Deși îl folosim aproape zilnic, mulți dintre noi nu știu ce înseamnă Google. Puține branduri au reușit să transforme numele companiei lor într-un verb uzual, dar Google a făcut exact asta. Astăzi, în loc să spunem „căutare online”, spunem pur și simplu „a da un Google”, chiar și atunci când persoana căreia îi vorbim folosește un alt motor de căutare, precum Bing.

Totuși, Google nu a fost dintotdeauna Google. Și nici nu părea a avea un potențial atât de mare. Când Larry Page și Sergey Brin au lansat motorul de căutare în anul 1996, pe serverele UUniversității Stanford, acesta se numea „Backrub”. Numele venea de la faptul că algoritmul se baza pe „backlink-uri”, adică modul în care site-urile se leagă între ele pentru a determina sursele de informații și credibilitatea acestora.

Cu toate acestea, în doar un an, fondatorii și-au dat seama că „Backrub” nu era cel mai inspirat nume și l-au schimbat. Astfel, astăzi nu mai trebuie să ne rugăm oamenii să „backrubbeze” subiecte pe care nu le cunosc, ci pur și simplu să le dea un „Google”.[sursa]

Ce înseamnă Google
Celebrul logo este cunoscut în întreaga lume

Ce înseamnă Google și de unde vine acest nume?

Dacă veți căuta „Google” pe Google, un rezultat ar putea sugera că numele este un acronim pentru „Organizația Globală a Limbajului de Grup Orientat al Pământului”. Aceasta este însă o invenție, contrazisă chiar de către companie și de către cei care au participat la procesul de redenumire.

• CITEŞTE ŞI:  Albă ca Zăpada şi cei 7 pitici: originile şi adevărata poveste din spatele celebrului basm

Numele faimoasei companii vine de la „googol”. Acest neologism englezesc a fost pus în circulație de către americanul Milton Sirotta, în anul 1938. „Googol” desemna numărul uriaș format dintr-un 1 urmat de 100 de zerouri. Adică, 10 la puterea 100. Altfel spus, „googol” este numele unui număr inventat de Sirotta.

Potrivit lui David Koller, informatician la Stanford, numele motorului de căutare a fost ales într-o sesiune de brainstorming între Sean Anderson și Larry Page. Anderson a sugerat „googolplex”, fiind o variație a termenului matematic care desemnează un număr uriaș. Page a simplificat numele, decizând să rămână la „googol”, care reprezintă 1 urmat de 100 de zerouri.

Apoi, Anderson a verificat online disponibilitatea domeniului – și aici intervine o eroare istorică. Dintr-o greșeală de scriere, a tastat „google.com” în loc de „googol.com”. Domeniul era disponibil, Larry Page a fost încântat de nume, iar câteva ore mai târziu l-a înregistrat oficial pe 15 septembrie 1997. Practic, unul dintre cele mai cunoscute nume din istoria internetului a fost…scrierea greșită a unui număr inventat.

Ce înseamnă „googol”?

Matematic, „googol” înseamnă 1 × 10¹⁰⁰, adică un 1 urmat de 100 de zerouri. Potrivit Google, această denumire simbolizează misiunea companiei de a organiza o cantitate aparent infinită de informații. Astăzi, faimosul motor de căutare nu doar că a reușit să-și atingă acest obiectiv, dar a redefinit modul în care navigăm pe internet – și chiar limbajul pe care îl folosim zilnic.

1. Google a fost aproape vândut pentru doar 750.000 de dolari

În anul 1999, Larry Page și Sergey Brin au încercat să vândă motorul de căutare companiei Excite pentru 750.000 de dolari. CEO-ul Excite, George Bell, a refuzat oferta, considerând că motorul de căutare nu avea potențial. Astăzi, Google valorează peste 1.700 de miliarde de dolari.

• CITEŞTE ŞI:  Vasul fantomă SS Ourang Medan. Echipajul găsit mort, cu ochii deschişi

2. Își angajează uneori oamenii prin puzzle-uri ascunse

Publicitate

Google este cunoscut pentru metodele sale creative de recrutare. Uneori, în loc de anunțuri de angajare, a ascuns probleme matematice complexe pe panouri publicitare sau pe paginile sale de căutare. Cei care reușeau să le rezolve erau redirecționați către o pagină secretă unde puteau aplica pentru un job.

3. Primul doodle a fost un semnal de „Nu suntem la birou”

În anul 1998, înainte de a fonda oficial compania, Page și Brin au participat la festivalul Burning Man. Pentru a le spune utilizatorilor că nu sunt disponibili dacă se întâmplă ceva cu motorul de căutare, au adăugat un mic omuleț Burning Man în locul celui de-al doilea „o” din logo-ul Google. Așa a început tradiția doodle-urilor.

4. Scanează și arhivează milioane de cărți

Prin Google Books, compania a scanat peste 40 de milioane de cărți din întreaga lume pentru a le face disponibile digital. Proiectul a generat și controverse legate de drepturile de autor, dar a fost un pas revoluționar în accesibilitatea cunoștințelor.

5. Controlează 90% din piața globală a motoarelor de căutare

Deși există alternative precum Bing, Yahoo și DuckDuckGo, Google domină piața cu peste 90% din căutările globale. Este atât de influent încât algoritmii săi pot determina ce site-uri prosperă și care dispar din online.

Google nu este doar un motor de căutare, ci o forță care modelează internetul și tehnologia modernă.

Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi - periodic şi gratuit - o notificare pe adresa de email atunci când publicăm articole interesante: