Auzim aproape zilnic despre tragedii rutiere, ciocniri care implică câteva vehicule și schimbă destine într-o fracțiune de secundă. Dar care a fost cel mai amplu accident rutier din toate timpurile?
Istoria consemnează evenimente de o magnitudine cutremurătoare, adevărate cataclisme pe patru roți, care depășesc cu mult scenariile obișnuite. Unul dintre cele mai vaste și terifiante caramboluri s-a petrecut nu demult, transformând o autostradă sud-americană într-un peisaj de coșmar.
Recordul Negru din São Paulo: cel mai amplu accident rutier din istorie
Data de 15 septembrie 2011 a rămas gravată în analele siguranței rutiere globale. Pe autostrada Rodovia dos Imigrantes, o arteră vitală ce leagă metropola São Paulo de litoralul brazilian, s-a dezlănțuit haosul. O ceață densă, persistentă de zile întregi în regiune, a redus vizibilitatea la doar câțiva metri, transformând șoseaua într-o capcană invizibilă.
Într-o reacție în lanț devastatoare, aproximativ 300 de vehicule – de la autoturisme la camioane de mare tonaj – s-au ciocnit violent pe o porțiune ce s-a întins pe mai mult de un kilometru și jumătate. Scenele au fost apocaliptice: metal contorsionat, vehicule zdrobite, iar flăcările izbucnite în urma impacturilor au adăugat o notă sinistră peisajului deja dezolant. Echipele de intervenție s-au luptat ore în șir cu efectele dezastrului.[sursa]
Bilanțul oficial, deși miraculos având în vedere amploarea coliziunii, a fost tragic: o persoană decedată și peste 30 de răniți. Autoritățile au fost nevoite să închidă complet autostrada timp de mai multe zile pentru operațiunile complexe de degajare și investigație, traficul fiind paralizat.[sursa]
Cel mai mare carambol din Europa
Europa nu a fost nici ea ferită de astfel de evenimente extreme. În iulie 2009, pe autostrada A2 din Germania, în apropiere de Braunschweig, landul Saxonia Inferioară, s-a produs cea mai mare coliziune în lanț de pe continent. Nu mai puțin de 259 de mașini au fost implicate într-o serie de tamponări care s-au succedat timp de două ore pe un segment de 30 de kilometri.
Cauza principală a fost o ploaie torențială bruscă, care a redus drastic vizibilitatea, surprinzând numeroși șoferi care circulau cu viteză și la distanțe prea mici pentru condițiile meteo. Conform poliției, un factor agravant a fost și soarele jos, la apus, care a orbit suplimentar conducătorii auto.
Deși numărul vehiculelor implicate a fost uriaș, bilanțul victimelor a fost mai puțin sever decât în Brazilia: 66 de persoane au fost rănite, dintre care 10 în stare critică. Pagubele materiale au fost estimate la peste 1,5 milioane de euro, iar operațiunea de salvare și curățare a mobilizat aproximativ 340 de lucrători.
Cel mai sângeros accident rutier din România
Pe harta tragediilor rutiere din România, un nume rezonează cu o durere aparte: Huțani. La 29 iunie 1980, în plină epocă comunistă, s-a petrecut cel mai grav accident rutier din istoria țării. Un autobuz supraaglomerat, care transporta 83 de pasageri deși avea o capacitate autorizată de doar 40 de locuri, efectua o cursă regulată între Suceava și Botoșani.
În apropierea localității Huțani, județul Botoșani, pe drumul european E58 (DN29), în zona cunoscută ca „Șapte poduri”, după ce autobuzul a traversat podul peste Siret, tragedia s-a produs fulgerător. Conform rapoartelor oficiale de la acea vreme, explozia unui pneu a făcut ca șoferul să piardă controlul. Mastodontul a părăsit carosabilul, a rupt balustrada unui pod și s-a prăbușit de la aproximativ șase metri înălțime într-o mlaștină adâncă. Autobuzul s-a scufundat rapid în mâl, transformându-se într-o capcană mortală.
În haosul creat, mulți pasageri nu au mai reușit să iasă la suprafață. Bilanțul a fost cutremurător: 48 de morți, majoritatea prin înec, și 35 de răniți. Într-o încercare tipică regimului de a controla informația, autoritățile comuniste au încercat să mușamalizeze amploarea dezastrului.
Vestea tragediei a circulat inițial prin viu grai și a ajuns la publicul larg abia prin intermediul postului de radio Europa Liberă. Ulterior, ca măsură de ștergere a urmelor, mlaștina a fost asanată și umplută cu pământ. Astăzi, în locul tragediei, 48 de cruci amintesc de viețile pierdute în acea zi neagră, iar podul este cunoscut local ca „Podul celor 48 de cruci”.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: