Există nume care transcend timpul și granițele, iar Alexandre Dumas (1802–1870), cunoscut adesea ca Dumas père (tatăl), pentru a-l distinge de fiul său la fel de celebru, este fără îndoială unul dintre ele. Acest prolific romancier și dramaturg francez a dăruit lumii capodopere nemuritoare precum Contele de Monte Cristo, Cei Trei Muschetari sau Omul cu Mască de Fier, opere ce continuă să aprindă imaginația cititorilor.

Traduse în peste 100 de limbi, scrierile sale îl plasează în panteonul celor mai citiți autori francezi din toate timpurile, un adevărat fenomen literar global. Creația sa vibrantă, profund înrădăcinată în spiritul romantic, pune accentul pe aventură, pasiune și eroism, adesea în detrimentul unei acurateți istorice rigide, o formulă magică ce a inspirat aproape 200 de adaptări cinematografice de la începutul secolului XX și până astăzi.[sursa]

Alexandre Dumas: origini

Născut la 24 iulie 1802, în Villers-Cotterêts, un orășel pitoresc din Franța, destinul lui Alexandre Dumas a fost marcat de o moștenire extraordinară. Era fiul lui Thomas-Alexandre Dumas Davy de la Pailleterie, o figură legendară – un general de culoare în armata lui Napoleon Bonaparte, născut în Haiti (pe atunci colonia franceză Saint-Domingue) din tată nobil francez și mamă sclavă de origine africană, Marie-Cessette Dumas. Mama lui Alexandre, Marie-Louise Élisabeth Labay, era fiica unui hangiu local. Această dublă moștenire, aristocratică și exotică, a curs, fără îndoială, în venele viitorului scriitor, alimentându-i imaginația debordantă.

Alexandre Dumas
Alexandre Dumas, unul dintre cei mai importanți scriitori francezi

Primii pași în carieră i-a făcut pe scena teatrală, înainte de a se dedica romanului. De-a lungul unei vieți trăite cu intensitate, Dumas a așternut pe hârtie o operă monumentală: peste 100 de romane, piese de teatru și jurnale de călătorie, însumând, se spune, peste 100.000 de pagini – o adevărată forță a naturii literare. Multe dintre cele mai faimoase lucrări ale sale au văzut lumina tiparului inițial sub formă de foiletoane, publicate în episoade în ziare și reviste, ținând cu sufletul la gură o întreagă națiune.

• CITEŞTE ŞI:  Harieta Eminovici, sora lui Mihai Eminescu şi îngerul păzitor al acestuia

Copilăria lui Dumas s-a desfășurat pe fundalul turbulent al Franței post-revoluționare și napoleoniene, o epocă de mari frământări politice ce și-a lăsat amprenta asupra operelor sale ulterioare. Moartea timpurie a tatălui său erou, în anul 1806, când Alexandre avea doar patru ani, a aruncat familia în dificultăți financiare. Mama sa, rămasă văduvă, a luptat cu tenacitate pentru a-i asigura fiului o educație. Astfel, tânărul Alexandre a frecventat școala locală condusă de influentul Abbé Grégoire – un preot catolic progresist, lider revoluționar și fervent aboliționist.

Deși a părăsit școala înainte de a-și finaliza studiile, perioada petrecută acolo i-a cultivat dragostea pentru literatură. Foamea de cunoaștere și ambiția l-au mânat spre Paris, unde a obținut un post de scrib pentru Ducele de Orléans, viitorul rege Ludovic-Filip. Această poziție i-a deschis uși către cercuri influente și i-a alimentat visurile literare, compensând lipsa unei educații superioare formale și punând bazele carierei sale strălucitoare.[sursa]

Succesul lui Alexandre Dumas

A început prin a cuceri Parisul cu piesele sale de teatru. Succesul răsunător a venit în 1829 cu drama istorică Henri III et sa cour (Henric al III-lea și curtea sa), care l-a consacrat instantaneu ca un dramaturg de prim rang. Au urmat Napoléon Bonaparte (1831), o piesă ce a contribuit la mitizarea împăratului recent dispărut, și Antony (1831), o dramă contemporană îndrăzneață despre adulter și onoare, care a șocat și fascinat publicul.

Cu toate acestea, adevărata sa chemare s-a dovedit a fi romanul istoric. Deși a continuat să scrie pentru scenă, Dumas și-a canalizat energia creatoare către proza de mari dimensiuni, lucrând adesea în colaborare (cel mai notabil partener fiind Auguste Maquet, care l-a ajutat cu cercetarea istorică și schițarea intrigilor). Stilul Dumas a devenit un brand: povești pline de suspans, dueluri, iubiri pătimașe și intrigi de curte, proiectate pe fundalul colorat al istoriei franceze, cu precădere secolele al XVI-lea și al XVII-lea. Acuratețea istorică era adesea sacrificată în favoarea ritmului alert și a efectului dramatic – o rețetă care a prins fantastic la public.

Din această perioadă efervescentă s-au născut capodoperele care aveau să-i asigure nemurirea: saga muschetarilor, începută cu Les Trois Mousquetaires (Cei trei muschetari, 1844), continuată cu Vingt ans après (După douăzeci de ani, 1845) și încheiată cu voluminoasa Le Vicomte de Bragelonne (Vicontele de Bragelonne, 1848-1850), care include faimoasa poveste a Omului cu Mască de Fier. În paralel, a publicat Le Comte de Monte Cristo (Contele de Monte Cristo, 1844-1845), epopeea întunecată a lui Edmond Dantès și a răzbunării sale meticulos planificate. Nu trebuie uitată nici La Tulipe noire (Laleaua neagră, 1850), o poveste fermecătoare despre dragoste, onoare și lăcomie în Olanda secolului al XVII-lea.

• CITEŞTE ŞI:  Cine a fost Apostolul Andrei, devenit ocrotitorul României şi de ce crucea sa avea forma de X

Succesul fulminant i-a adus faimă și avere, permițându-i lui Dumas să adopte un stil de viață extravagant, demn de personajele sale. Petreceri fastuoase, reședințe somptuoase (precum celebrul Château de Monte-Cristo) și generozitatea proverbială l-au aruncat însă, în mod repetat, în datorii. Pentru a-și plăti creditorii, a fost nevoit să scrie într-un ritm infernal, acceptând numeroase comenzi și explorând, fără prea mare succes însă, jurnalismul și literatura de călătorie.

Chiar și după moartea sa, Dumas a continuat să surprindă. La sfârșitul anilor 1980, în arhivele Bibliotecii Naționale din Paris, a fost descoperit manuscrisul unui roman neterminat, Le Chevalier de Sainte-Hermine (Ultimul cavaler). Textul, parțial deteriorat, a fost reconstituit cu măiestrie de scriitorul și specialistul în Dumas, Claude Schopp, și publicat postum în 2005, oferind lumii o ultimă aventură marca Dumas.

Publicitate

Viața personală

Viața personală a lui Dumas a fost la fel de tumultuoasă și plină de pasiune ca și romanele sale. Căsătorit în anul 1840 cu actrița Ida Ferrier (de care a rămas legat legal până la moartea ei în 1849, deși trăiau separați), a fost un colecționar notoriu de amante – biografii speculează că ar fi avut peste 40 – ale căror povești și personalități i-au inspirat adesea personajele feminine. A avut patru copii nelegitimi, dar l-a recunoscut oficial doar pe Alexandre Dumas fils, pe care l-a luat de lângă mama sa la vârsta de șapte ani pentru a se ocupa personal de educația lui. Tânărul Dumas avea să devină, la rândul său, un scriitor și dramaturg de succes, abordând adesea în operele sale tema responsabilității paterne față de copiii născuți în afara căsătoriei.

• CITEŞTE ŞI:  Moartea lui Ion Creangă: marele povestitor a sfârşit chiar în noaptea de Anul Nou, suferind după Eminescu

Deși poate nu atinge frecvența adaptărilor după Shakespeare sau Jane Austen, Dumas rămâne unul dintre autorii cei mai prolifici în materie de ecranizări și dramatizări. Cei Trei Muschetari, de pildă, se mândrește cu peste 50 de versiuni pentru marele și micul ecran, de la un film mut din 1903 până la serialul BBC The Musketeers (2014). Legendarul D’Artagnan a fost întruchipat de o pleiadă de actori, de la Douglas Fairbanks și Gene Kelly la Michael York, Chris O’Donnell sau Luke Pasqualino.

Contele de Monte Cristo a cunoscut, de asemenea, o popularitate imensă, de la piese radiofonice cu Orson Welles, la nenumărate adaptări TV (inclusiv versiuni exotice din Hong Kong sau telenovele venezuelene cu protagonistă feminină), până la filme memorabile cu Richard Chamberlain, Gérard Depardieu, Jim Caviezel și Guy Pearce, sau cea mai recentă producție franceză din 2024, regizată de Alexandre de La Patellière și Matthieu Delaporte.

Alexandre Dumas s-a stins din viață la 5 decembrie 1870, la vârsta de 68 de ani, în casa fiului său. Conform dorinței sale, a fost înmormântat în cimitirul din Villers-Cotterêts, locul său natal. Însă Franța nu avea să-l lase să se odihnească prea mult departe de inima națiunii. În anul 2002, într-un gest simbolic de recunoaștere a contribuției sale excepționale la cultura franceză, președintele Jacques Chirac a dispus exhumarea rămășițelor sale. Escortat de Garda Republicană îmbrăcată în costume de muschetari, sicriul cu osemintele marelui scriitor a fost transportat la Paris și reînhumat cu onoruri militare în mausoleul Panthéonului, alături de alte figuri ilustre ale Franței, într-o ceremonie grandioasă, televizată, ce a marcat revenirea triumfală a lui Dumas în templul eroilor naționali.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: