Vitoria Lipan. Cu toții cunoaștem acest nume, fie că ne place, fie că nu. Într-un răstimp aproape neverosimil de doar 17 zile, în toamna anului 1930, când orologiul vieții sale marca o jumătate de veac, Mihail Sadoveanu dăruia literaturii române „Baltagul”. Apariția romanului, în noiembrie acel an, a fost întâmpinată de un ecou puternic în conștiința critică a vremii, un „ropot de recenzii entuziaste” salutând o operă ce pulsa de sevele adânci ale pământului românesc. Izvoarele sale creative se adăpau direct din lirica populară, din baladele străvechi ce au țesut de-a lungul generațiilor un univers de motive și simboluri mitologice autohtone, pe care Sadoveanu le-a cules și transfigurat cu măiestrie.
„Baltagul” se înalță în peisajul literar interbelic ca un monument al tradiției, impresionând prin arhitectura sa narativă complexă, cu multiple planuri ce se întretaie, și prin spațiile ample pe care le oferă desfășurării unor conflicte umane fundamentale. Romanul este, înainte de toate, o imersiune profundă în universul arhaic al satului românesc, o explorare a sufletului țăranului moldovean, acel păstrător tăcut și tenace al unei lumi vechi, al datinilor și al unui specific național nealterat.
Aici, în acest spațiu sacru, personajele sadoveniene își trăiesc existența conform unui cod propriu de a gândi, de a simți și de a răspunde provocărilor cruciale ale vieții, apărând cu o forță ancestrală principii morale nepieritoare. Mai mult, „Baltagul” este o strălucită ilustrare a realismului mitic, o viziune în care palpabilul realității cotidiene devine o oglindire a unor legi nescrise, invizibile, pe care scriitorul le revelează cititorului, deschizând porți către o înțelegere mai adâncă a sensurilor existenței.
Baltagul, un roman de referință în literatura română
Asemenea unui artefact străvechi ce oferă multiple „coduri de lectură”, tema centrală a romanului reverberează cu o mare forță de generalitate. Ea explorează tensiunea perpetuă dintre ordinea imanentă a lumii și cea transcendentă, cosmică, precum și condiția omului prins la hotarul dintre două veacuri, între rezonanța lumii vechi și chemările incipiente ale celei noi. Din această matrice tematică generoasă se desprind, ca niște râuri subterane, teme adiacente, dar la fel de puternice: iubirea neclintită, trăinicia familiei, implacabilul destin, taina morții și călătoria inițiatică spre maturitate și cunoaștere.[sursa]
Structurat riguros în 16 capitole, romanul își deapănă povestea într-o succesiune cronologică, urmărind cu precizie momentele definitorii ale subiectului. Prima parte ne cufundă în zbuciumul lăuntric al Vitoriei, o neliniște surdă provocată de întârzierea nefirească a soțului ei, Nechifor. Din adâncul memoriei sale se ivește legenda pe care Nechifor însuși o povestea la cumetrii, o istorisire menită nu doar să contureze portretul absentului, ci și să ancoreze întreaga lume a romanului sub semnul atemporal al mitului.
Aflăm astfel că muntenii, ajunși ultimii la împărțeala darurilor divine, au primit de la Dumnezeu tărâmurile semețe ale înălțimilor, apropiate de cer, și dezlegare la bucurie: „să vie la voi cel cu cetara și cel cu băutura și s-aveți muieri frumoase și iubete”. Existența lor se consumă pe culmile munților, într-o comuniune perpetuă „cu Dumnezeu și cu singurătățile”. Această lume izolată conservă un mod de viață ancestral, guvernat de semnele naturii, pe care Vitoria, cu o intuiție feminină infailibilă, știe să le descifreze. Această rânduială cosmică nu definește doar legătura omului cu universul, ci coboară până în cele mai intime detalii ale existenței cotidiene.
Titlul însuși – „Baltagul” – este fereastra către un univers simbolic. În mitologia autohtonă, baltagul nu este o simplă unealtă, ci arma predestinată să restabilească echilibrul, un instrument justițiar prin excelență. Se spune că, atunci când este mânuit pentru înfăptuirea dreptății, tăișul său rămâne neîntinat de sânge. Dincolo de această primă semnificație, în contextul romanului, baltagul devine și un simbol al labirintului. Acesta evocă drumul șerpuitor, anevoios, pe care Vitoria Lipan îl străbate în căutarea soțului dispărut – un labirint exterior, sculptat în stâncile munților, reflectând potecile pe care Nechifor le-a bătătorit, dar și un labirint interior, al frământărilor și al durerii mocnite din sufletul ei.
Perspectiva narativă adoptată de Mihail Sadoveanu este cea specifică realismului clasic. Naratorul omniscient, asemenea unui cronicar discret, relatează faptele cu o obiectivitate aparentă, fără a se implica emoțional în mod direct, lăsând personajele să se dezvăluie treptat prin acțiunile, vorbele și gândurile lor. Acest narator neutru, cu o focalizare „zero” ce îmbrățișează întreaga panoramă a evenimentelor, alternează subtil cu tehnica stilului indirect liber, permițând cititorului să pătrundă în fluxul conștiinței personajelor. Vitoria Lipan preia adesea rolul de personaj-reflector, prin ochii și sensibilitatea ei conturându-se nu doar portretul complex al lui Nechifor, ci și etapele cruciale ale acțiunii.
Primele sentimente negre
În țesătura romanului se disting două fire conflictuale majore, ambele cu un impact profund asupra destinelor personajelor. Un prim conflict, de natură interioară, se profilează încă din incipit, marcat de neliniștea crescândă a Vitoriei. Absența prelungită și inexplicabilă a lui Nechifor o aruncă într-un vârtej de presupuneri: o fi zăbovit la vreo petrecere, bucuros de reușita afacerilor? S-o fi oprit la farmecele unei femei cu ochi verzi, așa cum îi șoptea vrăjitoarea satului, Maranda – o ipoteză respinsă însă de instinctul ei profund? Sau, poate, i s-a întâmplat o nenorocire?
Deși primele două supoziții sunt greu de acceptat pentru o femeie care își cunoaște bărbatul în cele mai ascunse unghere ale ființei, Vitoria le preferă în sinea ei alternativei sumbre, pe care începe să o intuiască, dar pe care încearcă cu disperare să o alunge, ca pe un adevăr prea greu de purtat. Acest zbucium lăuntric cunoaște un armistițiu abia în momentul în care Vitoria acceptă evidența nefirească a tăcerii soțului ei și conștientizează, cu o luciditate dureroasă, că numai moartea l-ar fi putut opri să se întoarcă acasă după atâta amar de vreme. Un rol premonitoriu în această acceptare îl are visul tulburător în care Nechifor, călare, trecea o apă neagră, îndreptându-se implacabil către asfințit.
Cel de-al doilea conflict, exterior și dramatic, se consumă între Vitoria și ucigașii soțului ei, Calistrat Bogza și Ilie Cuțui. Cu tenacitatea și inteligența unui veritabil detectiv al sufletului uman și al urmelor lăsate în peisaj, Vitoria reconstituie, pas cu pas, scenariul brutal al uciderii lui Lipan și îi identifică pe cei doi răufăcători.
În absența unor dovezi materiale concrete care să-i confirme intuițiile, ea țese cu o abilitate diabolică o rețea de tensiune psihologică crescândă în jurul celor doi. Adresează întrebări aparent inocente, dar tăioase ca niște pumnale, și aruncă replici pline de subînțelesuri, care îi surprind, îi debusolează și le macină treptat siguranța. Punctul culminant al acestui război psihologic este atins în scena demascării finale, când, sub presiunea insuportabilă a privirilor și a cuvintelor Vitoriei, ucigașii cedează și își mărturisesc crima, împlinind astfel justiția nescrisă a muntelui.
Vitoria Lipan, unul dintre cele mai complexe personaje din literatura română
Vitoria Lipan, figura centrală ce domină întreg universul romanului „Baltagul”, este o munteancă din ținuturile aspre ale Dornelor, mai precis din Măgura Tarcăului. Soție a lui Nechifor Lipan, un oier respectat, asemenea multor bărbați ai acelor vremuri și locuri, ea întruchipează forța și dârzenia femeii de la munte.
Personaj principal, complex și dinamic, Vitoria este o individualitate puternică, reprezentând arhetipul femeii justițiare. Vitoria pornește, alături de fiul ei, Gheorghiță, într-o călătorie plină de primejdii pentru a afla adevărul despre soarta lui Nechifor, plecat să cumpere oi la Dorna și dispărut fără urmă. Destinul i-a hărăzit Vitoriei și lui Lipan șapte prunci, însă nemiloasa difterie le-a răpit cinci dintre ei, lăsându-i doar pe Gheorghiță, flăcăul ce poartă numele tainic al tatălui, și pe Minodora, fata ajunsă la vârsta măritișului.
În construcția acestui personaj memorabil, Mihail Sadoveanu îmbină cu măiestrie două modalități fundamentale de caracterizare: cea directă, prin vocea naratorului sau a altor personaje, și cea indirectă, ce reiese din faptele, gesturile și trăirile eroinei.
Caracterizarea directă a Vitoriei Lipan se conturează, în primul rând, prin perspectiva naratorului, care îi urmărește cu atenție evoluția și îi subliniază trăsăturile definitorii. Totodată, părerile celorlalte personaje și, nu în ultimul rând, autocaracterizările subtile contribuie la definirea unui portret complex.
Dragostea profundă și neclintită pentru soțul ei este o coordonată esențială a ființei sale: „era dragostea ei de douăzeci și mai bine de ani. Așa-i fusese drag Lipan și-acum, când aveau copii mari cât dânșii.”
Frumusețea ei aspră, neșlefuită, este surprinsă în detalii sugestive: ochi căprui, „aprigi și încă tineri”, o privire pătrunzătoare, „dusă departe”, ce trădează o lume interioară bogată și o determinare de neclintit. Vitoria este chintesența femeii tradiționale, organic legată de mediul rural arhaic din care provine.
Portul ei, descris cu minuțiozitate – „Nevasta se ridică în picioare, își potrivi pe ea catrința și-și strânse sub sâni birnețele. Apoi intră în odaia din dreapta și-și schimbă broboada […] își luă pe umeri un sumaieș” – devine un simbol al atașamentului său la valorile strămoșești. Ea refuză cu obstinație orice compromis cu modernitatea superficială, accentuând astfel condiția omului de la sat, în special a femeilor, a căror înțelegere a lumii noi este adesea fragmentară și marcată de o firească prudență: „femeile știau ceva nedeslușit despre tren”, „o ajungea mintea ce are de făcut, însă față de o lume necunoscută pășea cu o oarecare sfială”, „nevasta înțelegea ceva, dar era biruitoare ca orice femeie și deprinsă să tresară la orice înțepătură”.
Credința nestrămutată în Dumnezeu și în rânduielile divine este un alt pilon al existenței sale. În momentele de cumpănă, Vitoria se întoarce mereu către divinitate, căutând sprijin și luminare: „întâi am să fac rugăciunile de cuviință la Maica Domnului, zise ea. După aceea am să țin post negru douăsprezece vineri în șir. Pân’ atunci poate mi se întoarce omul.” În fața lui Dumnezeu, se prezintă mereu cu „umilință și cu fruntea plecată”. Cu toate acestea, frământările lăuntrice și durerea îi conferă adesea o înfățișare „încercănată și dușmănoasă”, „se uita numai cu supărare și i-au crescut țepi de aricioaică”, o armură exterioară ce ascunde o ființă „plină de gânduri, de patimă și de durere”.
Percepția celorlalte personaje asupra Vitoriei este ambivalentă, oscilând între admirație, teamă și neînțelegere. Unii o văd ca pe o ființă enigmatică, aproape nepământeană: „Femeia asta trebuie să fie de pe altă lume; cele de la noi sunt mai prietenoase; taie cu vorba, nu cu baltagul.” Alții îi recunosc perspicacitatea și cunoașterea adâncă a firii umane, deși misterul ei rămâne impenetrabil: „ea era deasupra tuturor, avea într-însa o privire ș-o taină pe care Lipan nu era în stare s-o dezlege”, „mama asta trebuia să fie fermecătoare, cunoaște gândul omului”, „asta-i oluită”. Cu toate acestea, iscusința și aura ei de mister nu trec neobservate, stârnind chiar o atracție voalată în rândul unor bărbați: „dacă n-aș fi ovrei și însurat și munteanca asta n-ar avea soț, într-o săptămână aș face o nuntă”.
Vitoria însăși se autocaracterizează, indirect, ca o femeie iscusită, inteligentă și vicleană în sensul bun al cuvântului, capabilă să descifreze oamenii și situațiile: „eu te cetesc pe tine, măcar că nu știu carte”, mărturisind astfel o înțelepciune nativă ce transcende lipsa unei educații formale.
Dincolo de portretizările directe, personalitatea complexă a Vitoriei Lipan se revelează cu precădere indirect, prin faptele sale, prin gesturile calculat sau spontane, prin limbajul său plin de sevă populară și de subînțelesuri, prin comportamentul său ferm și, nu în ultimul rând, prin relațiile nuanțate pe care le stabilește cu celelalte personaje.
Vitoria Lipan, o femeie cu multe greutăți
Vitoria Lipan se impune în memoria cititorului ca un arhetip al femeii autoritare, dar nu despotice, înzestrată cu un spirit de observație ascuțit și cu o judecată cumpătată. Caracterul său puternic individualizat s-a călit în focul încercărilor la care viața a supus-o necontenit. Iubirea pentru soțul ei, păstrată vie și vibrantă ca în prima tinerețe, o însoțește ca o umbră protectoare: „își aducea aminte, stând singură pe prispa casei pustii”.
Deși viața alături de Nechifor Lipan nu a fost întotdeauna lipsită de asprime, prețuiește amintirea și ființa bărbatului care i-a fost alături mai presus de orice. A îndurat adesea, fără să crâcnească, manifestările de forță ale omului ei, „puterea omului ei”, rămânând însă „neînduplecată cu dracii pe care-i avea”. Astfel, ea recunoaște autoritatea masculină în cadrul familiei tradiționale, supunându-se cu o demnitate tăcută, dar nu servilă.
Iubirea pentru cei doi copii rămași în viață este profundă, deși pare să reverse o afecțiune specială asupra băiatului, Gheorghiță, „căci era numele cel adevărat și tainic al lui Nechifor Lipan”. Prezența flăcăului îi amintește neîncetat de Lipan la vârsta tinereții, motiv pentru care îl ocrotește și îl apără cu o ardoare de leoaică, „de câte ori în ochii lui Lipan erau nouri de vreme rea”.
Vitoria Lipan este o femeie harnică și o gospodină desăvârșită, stăpânind cu pricepere tainele organizării casei și ale bunului mers al lucrurilor. Inteligența sa practică și istețimea se manifestă în decizii aparent mărunte, dar pline de tact, cum ar fi hotărârea de a o consulta pe baba Maranda „după ce se înnoptează bine, trece la baba Miranda pe întuneric, ca să n-o vadă nimeni”.
Vitoria Lipan întruchipează, așadar, tipul femeii cu un acut simț practic, capabilă să se descurce în situații limită și nepermițând ca suferința, oricât de copleșitoare, să o abată de la îndatoririle față de gospodărie și copii. Odată cu dispariția lui Nechifor, simte povara unei responsabilități sporite și setea de dreptate devine motorul acțiunilor sale. Este o stâncă de forță, refuzând să se lase copleșită de durere.
Cu toate acestea, în preajma sărbătorilor de iarnă, când Gheorghiță se întoarce acasă, armura ei de nepătruns cunoaște o fisură. Îl primește pe fiul său cu o bucurie vibrantă, „îl sărută pe amândoi obrajii”, dar apoi „trecu în altă odaie și se încuiă pe dinăuntru, ca să poată plânge singură”. Refuză să-și arate slăbiciunea în fața copiilor, mai ales în fața băiatului, pentru care dorește să fie un model de tărie, acum, când presimte că soțul ei s-a prăpădit. Principalul ei scop devine formarea caracterului lui Gheorghiță, transformarea lui într-un bărbat puternic, demn de numele tatălui său, cu care se aseamănă fizic într-un mod ce o emoționează profund la fiecare revedere.
După ce își varsă durerea în singurătate, Vitoria își reia cu o aparentă seninătate îndatoririle, revenind alături de copii ca și cum toată suferința s-ar fi scurs. În realitate, o poartă ascunsă adânc în suflet, ferind-o de privirile celor dragi.
Vitoria Lipan, detectiv fără voie
Vitoria Lipan este o femeie cu o minte ageră, cu o gândire limpede și cu o strategie de acțiune bine chibzuită. Hotărăște să pornească în căutarea lui Nechifor Lipan abia după ce va împlini postul celor douăsprezece vineri. În această călătorie inițiatică îl ia alături pe Gheorghiță, tocmai pentru a-i oferi flăcăului o lecție de viață fundamentală, menită să-l maturizeze și să-l pregătească pentru rolul de stâlp al casei. Neputința băiatului de a înțelege pe deplin atitudinea și resorturile interioare ale mamei sale o preocupă și îi adâncește durerea: „Oftă cu năduf și începu să strângă masa, cu mișcări smucite.” Se simte neînțeleasă, dar nici nu dorește să-și împărtășească pe deplin chinul ce-i macină sufletul: „În închipuirea ei, bănuiala care intrase însă era un vierme neadormit.”
Reflectează tot mai intens asupra pașilor pe care îi are de urmat, se consultă în tăcere cu propria conștiință, căutând să-și pună ordine în minte și în suflet: „Din fața nădejdii pe care și-o pusese în singurul bărbat al casei înțelegea că trebuie să dea înapoi.”
Inteligența sa sclipitoare și logica impecabilă sunt calitățile esențiale care o ajută să culeagă cu o atenție de detectiv informațiile necesare și să reconstituie cu o precizie uluitoare momentul și împrejurările uciderii lui Nechifor. Cu un tact desăvârșit și cu o ambiție de neclintit, animată de un spirit justițiar înnăscut, reușește să descopere criminalii mai repede decât o fac autoritățile oficiale, jandarmii. Vitoria identifică cu abilitate punctele slabe ale ucigașilor și îi provoacă subtil, până când aceștia, copleșiți de vinovăție și de presiunea psihologică, se prăbușesc și îi cer iertare, mărturisindu-și fapta.
La sfârșitul romanului, după ce dreptatea a fost înfăptuită și rânduiala restabilită, Vitoria își reia cursul firesc al vieții, preocupându-se de gospodărie și de viitorul Minodorei: „Ș-apoi după aceea ne-om întoarce iar la Măgura, ca să luăm de coadă toate câte-am lăsat. Iar pe soru-ta să știi că niciun chip nu mă pot îndupleca să o dau după feciorul acela nalt și cu nasul mare al dăscăliței lui Topor.” Pentru această femeie dârză, moartea tragică a soțului nu înseamnă un sfârșit, ci începutul unei noi etape, în care va trebui să-și asume responsabilități și mai mari, veghind la continuitatea neamului și a tradițiilor.
Pentru a trage o concluzie despre acest personaj fascinant, putem spune că personajul literar Vitoria Lipan se înscrie cu strălucire în galeria marilor figuri feminine ale literaturii române, întruchipând arhetipul femeii justițiare, hotărâte și neînfricate, care reușește să-și ducă la bun sfârșit misiunea sacră ce i-a fost hărăzită. Vitoria impresionează prin complexitatea calităților sale, dar și prin vulnerabilitățile sale profund umane, demonstrând o capacitate extraordinară de a-și duce viața mai departe, indiferent de vicisitudinile destinului.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: