Deșeurile spațiale reprezintă un pericol tot mai mare pentru aviația civilă. Un nou studiu atrage atenția asupra riscului tot mai ridicat ca o aeronavă de pasageri să fie lovită de deșeuri spațiale care cad din orbită. Deși un astfel de incident nu a avut loc până acum, potențialele consecințe ar putea fi devastatoare.
Cercetătorii de la Universitatea British Columbia au analizat traiectoriile de reintrare ale corpurilor de rachetă și le-au comparat cu datele globale de trafic aerian. Concluziile lor sunt îngrijorătoare: explozia lansărilor de sateliți, precum constelația Starlink a companiei SpaceX, alături de creșterea continuă a traficului aerian, amplifică rapid riscul unei coliziuni.
„Reintrarea necontrolată a obiectelor spațiale creează un risc de coliziune cu aeronavele în zbor. Deși probabilitatea unui astfel de eveniment rămâne scăzută, impactul ar putea fi catastrofal. În plus, riscul crește constant, pe măsură ce numărul reintrărilor și al zborurilor se intensifică.”, avertizează cercetătorii în studiu.[studiu]
Deșeurile spațiale pot să reintre necontrolat în atmosferă
Numărul tot mai mare de sateliți pe orbită duce la fragmentarea și acumularea deșeurilor spațiale, sporind riscul de coliziune. Deși majoritatea sateliților care revin pe Pământ se dezintegrează în atmosferă, anumite fragmente pot supraviețui reintrării, reprezentând un pericol real pentru aviație. Companiile private au lansat rapid constelații masive de sateliți, ceea ce ar putea agrava problema în următorii ani, notează publicația Interesting Engineering.[sursa]
În prezent, peste 2.300 de corpuri de rachetă orbitează în jurul Pământului, urmând să reintre în atmosferă în mod necontrolat. Această rată de reintrare crește semnificativ în regiunile cu trafic aerian intens, cum ar fi nord-estul Statelor Unite, nordul Europei și marile orașe din Asia-Pacific.
Un risc real, dar dificil de gestionat
Un raport al Aerospace Corporation a estimat că, în anul 2021, șansa ca un avion să fie lovit de resturi spațiale era de 1 la 100 000 — un risc considerat mult prea mare pentru siguranța aeriană. Problema este agravată de dificultatea urmăririi și prezicerii traiectoriei acestor obiecte, ceea ce obligă autoritățile să închidă mari porțiuni de spațiu aerian ca măsură preventivă.
„Situația pune autoritățile într-o dilemă – să închidă sau nu spațiul aerian – fiecare opțiune având implicații economice și de siguranță.”, se arată în studiu. Această problemă a devenit evidentă în anul 2022, când reintrarea în atmosferă a corpului rachetei Long March 5B a dus la măsuri de precauție extinse.
Din fericire, corpul rachetei Long March 5B s-a prăbușit în ocean, evitând o posibilă tragedie. Cu toate acestea, incidentul a reaprins dezbaterea despre siguranța zonelor locuite și despre necesitatea unor măsuri mai eficiente pentru a reduce riscurile asociate reintrării necontrolate a obiectelor spațiale.
O soluție propusă de cercetători este implementarea reintrării controlate a rachetelor, o tehnologie care permite direcționarea resturilor spre zone sigure, cum ar fi oceanele. În prezent, însă, mai puțin de 35% dintre lansări utilizează această metodă, ceea ce înseamnă că majoritatea rachetelor revin pe Pământ în mod necontrolat, sporind riscul pentru infrastructura și populația de la sol.
Riscul nu este doar teoretic. Anul trecut, o bucată mare de resturi spațiale s-a prăbușit peste o casă din Florida, un exemplu clar al pericolului tot mai real. Pe măsură ce numărul lansărilor crește, aceste incidente ar putea deveni mai frecvente.
În următoarele decenii, autoritățile aviatice și spațiale vor trebui să facă față unei provocări majore: gestionarea reintrărilor necontrolate, avertizează studiul. Experții subliniază că doar o colaborare strânsă între sectorul public și cel privat poate duce la dezvoltarea unor politici eficiente pentru reducerea riscurilor și protejarea siguranței globale.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: