Tatuajele sunt o formฤ de expresie cu o istorie de mii de ani, datรขnd de cel puศin cinci milenii. De la modelele complexe ale comunitฤศilor Maori din Noua Zeelandฤ pรขnฤ la artiศtii din studiourile moderne din Bucureศti, tatuajele au devenit universale. รnsฤ, รฎn Orientul Mijlociu antic, tradiศiile erau diferite, iar Biblia a interzis tatuajele รฎn mod explicit. Leviticul 19:28 precizeazฤ: โSฤ nu vฤ faceศi tฤieturi รฎn carne pentru morศi ศi sฤ nu vฤ incizaศi niciun semn pe voiโ.
Biblia a interzis tatuajele: origini
Istoricii au considerat multฤ vreme cฤ aceastฤ interdicศie se referฤ la evitarea practicilor pฤgรขne de doliu. Totuศi, lingvistul John Huehnergard ศi expertul รฎn Israelul antic Harold Liebowitz au propus o interpretare diferitฤ. Cei doi cercetฤtori au analizat contextul cultural ศi religios al regiunii pentru a รฎnศelege mai bine semnificaศia acestei porunci.[studiu]
Cei doi cercetฤtori au observat cฤ interdicศia privind tatuajele apare รฎn Levitic imediat dupฤ menศionarea clarฤ a doliului, ceea ce pare sฤ confirme teoria tradiศionalฤ. Totuศi, studiind ritualurile funerare din Mesopotamia, Siria, Israel ศi Egiptul antic, nu au gฤsit nicio dovadฤ cฤ marcarea pielii ar fi fost folositฤ ca parte a practicilor de doliu. รn plus, Huehnergard ศi Liebowitz subliniazฤ cฤ, รฎn alte pasaje din Levitic ศi Exod, douฤ jumฤtฤศi ale unui verset pot aborda teme complet diferite. Aศadar, este posibil ca tatuajele sฤ fi avut un alt scop decรขt cel asociat doliului.[sursa]
Tatuajele ca simbol al servituศii
รn Mesopotamia anticฤ, tatuajele erau adesea folosite pentru a marca persoanele รฎnrobite, iar รฎn Egipt, captivi erau inscripศionaศi cu numele unui zeu, indicรขnd apartenenศa lor la preoศi sau faraon. Uneori, chiar ศi supuศii purtau tatuaje cu numele divinitฤศii cฤreia i se รฎnchinau. รn Egipt, รฎnsฤ, tatuajele aveau ศi un rol decorativ, fiind รฎntรขlnite la femei din toate clasele sociale.
Huehnergard ศi Liebowitz sugereazฤ cฤ interdicศia tatuajelor รฎn Tora ar fi avut legฤturฤ cu simbolismul robiei. Pentru un popor care รฎศi construise identitatea pe evadarea din sclavia egipteanฤ, tatuajele โ asociate cu servitutea โ ar fi fost respinse ca un simbol incompatibil cu libertatea spiritualฤ ศi naศionalฤ.
Cu toate acestea, existฤ o excepศie notabilฤ รฎn textele biblice. Isaia 44:5 รฎi descrie pe urmaศii lui Iacov angajรขndu-se faศฤ de Dumnezeu, iar unul dintre ei รฎศi โmarcheazฤ braศulโ cu expresia โal Domnuluiโ. Aici, tatuajul este prezentat ca un simbol de loialitate, nu faศฤ de un stฤpรขn uman, ci faศฤ de Dumnezeu.
O interdicศie interpretatฤ diferit de-a lungul timpului
Dezbaterile rabinice din Antichitate au dus la diverse interpretฤri ale interdicศiei. Unele opinii sugerau cฤ tatuajele erau interzise doar dacฤ aveau inscripศii precum numele lui Dumnezeu, fraza โEu sunt Domnulโ sau numele unei zeitฤศi pฤgรขne. Conform legii talmudice, formulatฤ รฎn jurul anului 200 d.Hr., tatuajele erau interzise doar dacฤ erau realizate โรฎn scopul idolatrieiโ, dar nu ศi dacฤ marcau statutul de sclav al unei persoane.
De-a lungul timpului, semnificaศia interdicศiei s-ar fi putut schimba. Cu toate acestea, cercetฤtorii sugereazฤ cฤ, รฎn contextul biblic original, tatuajele nu aveau legฤturฤ cu practicile de doliu, ci mai degrabฤ cu evitarea simbolurilor asociate robiei sau idolatriei.
Abonaลฃi-vฤ la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic ลi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci cรขnd publicฤm articole interesante: