Așa-numitul cult al celebrității nu duce lipsă de discipoli, însă o nouă cercetare arată că oamenii care venerează celebrităţi şi sunt obsedați de viețile celor bogați și faimoși tind să obțină rezultate mai slabe la testele cognitive. În revista BMC Psychology, cercetătorii explică faptul că, deși cultul celebrităților pare să fie legat de capacități intelectuale mai slabe, rămâne neclar dacă această fascinație pentru celebrităţi este o cauză sau o consecință a acestor abilități reduse.

Cercetătorii au recrutat 1.763 de adulți pentru un sondaj, care a inclus o serie de teste de inteligență concepute pentru a evalua două aspecte diferite ale cogniției. Primul dintre acestea a urmărit să evalueze „inteligența cristalizată” prin testarea vocabularului participanților, în timp ce un test de simboluri numerice a fost folosit pentru a măsura „inteligența fluidă”.

Participanții au completat, de asemenea, chestionarul Celebrity Attitude Scale (Scala atitudinii față de celebrități), pentru a defini nivelul lor de obsesie față de celebrități.[sursa]

venerează celebrități
Oamenii care venerează celebrităţi au rezultate cognitive mai slabe

Persoanele care venerează celebrități au un nivel cognitiv mai scăzut

Cei al căror interes pentru vedete se limita la discutarea vieții acestora cu prietenii au fost catalogați drept fani de „divertisment social”. Următorul nivel, definit ca fiind „intens-personal”, presupunea gândirea compulsivă despre celebrități. Cel mai înalt nivel de obsesie a fost etichetat ca fiind „la limită-patologică”. Persoanele din această categorie au avut tendința de a fi de acord cu afirmații precum „dacă aș fi suficient de norocos să mă întâlnesc cu celebritatea mea preferată și aceasta mi-ar cere să fac ceva ilegal ca o favoare, probabil că aș face-o”.[sursa]

• CITEŞTE ŞI:  Bacterii modificate genetic pot detecta celulele canceroase într-un experiment în premieră mondială

Cercetătorii au evaluat, de asemenea, nivelul de bogăție materială și stima de sine a fiecărui participant.

Cercetătorii au constatat că nivelurile mai ridicate de obsesie față de celebrități au fost asociate cu scoruri reduse atât pentru inteligența cristalizată, cât și pentru cea fluidă și că această tendință s-a menținut chiar și atunci când au fost luați în considerare alți factori demografici.

Cu toate acestea, modelele de regresie liniară nu au reușit să indice faptul că adorația față de celebrități a cauzat de fapt această scădere a capacităților cognitive, ceea ce face dificil de deslușit exact de ce există această asociere. Speculând cu privire la natura acestei legături, autorii studiului susțin că obsesia pentru celebrități poate împiedica capacitățile cognitive din cauza nivelului intens de concentrare și atenție necesar pentru a menține această „legătură emoțională unilaterală”.

Pe de altă parte, autorii studiului postulează că persoanele cu un nivel mai ridicat de inteligență ar putea fi mai puțin predispuse să venereze celebritățile datorită unei capacități mai mari de a recunoaște „strategiile de marketing din spatele unei persoane celebre”.

În cele din urmă, ei concluzionează că sunt necesare mai multe cercetări pentru a determina dacă obsesia celebrităților este cauza sau consecința unei inteligențe mai scăzute. Rezumând constatările lor, ei explică faptul că „venerarea celebrităților poate fi considerată ca fiind un factor care contribuie la modificarea performanțelor cognitive pe lângă – și independent de – educație, vârstă și bogăție materială, deși alți factori pot fi predictori mai puternici ai performanțelor cognitive”.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: