Născut ca Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni în anul 1475, în micul oraș Caprese, situat în apropiere de Florența, copilăria sa a fost marcată atât de tristețe, cât și de circumstanțe providențiale.
Moartea mamei sale în 1481 a reprezentat un moment traumatic pentru tânărul Michelangelo, forțându-l să se mute la o dădacă pe dealurile din Settignano. Deși această mutare a fost impusă de durere, s-a dovedit a fi un punct de cotitură important pentru formarea lui artistică. Socrii dădacei dețineau o carieră de piatră în apropiere, oferindu-i tânărului acces direct la materialul care avea să-l consacre ca artist de renume.
În anul 2015, două sculpturi din bronz de dimensiuni moderate au stârnit o agitație extraordinară în lumea artei. Acestea înfățișau bărbați puternici, musculosi, călare pe pantere răcnind. Însă nu subiectul a fost cel care a captat atenția, ci atribuirea acestor lucrări unui nume legendar: Michelangelo, un artist profund asociat cu Renașterea italiană.[sursa]
Minunea care a fost Michelangelo: începutul carierei
În anii 1480, Michelangelo și-a început formarea în atelierul celebrului pictor florentin Domenico Ghirlandaio (1449-1494), realizând primele sale lucrări atât în Florența, cât și în Bologna. Totuși, adevărata ascensiune a faimei sale a avut loc la sfârșitul anilor 1490, odată cu intrarea sa în cercurile patronilor din Roma.
Aici, în capitala culturală a lumii renascentiste, Michelangelo a primit comanda cardinalului Bilhères-Lagraulas pentru realizarea primei sale opere, Pietà (1497), o capodoperă recunoscută pentru inovațiile sale chiar de către contemporani.
Un maestru al desenului
La începutul secolului al XVI-lea, Michelangelo și-a continuat perfecționarea abilităților de desenator, un aspect pentru care este venerat și astăzi. Studiind cu pasiune fizionomia și proporțiile, artistul a fost inspirat de bogăția de sculpturi antice din Roma, care i-au alimentat dorința de a atinge perfecțiunea figurală.
Această dedicare obsesivă pentru detalii este evidentă în numeroasele desene care s-au păstrat de la el, dar a atras și critici. Leonardo da Vinci, de exemplu, a ironizat odată musculatura excesivă a figurilor lui Michelangelo, comparând-o cu un „sac de nuci”.
Un adevărat om al Renașterii
În ciuda criticilor, la începutul secolului al XVI-lea, Michelangelo era deja unul dintre cei mai apreciați artiști ai generației sale. Alternând între Florența și Roma, timp de peste o jumătate de secol, a lucrat cu un ritm febril, lăsând în urmă o moștenire artistică imensă.
De la inconfundabilul său David (1501-1504) până la frescele complexului plafon al Capelei Sixtine (1508-1512) și peretele altarului Judecății de Apoi (1535-1537), Michelangelo și-a demonstrat măiestria în toate mediile artistice, inclusiv în arhitectură, contribuind la Bazilica Sfântul Petru și alte proiecte majore.
La momentul morții sale, în anul 1564, la venerabila vârstă de 90 de ani, Michelangelo nu era doar unul dintre cei mai longevivi artiști ai epocii, ci și un martor al unor transformări dramatice în artă. A fost pionierul unor tranziții artistice care au fost ulterior asociate cu manierismul, devenind astfel o figură atemporală.
Deși profund influențată de trecut, arta sa reflecta mereu conștiința momentului său cultural, combinând abilități excepționale cu o înțelegere profundă a contextului artistic în care lucra.
Valoarea operelor lui Michelangelo
Marile capodopere ale lui Michelangelo sunt adăpostite astăzi în muzeele de prestigiu din întreaga lume, dar uneori, rare lucrări de desen semnate de el ajung la licitații, unde se vând pentru sume astronomice. De exemplu, un studiu pregătitor pentru lucrarea „Hristos înviat” (Santa Maria Sopra Minerva, 1521) a fost vândut la o licitație Christie’s din Londra, în anul 2000, pentru mai mult de 12 milioane de dolari.
Aceste prețuri impresionante reflectă raritatea cu care operele lui Michelangelo apar pe piața de artă. Ultimul desen important vândut la licitație a fost un studiu al unui nud masculin, care a atins suma de peste 5 milioane de dolari la casa de licitaţii Christie’s din Londra, în anul 2011.
O mare parte din ceea ce apare la licitație asociat cu Michelangelo sunt replici la scară mai mică după cele mai emblematice lucrări ale maestrului.