Tatuajele sunt o formฤƒ de expresie cu o istorie de mii de ani, datรขnd de cel puศ›in cinci milenii. De la modelele complexe ale comunitฤƒศ›ilor Maori din Noua Zeelandฤƒ pรขnฤƒ la artiศ™tii din studiourile moderne din Bucureศ™ti, tatuajele au devenit universale. รŽnsฤƒ, รฎn Orientul Mijlociu antic, tradiศ›iile erau diferite, iar Biblia a interzis tatuajele รฎn mod explicit. Leviticul 19:28 precizeazฤƒ: โ€žSฤƒ nu vฤƒ faceศ›i tฤƒieturi รฎn carne pentru morศ›i ศ™i sฤƒ nu vฤƒ incizaศ›i niciun semn pe voiโ€.

Biblia a interzis tatuajele: origini

Istoricii au considerat multฤƒ vreme cฤƒ aceastฤƒ interdicศ›ie se referฤƒ la evitarea practicilor pฤƒgรขne de doliu. Totuศ™i, lingvistul John Huehnergard ศ™i expertul รฎn Israelul antic Harold Liebowitz au propus o interpretare diferitฤƒ. Cei doi cercetฤƒtori au analizat contextul cultural ศ™i religios al regiunii pentru a รฎnศ›elege mai bine semnificaศ›ia acestei porunci.[studiu]

Cei doi cercetฤƒtori au observat cฤƒ interdicศ›ia privind tatuajele apare รฎn Levitic imediat dupฤƒ menศ›ionarea clarฤƒ a doliului, ceea ce pare sฤƒ confirme teoria tradiศ›ionalฤƒ. Totuศ™i, studiind ritualurile funerare din Mesopotamia, Siria, Israel ศ™i Egiptul antic, nu au gฤƒsit nicio dovadฤƒ cฤƒ marcarea pielii ar fi fost folositฤƒ ca parte a practicilor de doliu. รŽn plus, Huehnergard ศ™i Liebowitz subliniazฤƒ cฤƒ, รฎn alte pasaje din Levitic ศ™i Exod, douฤƒ jumฤƒtฤƒศ›i ale unui verset pot aborda teme complet diferite. Aศ™adar, este posibil ca tatuajele sฤƒ fi avut un alt scop decรขt cel asociat doliului.[sursa]

Biblia a interzis tatuajele
รŽn vremurile trecute, Biblia a interzis tatuajele

Tatuajele ca simbol al servituศ›ii

รŽn Mesopotamia anticฤƒ, tatuajele erau adesea folosite pentru a marca persoanele รฎnrobite, iar รฎn Egipt, captivi erau inscripศ›ionaศ›i cu numele unui zeu, indicรขnd apartenenศ›a lor la preoศ›i sau faraon. Uneori, chiar ศ™i supuศ™ii purtau tatuaje cu numele divinitฤƒศ›ii cฤƒreia i se รฎnchinau. รŽn Egipt, รฎnsฤƒ, tatuajele aveau ศ™i un rol decorativ, fiind รฎntรขlnite la femei din toate clasele sociale.

โ€ข CITEลžTE ลžI:  Papa Ioan al XII-lea, probabil cel mai rฤƒu papฤƒ din istorie

Huehnergard ศ™i Liebowitz sugereazฤƒ cฤƒ interdicศ›ia tatuajelor รฎn Tora ar fi avut legฤƒturฤƒ cu simbolismul robiei. Pentru un popor care รฎศ™i construise identitatea pe evadarea din sclavia egipteanฤƒ, tatuajele โ€“ asociate cu servitutea โ€“ ar fi fost respinse ca un simbol incompatibil cu libertatea spiritualฤƒ ศ™i naศ›ionalฤƒ.

Cu toate acestea, existฤƒ o excepศ›ie notabilฤƒ รฎn textele biblice. Isaia 44:5 รฎi descrie pe urmaศ™ii lui Iacov angajรขndu-se faศ›ฤƒ de Dumnezeu, iar unul dintre ei รฎศ™i โ€žmarcheazฤƒ braศ›ulโ€ cu expresia โ€žal Domnuluiโ€. Aici, tatuajul este prezentat ca un simbol de loialitate, nu faศ›ฤƒ de un stฤƒpรขn uman, ci faศ›ฤƒ de Dumnezeu.

O interdicศ›ie interpretatฤƒ diferit de-a lungul timpului

Dezbaterile rabinice din Antichitate au dus la diverse interpretฤƒri ale interdicศ›iei. Unele opinii sugerau cฤƒ tatuajele erau interzise doar dacฤƒ aveau inscripศ›ii precum numele lui Dumnezeu, fraza โ€žEu sunt Domnulโ€ sau numele unei zeitฤƒศ›i pฤƒgรขne. Conform legii talmudice, formulatฤƒ รฎn jurul anului 200 d.Hr., tatuajele erau interzise doar dacฤƒ erau realizate โ€žรฎn scopul idolatrieiโ€, dar nu ศ™i dacฤƒ marcau statutul de sclav al unei persoane.

De-a lungul timpului, semnificaศ›ia interdicศ›iei s-ar fi putut schimba. Cu toate acestea, cercetฤƒtorii sugereazฤƒ cฤƒ, รฎn contextul biblic original, tatuajele nu aveau legฤƒturฤƒ cu practicile de doliu, ci mai degrabฤƒ cu evitarea simbolurilor asociate robiei sau idolatriei.

Abonaลฃi-vฤƒ la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic ลŸi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci cรขnd publicฤƒm articole interesante: