În panteonul Hollywood-ului, unde formele voluptuoase ale unor staruri precum Marilyn Monroe sau Elizabeth Taylor defineau feminitatea, Audrey Hepburn a apărut ca o revelație. Cu ochii săi migdalați, un surâs de o căldură dezarmantă și o distincție aproape eterică, ea a sculptat o nouă imagine a eleganței. Însă dincolo de estetica impecabilă se ascundea o viață dedicată căutării iubirii și a binelui, o călătorie care a demonstrat că statutul de fashion icon și succesul răsunător trebuie ancorate într-o substanță mult mai profundă decât decorurile de carton ale studiourilor.
Audrey Hepburn: forjarea unei grații de geuitat
Aerul său inconfundabil, o grație ce părea înnăscută, își avea rădăcinile atât în orele de balet începute la vârsta de cinci ani, cât și într-o descendență aristocratică. Născută pe 4 mai 1929, în Elsene, o suburbie a Bruxelles-ului, Audrey era fiica baronesei olandeze Ella van Heemstra și a lui Joseph Victor Anthony Ruston, un bancher înstărit de origine boemiană. Acesta din urmă și-a adăugat ulterior numele Hepburn, convins în mod eronat, în urma studierii arborelui genealogic, că se trage din James Hepburn, al treilea soț al Reginei Maria a Scoției.
Însă adevăratul secret al frumuseții sale nu stătea în genealogie, ci într-o noblețe sufletească pură. Nimic nu era artificial la ea. „Ca să ai ochi frumoși, caută binele în ceilalți. Ca să ai buze frumoase, rostește doar cuvinte pline de bunătate”, mărturisea actrița. Această filozofie a prins viață pe ecran în 1953, în memorabilul film „Vacanță la Roma”, alături de Gregory Peck. Când personajul său, Prințesa Ann, a renunțat la protocol pentru a se tunde pixie, a cumpăra sandale romane și a savura o înghețată pe străzile Romei, publicul a descoperit un nou arhetip al frumuseții. Androgină, cu o siluetă de 1,69 m și 50 de kilograme și cu un bust discret, Hepburn era antiteza lui Marilyn Monroe.
„Sex-appealul înseamnă mai mult decât măsurile fizice. Nu am nevoie de un dormitor pentru a-mi dovedi feminitatea. Pot emana la fel de mult sex-appeal culegând mere dintr-un copac sau stând în ploaie.”, declara Audrey.
Arhitectul eleganței: o prietenie cu Givenchy
Statutul său de fashion icon a fost cimentat de o întâlnire providențială cu Hubert de Givenchy. În 1953, înaintea filmărilor pentru „Sabrina”, o Audrey încă necunoscută designerului a intrat în atelierul său parizian. Givenchy, care se aștepta să o întâlnească pe Katharine Hepburn, a fost surprins de apariția acestei fete slabe, cu o pălărie de gondolier pe care scria „Venezia”. Când ea i-a comandat, cu un aer ingenuu, 15 rochii pentru film, creatorul de modă a refuzat inițial, copleșit de termenul imposibil de scurt. Însă Audrey a insistat, probând câteva modele din colecția existentă care i s-au potrivit perfect. Hubert a cedat.
Așa s-a născut o prietenie platonică, după cum o numea designerul, care a durat o viață întreagă. „Când nu ajungea ea la mine, mă duceam eu imediat la ea”, își amintea el. Această colaborare a creat imagini emblematice, etaloane ale eleganței care dăinuie și astăzi, cel mai faimos exemplu fiind rochia neagră din „Mic dejun la Tiffany” – o replică sofisticată și atemporală la opulența promovată de tandemul Dior-Monroe. Se pare că Audrey își alegea rochiile cu mai multă măiestrie decât bărbații.[sursa]
Umbrele trecutului și căutarea iubirii
În spatele zâmbetului cald și al aerului aristocratic se ascundea o copilărie marcată de traume profunde. În anul 1935, când Audrey avea doar șase ani, mama sa l-a descoperit pe Joseph în pat cu bona. A fost momentul rupturii, iar tatăl a părăsit familia. „Aveam nevoie cu disperare de tatăl meu”, avea să spună actrița. Abandonul a fost dublat de o trădare ideologică: Joseph a devenit un simpatizant nazist.
Anii războiului au adus greutăți inimaginabile. Refugiată cu mama și frații vitregi în Arnhem, Olanda, Audrey a cunoscut sărăcia lucie. Familia a supraviețuit mâncând hrană pentru câini și pâine făcută din făină de mazăre. Cu toate acestea, la doar 11 ani, tânăra Audrey a devenit o mică eroină, folosindu-și talentul de balerină pentru a strânge fonduri pentru rezistența olandeză. Abia în 1964 și-a regăsit tatăl la Edinburgh. Întâlnirea a fost rece, dar gestul ei a fost unul de iertare: i-a trimis un cec lunar până la moartea lui, în anul 1984.
Lipsurile din timpul războiului au lăsat-o anemică și cu probleme respiratorii, dar nu i-au frânt spiritul. După anul 1945, s-a mutat la Amsterdam și apoi la Londra pentru a-și continua studiile de balet. A ajuns să joace pe scenele din West End, unde a fost remarcată pentru rolul principal din piesa de pe Broadway, „Gigi”. De acolo, pasul către „Vacanță la Roma” a fost unul uriaș, rolul aducându-i un premiu Oscar.
Căsnicii, dezamăgiri și chemarea maternității
Pe Broadway l-a cunoscut pe actorul Mel Ferrer, cu care a jucat în piesa „Ondine”. A fost începutul primei sale mari povești de iubire. Ea avea 25 de ani, el 37, două căsnicii și patru copii. Audrey Hepburn s-a îndrăgostit iremediabil, sperând să îmbine dragostea cu o colaborare profesională. Însă parteneriatul s-a transformat rapid într-o competiție acerbă pentru Ferrer, mai ales după ce ea, și nu el, a câștigat un premiu Tony pentru rol.
„Mel era sinistru”, comenta Doris Brynner, cea mai bună prietenă a actriței. Un alt apropiat dezvăluia: „O critica violent pentru… urâțenia ei. Era pură răutate”. În ciuda invidiei lui și a infidelităților pe care ea le observa cu tristețe la repetiții, Audrey a rămas, dorindu-și cu disperare un copil. Visul i s-a împlinit în 1960, odată cu nașterea lui Sean Ferrer.
Au urmat succese răsunătoare precum „Mic dejun la Tiffany”, „Șarada” și „My Fair Lady”. Însă căsnicia se destrăma. Într-o zi, l-a sunat pe Givenchy de la casa lor din Elveția. „Părea tulburată. Mi-a spus: «S-a sfârșit cu Mel!». Am încercat s-o liniștesc: «Ai un copil cu el». «Cu-atât mai rău, dar nu mai pot continua să sufăr. Sunt prea nefericită.» Iar când ea lua o decizie, era irevocabilă.” Divorțul s-a finalizat în 1968.
În același an, într-o croazieră pe Marea Egee, l-a întâlnit pe psihologul italian Andrea Dotti, cu nouă ani mai tânăr. A fost cucerită pe loc. S-au căsătorit în 1969, iar Audrey a încercat o nouă rețetă a mariajului: s-a retras de la Hollywood, s-a mutat la Roma și s-a dedicat vieții de familie pentru a nu-l complexa pe soțul ei. În 13 ani, a făcut doar trei filme. A devenit o mamă și o soție devotată, o gospodină fantastică, adorată de romani. În 1970, l-a născut pe al doilea fiu, Luca. Însă sacrificiul a fost în zadar. „Andrea era un afemeiat”, spunea tranșant Doris Brynner. Când ziarele au publicat fotografii cu Dotti în compania altor femei, povestea de dragoste s-a stins.
Ultima iubire
Abia în ultima parte a vieții, Audrey a găsit iubirea senină pe care o visase, alături de actorul Robert Wolders. Acesta a fost bărbatul care nu s-a temut de numele Hepburn, care a văzut femeia reală și i-a împărtășit idealurile. Împreună, s-au dedicat muncii umanitare pentru UNICEF. Această misiune a absorbit-o complet, devenind o modalitate de a vindeca rănile propriei copilării.
Imaginile din război o urmăreau, dându-i un elan de neoprit. „Nu doar o dată am stat în gară, văzând trenuri încărcate cu evrei. Îmi amintesc foarte clar și acum un băiețel, stând pe peron cu părinții lui, foarte palid, blond, cu o haină mult prea mare pentru el… A urcat în acel tren. Eram un copil urmărind alt copil.” Pe acel băiat nu l-a putut ajuta. Acum, însă, avea puterea să ajute alți copii.
Un crăciun final și o moștenire de neșters
În august 1992, la întoarcerea dintr-o misiune în Somalia, Audrey Hepburn a început să acuze dureri abdominale. Medicii din Los Angeles i-au descoperit un cancer de colon în stadiu avansat. Verdictul a fost crunt: mai avea doar trei luni de trăit. Fiul ei, Sean, rememorează momentul: „Am fost bulversați. Iar ea… ea ne privea surâzând: «E bine, încă mai am timp să mă ocup de copiii mei. Ăsta e mersul firesc al lucrurilor».” Familia s-a întors acasă și i-a organizat cel mai frumos Crăciun.
Audrey Hepburn s-a stins pe 20 ianuarie 1993. Fiii ei au înțeles că au datoria de a-i continua munca, înființând Fundația Audrey Hepburn Hollywood For Children. Astfel, tot glamourul lăsat în urmă este transformat în ajutor umanitar. A fost esența vieții ei: o eleganță care nu era doar un ambalaj, ci expresia unui suflet nobil, o lecție pentru Cetatea Filmului despre cum adevărata valoare se află dincolo de strălucirea rochiilor create de dragul ei Givenchy.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: