Dacă dezvoltarea rapidă a tehnologiei din zilele noastre ne-a învățat ceva, atunci trebuie să ştim următorul lucru: indiferent cât de deștept te crezi, ești mereu predispus să fii uimit de o abilitate de bază sau de un fapt aparent banal care ți-a scăpat cumva. Cum ar fi rolul pe care punctele negre de pe parbriz îl au şi cum ne protejează această invenţie ce nu pare foarte importantă.
În fiecare zi, ne urcăm în mașină și ne pregătim să ne deplasăm către destinație. Asta dacă nu cumva constatăm vreo defecţiune, cum ar fi un fum alb care iese rebel din ţeava de eşapament. Dacă totul e în regulă, ne punem centura, pornim motorul, verificăm oglinzile și, inevitabil, privim spre parbriz pentru a constata că ne vom îndrepta în direcţia dorită. Dar ați observat vreodată punctele negre de pe parbriz? Nu vă faceți griji. Mulţi dintre noi au făcut-o şi nu s-au întrebat ce reprezintă, dar ele sunt amplasate acolo pentru a vă menține în siguranță.
Ce sunt punctele negre de pe parbriz şi ce rol au
Punctele negre de pe parbriz sunt alăturate unei benzi negre, care este în esență o vopsea ceramică procesată termic împreună cu sticla. Aceasta creează o suprafață adezivă, asigurând astfel o conexiune fermă între parbriz și vehicul.
Punctele negre și banda neagră din jurul parbrizului sunt imposibil de îndepărtat de pe sticlă sau răzuită mecanic. Sunt suprafețe mai aspre decât sticla în sine, deci este mai bine atașată de lipici. Această bandă este folosită pentru lipirea sticlei pe caroserii mașinii, având trei roluri principale: structură, siguranță și estetică.
Așadar, în primul rând, banda neagră de puncte de pe marginea parbrizului și a altor geamuri ale mașinii este vitală pentru a menține pur și simplu parbrizul atașat de mașină.
Pare o sarcină dificilă pentru o linie de vopsea neagră, știm, dar este de fapt o bandă destul de inteligentă și cu utilizări multiple: nu numai că vopseaua ceramică aspră oferă o suprafață mai bună și mai aderentă pentru materialul de etanșare din uretan care leagă geamul de cadrul vehiculului, dar protejează și acel lipici de lumina ultravioletă care altfel l-ar deteriora în timp, cauzând astfel eventuale probleme de siguranţă.
„Parbrizul modern este o minune a ingineriei și îndrăznim să spunem că este una dintre cele mai subapreciate componente ale unui vehicul. O parte din această inginerie a implicat modul în care parbrizul este lipit de cadru.”, explică o postare pe blogul atelierului de caroserie DeDona Tint and Glass din Carolina de Nord.[sursa]
„În timp ce partea dinspre interior a benzii negre permite adezivului să se lipească de geam, partea dinspre exterior a acesteia acționează ca un scut împotriva radiațiilor UV pentru a proteja legătura adezivă, care altfel ar fi slăbită de expunerea continuă la lumina directă a soarelui.”, se mai arată în postare.
Dar aceasta nu este singura piesă științifică ingenioasă care are loc. Benzile negre sunt, de asemenea, o caracteristică de siguranță: matricea de puncte, așa cum este cunoscut modelul de puncte din ce în ce mai mici care se dizolvă în centrul panoului, ajută, de asemenea, la reducerea unei distorsiuni optice cunoscute sub numele de „lensing”.
Acest efect este de fapt observat mai ales în timpul creării parbrizului, a declarat pentru Jalopnik un inginer de la Pittsburgh Glass Works. Pentru a îndoi sticla, panourile de geam sunt expuse la o căldură de peste 700°C, iar o bandă neagră groasă în jurul marginii ar absorbi această energie termică mult mai repede decât sticla transparentă.[sursa]
Dar un gradient de căldură ascuțit ca acesta ar provoca indici de refracție neuniformi pe parbriz, făcând ca liniile drepte să pară curbate sau arcuite spre centrul sticlei. Deoarece condusul este mai ușor atunci când poți vedea bine, matricea de puncte este o soluție ingenioasă pentru a împiedica apariția acestui efect: permițând o tranziție mai lină de la negru la transparent, ele împrăştie căldura mai uniform pe tot ecranul.
Dincolo de acest lucru, benzile negre au și un rol estetic. Acestea sunt prezentate ca niște benzi negre solide, în apropierea marginii sticlei, și se dizolvă treptat în puncte mici spre exterior. Deși pot să pară un model frumos, punctele mici și negre au un scop foarte important, așa cum am arătat deja, și nu reprezintă niciun motiv de îngrijorare.
Așadar, punctele negre de pe parbriz nu reprezintă doar un model inutil de design, ci o realizare ingenioasă a ingineriei auto. Fără aceste mici puncte negre, parbrizul ar putea să se desprindă. Deși este puțin probabil ca sticla să se desprindă complet și să cadă din cadru, trebuie să fim cu toții conștienți de pericolele la care ne expunem.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: