagă prefăcătoria.[sursa]

Oamenii învață să se prefacă surprinzător de devreme

„Descoperirile noastre evidențiază modul în care prefăcătoria este un proces complex, în continuă evoluție, care începe foarte devreme în viață și îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile cognitive și sociale. Prefăcătoria este o parte esențială a învățării copiilor, a creativității, a formării de prietenii și a înțelegerii altor persoane. Acest studiu cartografiază numeroasele sale etape și tipuri diferite.”, spune psihologul educațional Elena Hoicka, de la Universitatea din Bristol.[sursa]

invatam sa ne prefacem
Oamenii învață să se prefacă foarte devreme

Pe măsură ce copiii cresc, prefăcătoria devine din ce în ce mai sofisticată. Hoicka și coautoarea studiului, Eloise Prouten, psiholog clinician la Universitatea din Oxford, raportează că aceasta începe cu corpul (de exemplu, pretinzând că doarme), apoi evoluează către gesturi și acțiuni (cum ar fi simularea spălatului pe dinți folosind degetul), și ulterior se dezvoltă în substituirea obiectelor (de exemplu, folosind o banană ca pe un telefon).

• CITEŞTE ŞI:  A fost împăratul Constantin un creștin adevărat sau a fost un păgân în secret?

Cercetătorii au constatat că, până la vârsta de doi ani, copiii adaugă de obicei o gândire mai abstractă. În această etapă, copiii se pot preface că fac ceva cu care nu au nicio experiență, cum ar fi pilotarea unei rachete.

Pe măsură ce se apropie de vârsta de trei ani, copiii își folosesc întregul corp pentru a se preface că sunt alte persoane (cum ar fi personaje de desene animate), animale sau chiar copaci. Alte tipuri de prefăcătorie implicate până la vârsta de trei ani includ scenarii mai neobișnuite și prieteni imaginari.

„Pe măsură ce abilitățile lor lingvistice se dezvoltă, acest lucru îi poate ajuta să se prefacă în moduri noi, permițându-le să creeze povești elaborate atunci când se angajează în astfel de jocuri.”, spune Hoicka.

În total, echipa de cercetare a reușit să identifice 18 tipuri diferite de prefăcătorie la acești copii mici. Cercetătorii spun că acesta este primul studiu cunoscut care urmărește comportamentul de prefăcătorie de la naștere până la vârsta de trei ani.

Autorii recunosc că rapoartele părinților pot să nu fie întotdeauna complet exacte, dar s-a demonstrat că acestea sunt corelate cu rapoartele obținute în laborator în studiile anterioare. Utilizarea acestei metode a permis cercetătorilor să examineze eficient aceste relații într-un eșantion mai mare și mai tânăr.

Testele bazate pe laborator și studiile observaționale au propriile limitări, cum ar fi numărul mai mic de participanți și potențiala oboseală a copiilor mici, ceea ce poate face dificilă captarea abilităților lor atunci când nu sunt dispuși să se angajeze în jocuri de prefăcătorie.

Publicitate
• CITEŞTE ŞI:  Povestea cercetaşului care a construit un reactor nuclear în magazia mamei sale pentru un proiect la şcoală

Un mod în care rezultatele acestui studiu ar putea fi utile este printr-o mai bună înțelegere a modelelor de dezvoltare în primii ani de viață. Ar putea fi posibil ca anumite tipuri de jocuri sau metode de învățare să fie mai potrivite pentru diferite etape de dezvoltare la copii.

„Cu cercetări suplimentare, aceste constatări ar putea fi utilizate ca un instrument de diagnostic pentru a identifica diferențele de dezvoltare în primii ani de viață. Acest lucru ar putea ajuta părinții, educatorii din primii ani de viață și cadrele medicale să înțeleagă mai bine cum să interacționeze cu copiii aflați în diferite stadii de dezvoltare.”, concluzionează Hoicka.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: